What is the Film Coordination Department?

12.17.2022

破之壱・「ゴジラvsビオランテテ」
Destruction 1 “Godzilla vs Biollante”

COLUMN

映画調整部とは?
What is the Film Coordination Department?

堀内賢三は1982(昭和57)年に営業本部配給部長兼映画調整部長のポストに就いている。じつは調整部の性質は、堀内の部長就任以前と以後では形態が変わっているので、ここで多少誌面をさいて説明したいと思う。

In 1982, Kenzo Horiuchi assumed the post of Director of Distribution and Director of Film Coordination at the Sales Headquarters. In fact, the nature of the Coordination Department has changed from before Horiuchi was appointed to the position of director, and I would like to explain it here.

71年、長引く映画不況に対応する策として、東宝株式会社(本社)は撮影所分離の方針を打ち出す。すなわちそれまでは自社で行なっていた映画の製作と興行配給を分離し、各社独立採算性にしようという計画だった。その結果、映画製作プロダクションとして東宝映画、東京映画、芸苑社、青灯社、東宝映像が、大道具、美術関係の東宝美術(東宝特殊美術課はここに吸収された)、砧のスタジオを運営する東宝スタジオが設立された。この形態は時代によって形を変えながらも現在まで存続しており、80年以降、年間配給収入10億円を超える我が国最大の映画会社となる礎を築いたのである。

In 1971, Toho Co., Ltd. (headquarters) announced the policy of separating studios as a measure to deal with the prolonged movie recession. In other words, the plan was to separate film production and box office distribution, which had been done in-house until then, and make each company self-supporting. As a result, Toho Eiga, Tokyo Eiga, Geiensha, Seitosha, and Toho Eizou as film production companies, Toho Art (Toho Special Art Section was absorbed), and Kinuta Studio, which was involved in setting art and art. Toho Studio was established. This format has survived to the present day, although it has changed over time, and since 1980, it has laid the foundation for becoming Japan’s largest movie company with an annual distribution income exceeding 1 billion yen.

なお、ゴジラに関しては、東宝映画が製作をし、特殊技術のパートを東宝映像が受け、本篇美術、特殊美術は東宝美術がそれぞれの会社の下請けをするという流れが近年まで続いていた。

As for Godzilla, Toho Pictures produced the special technology part to Toho Eizou, and the main art and special art were subcontracted by Toho Art until recently.

撮影所分離の際生まれた5つの製作会社は五核”と呼ばれ、それぞれの企画で映画を製作していった。これを自社作品という。もっとも、プログラムピクチャーの伝統が生きていたこの当時でも、年間のプログラムは自社作品だけでまかなうわけではなく、外部の製作会社の映画を配給するケースが多かった。

The five production companies that were born when the studios were split up were called “Gokoku,” and each of them produced movies under their own plans. These were called in-house productions. In many cases, the annual program was not covered by the company’s own works, but the films of external production companies were distributed.

この2つの製作体系と東宝株式会社の接点の部門として映画委員会という仮のセクションが設立された。この映画委員会は73年に営業本部制が打ち出された時点で解消される。

A temporary section called the Film Committee was established as a department that connects these two production systems with Toho Co., Ltd. This film committee was dissolved in 1973 when the sales headquarters system was launched.

この当時の東宝株式会社の興行体制は、年間のプログラム(番組調整)は配給部と営業部が行ない、角川映画などの外部プロダクションの作品買い付けは配給部、東宝株式会社が出資する映画、つまり東宝映画を中心とする東宝のプロパープロダクションとの企画のすり合わせ、製作費の問題などは、営業本部内に新たに設立された映画調整部が行なっていた。

At that time, Toho Co., Ltd.’s box office system was such that the annual program (program coordination) was handled by the distribution department and the sales department, and the purchase of works from outside production companies such as Kadokawa Pictures was handled by the distribution department, and Toho Co., Ltd. invested films, that is, Toho. The newly established Film Coordination Department within the Sales Headquarters was in charge of coordinating plans with Toho’s Proper Productions, which mainly focused on movies, and issues related to production costs.

その他、座頭市シリーズ””子連れ狼シリーズ”を製作していた勝プロダクション、百恵・友和もの”のホリプロダクションなど外部提携作品への製作委託も調整部の仕事だった。

In addition, it was the work of the coordinating department to outsource production to external affiliated works such as Katsu Productions, which produced the Zatoichi series “Lone Wolf Series,” and Hori Productions of Momoe Tomokazu Mono.

この体制は、88年、それまで配給部長を務めていた堀内實三が調整部長を兼務するに至り、その方針が改められることになる。つまり映画の買い付け、企画、発注、それらを映画調整部が行なうという現在まで引き継がれる形となって生まれ変わるのだ。

In 1988, Jitsuzo Horiuchi, who had been the director of the distribution department until then, became the director of the coordination department, and the policy was revised. In other words, it will be reborn in a form that has been handed down to the present, with the purchase, planning, and ordering of movies being carried out by the movie coordination department.

つまり現在は、1年間を通した番組編成のすべてを映画調整部が責任を持つというスタイルなのだ。テレビの世界で言えば編成部がそれに当たる。そして本社が製作にタッチする場合は、調整部が企画内容ゴジラの場合は、東宝映画の企画部が提出する)をチェックし、OKが出た時点で、映像本部会(これには宣伝部、営業部、映像事業部、興行部、テレビ部等、映像に関連しているすべての部署の担当重役が出席する)にかけられ、作品の製作決定がなされているのである。

In other words, the current style is that the film coordination department is responsible for all programming throughout the year. In the world of television, the organization department would be that. And if the head office touches on the production, the coordination department will check the plan content, if it is Godzilla, the planning department of Toho Pictures will submit it), and when the OK is given, the video headquarters meeting (this includes the advertising department, Executives from all departments related to video, such as the sales department, the video business department, the entertainment department, and the television department attend), and the production decision is made.

Source: 平成ゴジラ大 1984-1995 (双葉社, p 97)