The Cultural History of Godzilla – Pt 63

8.25.2023

「ゴジラの精神史」The Cultural History of Godzilla 1954 by Shuntaro Ono (2014)
「ゴジラの精神史」The Cultural History of Godzilla 1954 by Shuntaro Ono (2014)

P 170

四人の擬似家族のその中心となるのが恵美子なのだ。彼女は映画のなかで太平洋戦争の後に生まれた新しい価値観を示している。戦争がなければ本来なら大学教授のお嬢さまとして、父親が定めたように「養子」となった芹沢博士の妻となったのかもしれない。バイクに潜水と男っぽい尾形が、恐ら背伸びしてデートに選んだブダペスト弦楽四重奏団の演奏は映画では流れない。だが、同じ年齢の設定なのに邸宅を構える芹沢博士は、ラジオから流れるクラシックの曲を聴くのだ。二人の階層や教養の違いが垣間見える。恵美子が南海サルベージという子会社で潜水夫という危険な仕事につく尾形を選ぶのも、戦後の価値混乱を経たせいだ。あくまでも自分の相手を自分の意思で選んでいるのだ。

Emiko is the center of the pseudo-family of four. In her film, she demonstrates the new values that emerged after the Pacific War. Without the war, she might have become the wife of Dr. Serizawa, who had been adopted by her father as the daughter of a university professor. The performance of the Budapest String Quartet, which Ogata chose as a date by diving and manly on a motorcycle, is not played in the movie. However, Dr. Serizawa, who is the same age but has a mansion, listens to classical music played on the radio. You can catch a glimpse of the difference in class and education between the two. The reason why Emiko chose Ogata, who will take on the dangerous job of a diver at a subsidiary called Nankai Salvage, is because of the post-war value turmoil. She chooses her partner according to her will.

ゴジラ攻撃という社会的な災厄が、皮肉なことに恵美子を活発にする。書斎に閉じこもる父との二人だけの生活から一転して、家の外に出て大戸島を訪れることになる。しかもそれは恋人である尾形といっしょの航海である。船上でダンスパーティーに参加してゴジラを目撃した長崎を生き延びてきた女性とは異なるかもしれないが、やはりどこかうきうきとした船旅となっている。それは巡視船しきねが岸壁を離れるときに、テープをもった恵美子が芹沢博士たち見送りの者に「行ってまいりましす」と快活な声で手を振っている場面からもわかる。そして大戸島で生き残った新吉が加わって山根家の家族が増える。

The social disaster of the Godzilla attack ironically activates Emiko. She makes a complete turn from living alone with her father, who shuts herself up in the study, and goes out of her house to visit Odo Island. Moreover, it is a voyage with Ogata, her lover. It may be different from the woman who survived Nagasaki, who attended a dance party on board and witnessed Godzilla, but it is still a somewhat exhilarating voyage. This can also be seen in the scene in which Emiko, holding a tape, waves her hand cheerfully to Dr. Serizawa and others who are seeing her off as the patrol boat Shikine leaves the quay. With the addition of Shinkichi, who survived on Odo Island, the Yamane family grows.

恵美子が守っている擬似家族は、封建的な古さを残していても、戦災を生き延びた平和な家庭を示している。その中心にあるのがニュースを伝えるテレビなのだ。フリゲート艦の攻撃を伝えるニュースを四人が見守る場面がある。

The pseudo-family that Emiko protects shows a peaceful family that survived the war damage, even though it retains its feudal antiquity. At the center of it all is the television that delivers the news. There is a scene where the four of them watch the news about the attack on the frigate.

P 171

画面の右にあるテレビに向かって新吉、尾形、恵美子、山根博士と並んでいる。座卓の上には、果物やコップが並び、食後の団欒という雰囲気である。飲み干した空のびんが置かれ、新吉や尾形は団扇を手にしている。だが、フリゲート艦の攻撃のニュースに不愉快になっ山根博士は、自分の書斎兼研究室に閉じこもってしまう。外からのニュースが団欒を壊すのである。

Shinkichi, Ogata, Emiko, and Dr. Yamane are lined up facing the TV on the right side of the screen. Fruits and cups are lined up on the low table, creating an atmosphere of a happy after-meal gathering. An empty bottle is placed, and Shinkichi and Ogata are holding fans. Displeased with the news of the attack on the frigate, however, Dr. Yamane locks himself in his study/laboratory. News from the outside destroys the harmony.

さらに印象的なのは、恵美子が芹沢博士の研究室で「オキシジェン・デストロイヤー」の効果を知ってショックを受けて帰ってきた場面である。気が抜けたようになっている彼女を心配して声をかけ尾形になんでもないと恵美子が否定すると、尾形は読んでいた本にもどるし、新吉は畳に広げたグラフ雑誌を読みはじめる。そして、恵美子はエプロンをつけ、奥の書斎から白衣姿で出てきた父親の山根博士に飲み物を運んでくる。山根博士はタバコを取り出して一服しようとする。明らかに夕食の団欒が始まる情景である。そこに第一回目のゴジラの本土上陸による品川攻撃が始まり、ゴジラの足音が響くことですべては台無しになる。恵美子は男たちを送り出して、この間自宅にいて目撃者にはなっていない。まさに銃後で家を守っていたのだ。

Even more impressive is the scene in which Emiko returns from Dr. Serizawa’s laboratory in shock after discovering the effects of “Oxygen Destroyer.” Emiko calls out to Ogata out of concern that she seems to be losing her mind. Shinkichi begins reading a graph magazine spread out on his tatami mat. Then, Emiko puts on an apron and brings her drink to her father, Dr. Yamane, who comes out of her study in a white coat. Dr. Yamane takes out a cigarette and tries to take a puff. It is clearly the scene where the dinner party is about to begin. Then, Godzilla’s first landing on the mainland begins to attack Shinagawa, and everything is ruined by the sound of Godzilla’s footsteps. Emiko sent the men away and was at her home during this time and she was not a witness. She was just guarding her home behind the gun.

過去と決別する恵美子

Emiko breaks with her past

だが、恵美子は家の中に閉じこもってはいない。そして、尾形の恋人という単なるロマンスの相手役で終わらずに、オキシジェン・デストロイヤーを社会に出すという大きな役目をはたす。その契機となったのが、ゴジラの第二回の本土攻撃の後の臨時救護所で、母親のいない恵美子が、母親を失ったばかりで「ママ」と泣き叫ぶ女の子を抱くシーンだろう。『ゴジラ』という映画全体の大きな転換点はここにある。

Emiko, however, is not locked inside the house. And she doesn’t end up just being Ogata’s romantic partner, she plays a big role in bringing Oxygen Destroyer out into society. The trigger for this was probably the scene at a temporary relief station after Godzilla’s second attack on the mainland, where Emiko, who has no mother, holds a girl who has just lost her mother and cries out, “Mama.” Here is the big turning point of the whole movie “Godzilla.”

P 172

それまでの日本側の劣勢を挽回できたのは、彼女の決意が鍵となったからだ。

It was her determination that was the key to making up for Japan’s inferiority.

防衛隊の通常兵器では歯が立たず、送電線を使った政府の作戦も役に立たなかったゴジラを倒せるようになったのは、恵美子が芹沢博士との約束を喜んで破る「裏切り者」になったせいだ。そのためには、ゴジラによって焦土と化した悲惨な状況や犠牲となった死傷者を目にするだけでなくて、自分の過去と向き合わなければならなかった。それが抱きすくめた女の子に他ならない。「お母ちゃまはすぐ帰ってきますよ」と慰めの言葉を述べて看護婦に手渡したときに、古い自分と別れるように彼女の決意は固まる。ここから恵美子の母親の喪失が彼女の幼少時や戦争とつながっていることが想像できる。

The defense force’s conventional weapons were useless, and the government’s strategy using power lines was useless. Emiko became a “traitor” who willingly broke her promise to Dr. Serizawa to be able to defeat Godzilla. It’s my fault. In order to do so, she not only had to see the tragic situation and the casualties that were sacrificed by Godzilla, but also had to face her own past. It was nothing but the girl who hugged her. Her resolve hardens to leave her old self when she hands her nurse with her comforting words, “Mommy will be home soon.” From this we can imagine how the loss of Emiko’s mother is linked to her childhood and the war.

しかも、彼女はこのときには、デートのための白い帽子や、巡視船しきねの上や大戸島でかぶっていた黒い帽子ではなくて、半透明のスカーフを着用している。それが尾形とともに芹沢博士を説得するために研究所を訪れたときにはなくなっている。この一枚の有無がまさに彼女の心の変化を表現しているし、芹沢博士に対して「許してください」と言って泣き崩れはするが、それまでとは違う自分をはっきりともつようになる。

Moreover, at this time she is wearing a translucent scarf instead of the white date hat or the black hat she wore on the patrol boat Shikine and on Odo Island. It was gone when he and Ogata visited the research institute to persuade Dr. Serizawa. The presence or absence of this piece expresses the change in her heart, and she says to Dr. Serizawa, “Please forgive me,” and breaks down in tears, but she is different from before. She becomes self-identified.

そして芹沢博士は、自分が傷つけた尾形の頭から流れる血を恵美子が自分の胸元にあったハンカチでぬぐうようすを見て、恋人どうしの馴れあった関係を目にしたような不愉快な表情となり、次に彼女とのつながりを断念したような穏やかな表情となる。芹沢博士が恵美子の肩を抱き寄せることができたのは、水槽のなかのオキシジェン・デストロイヤーの秘密を知って、彼女が激しく動揺したときだった。だがそのときには作業用の黒い手袋をはめていて、素手で触れたわけではない。尾形と芹沢博士の二人の立場の違いが、恵美子の肩を抱くのが素手か手袋着用かで視覚的に表現されている。

When Dr. Serizawa saw Emiko wiping the blood from Ogata’s head that he had wounded with the handkerchief on his chest, Dr. Serizawa’s expression became unpleasant, as if he had witnessed a familiar relationship between lovers. Next, it becomes a calm expression that gives up the connection with her. Dr. Serizawa was able to hold Emiko’s shoulders when she was deeply shaken by learning the secret of the Oxygen Destroyer in the tank. But he was wearing black work gloves at the time, so he didn’t touch it with her bare hands. The difference between the positions of Ogata and Dr. Serizawa is visually expressed by whether they hold Emiko’s shoulders with bare hands or gloves.