The Cultural History of Godzilla – Pt 30

2.14.2023

「ゴジラの精神史」The Cultural History of Godzilla 1954 by Shuntaro Ono (2014)
「ゴジラの精神史」The Cultural History of Godzilla 1954 by Shuntaro Ono (2014)

モダンの象徴を破壊するゴジラ

Godzilla destroying the symbol of modernity

送電線網を利用した防衛線を突破すると、上陸したゴジラは火竜のように、口から吐く放射能の火で家屋やビルを焼き尽くしたり、強力な尻尾で破壊していく。こうした建物に、東京のメルクマールとなるような明治以降に建造されたものがたくさん含まれている。対象は、映像的な迫力の観点から選択されたのだろう。ときには通り過ぎるゴジラの黒さを浮かび上がらせる背景となったりもする。多くが関東大震災や東京の空襲による戦災を免れたり、建て直した物だった。生き残ったものの息の根を止めるような攻撃をゴジラはおこなっている。

Once it breaks through a defense line that uses a power grid, the landed Godzilla burns down houses and buildings with radioactive fire spewing out of its mouth and destroys them with its powerful tail, just like a fire dragon. These buildings include many post-Meiji buildings that would become the Merkmal of Tokyo. The subject must have been selected from the perspective of visual impact. Sometimes it becomes a background that highlights the blackness of Godzilla passing by. Many of them had survived the Great Kanto Earthquake and air raids in Tokyo, or had been rebuilt. Godzilla performs an attack that stops the life of those who survived.

P 76

近代遺産ともいえる多くの建物や施設が意図的に選ばれた。古くからの社寺や城郭ではなく、維新かちどきばし後の建築が破壊しがいもあったわけだ。勝鬨橋があっても築地本願寺はないように、芝の増上寺や上野寛永寺は候補にのぼらなかったようだ。もっとも社寺を正面切って破壊しては神仏の罰があたりかねない。「ゴジラの逆襲』でアンギラスとの戦いでゴジラは大阪城を破壊するが、じつはこれも一九三一年に完成した近代建築である。

Many buildings and facilities that can be called modern heritage were deliberately selected. It was not the old shrines, temples and castles, but the architecture after the Meiji Restoration that was worth destroying. Shiba’s Zojoji Temple and Ueno Kaneiji Temple weren’t on the list, just as Tsukiji Hongwanji Temple isn’t even if there is a Kachidoki Bridge. Of course, destroying shrines and temples head-on can be punished by the gods and buddhas. In “Godzilla Raids Again,” Godzilla destroys Osaka Castle in a battle with Anguirus, but this is actually a modern building completed in 1931.

ゴジラの第一回の上陸で重要な近代遺産は第二台場の「品川灯台」である。第二台場の解体撤去に伴って、現在は明治村に移築されている。一八七〇(明治三)年にフランス人技師の指導で建設されたものだ。「鉄道唱歌」にも「窓より近く品川の/台場も見えて波白く」と歌われている。さらに、品川駅は新橋と横浜間にあり、最初に開通した鉄道路線上にある。そして襲われたのは急行の通勤電車である。船舶を襲ったあと、送電線、鉄道網と近代社会を形成するものが破壊される。そもそもネオンのきらめく夜景が成立するのも送電網があるせいだ。戦中戦後には電力事情が悪くて、ろうそく送電と呼ばれたほどだが、この映画のなかでは電力に困っている様子はない。

An important modern heritage site in Godzilla’s first landing is the “Shinagawa Lighthouse” in Daiba No. 2. With the dismantling and removal of Daiba No. 2, it has now been relocated to Meiji-mura. It was built in 1870 (Meiji 3) under the guidance of a French engineer. In the “Tetsudo Shoka” [Japanese Railway Song], it is sung that “Shinagawa is closer than the window/Daiba can be seen and the waves are white.” In addition, Shinagawa Station is located between Shimbashi and Yokohama, on the first railway line to open. And what was attacked was an express commuter train. After raiding ships, power lines, railroad networks and what makes up modern society are destroyed. In the first place, it is because of the power grid that the night view of neon lights is possible. During and after the war, the power situation was so bad that it was called “candle power transmission,” but in this movie there is no lack of power.

第二回目に芝浦岸壁に上陸したあとで破壊された主なものは「松坂屋デパート銀座店」、「服部時計店」、「日本劇場」、「国会議事堂」、「テレビ塔」、「勝鬨橋」である。どれもが一九二三年の関東大震災後に建てられ、その後の空襲を生き延びたモダニズムを象徴する建造物というだけでなく、文化的な意味合いをもっている。『ゴジラ』の完成を祝って十月二十五日に撮影所でおこなわれた「ゴジラの「祭典」で読み上げられた戯文調の祝詞の一節はこんな風だった。

The main items destroyed after landing on the Shibaura Quay for the second time were “Matsuzakaya Department Store Ginza,” “Hattori Tokeiten” [Wako Clock Building], “Nihon Gekijo,” “National Diet Building,” “TV Tower,” and “Kachidoki Bridge.” Built after the 1923 Great Kanto Earthquake and survived the air raids that followed, each of these buildings is not only a symbol of modernism, but also has cultural implications. This is the line from the playful Norito that was read out at the “Godzilla Celebration” held at the studio on October 25th to celebrate the completion of “Godzilla.”

P 77

MAP

上野 Ueno
浅草 Asakusa
隅田川 Sumida River
平河町 Hirakawacho
国会議事堂 House of Parliament
銀座尾張町 Ginza Owaricho
銀座四丁目 松坂屋 Ginza 4-chome Matsuzakaya
新橋 Shimbashi
数寄屋橋 Sukiyabashi Bridge
勝鬨橋 Kachidoki Bridge
田町駅前 In front of Tamachi Station
札の辻 Fudanotsuji
東京湾 Tokyo Bay
芝浦岸曼 Shibaura Kishiman
第2回目の進路 Second course
第1回目の進路 1st route

Caption

東京大空襲で焼き払われた地区も残った地区もゴジラは襲い掛かった。上野•浅草方面は最大限の範囲を想定している。

Godzilla attacked both the areas burned down by the Tokyo air raids and the remaining areas. Ueno•Asakusa direction is assumed to be the maximum range.

P 78

その踏みとどろかす足によりて数寄屋橋を君の名は呼べど応えぬ程にどぶどろの飛沫をあげ踏みつぶしその振りまわす手によりて服部の時計塔を叩きテレビアンテナの鉄塔をへし折りその身によりて国会議事堂を押し倒しその振るう尻尾によりて日劇の屋上をちょっと叩き壊し東宝の良心をも忘れざりき

With his stomping feet, he stomps the Sukiyabashi Bridge with splashes of mud so that even though he calls out its name, it doesn’t respond. Pushing down the Diet Building and using its wielded tail to smash the roof of the Nichigeki a little bit, and don’t forget Toho’s conscience.

(「検証ゴジラ誕生』)
(“Verification Godzilla Birth”)

松坂屋デパートの銀座店は、「ゴジラ」公開前の五二年に改装と増築がなされたばかりだった。だが、基本は二五年に建てられた八階までの吹き抜けをもつデパートの姿を保っていた。進駐軍に接収されて服部時計店とともにPXとして利用されていた。石膏ボードで作られた表層が着ぐるみのゴジラが吐き出した炎によって燃え上がる場面は、戦後の繁栄が壊される瞬間として象徴的である。尾形が恵美子に差し出すブダペスト弦楽四重奏団のチケットが松坂屋の封筒に入っていたことを思い出すと、教養主義的な百貨店文化が炎上したようにも見える。老朽化したせいで二〇一三年に閉店し解体が決まっている。

The Matsuzakaya department store in Ginza had just been renovated and expanded in 1952, before the release of Godzilla. However, it basically retained the appearance of a department store built in 1925 with an atrium up to the eighth floor. It was requisitioned by the Occupation Army and used as PX along with Hattori Tokeiten. The scene where Godzilla, whose surface layer is made of gypsum board, bursts into flames spewing out a costume is symbolic as the moment when postwar prosperity was destroyed. When I remember that the ticket for the Budapest String Quartet that Ogata presented to Emiko was in a Matsuzakaya envelope, it seems that culture-oriented department store culture was on fire. Due to aging, it was decided to close and dismantle in 2013.

名前のあがっていた服部時計店は三二年に建設されたネオ・ルネサンス様式の建物である。その時計塔の午後十一時の時報に反応したゴジラが、いきなり噛みつくようにして襲う場面は印象的だ。時計が近代化の規範となったわけで、鉄道も軍隊も正確な時間を知らずに行動をおこせない。ゴジラに崩されるときに針が動き十五分進むのも有名だが、そもそも真珠湾攻撃へ与えられた「汚名」のひとつは、宣戦布告前に攻撃したという「時刻」の問題だったではないか。

The named Hattori Tokeiten is a Neo-Renaissance building built in 1932. The scene where Godzilla reacts to the clock tower’s 11:00 p.m. time signal and suddenly bites and attacks is impressive. Clocks have become the norm for modernization, and railways and armies cannot act without knowing the correct time. It is also famous that the needle moves 15 minutes when it is destroyed by Godzilla, but one of the “stigma” given to the attack on Pearl Harbor in the first place was the issue of “time” that the attack occurred before the declaration of war.