Revenge After Two Million Years

4.9.2023

Character of the wonder
ゴジラ Godzilla

二百万年の時を経た復讐
Revenge After Two Million Years

左は、2号スーツ完成後、すぐにチールの時は足が4本指で、後に3本指になる。このゴジラを造形開米が演じているのは、俳優との契約に宣伝スチール撮りがなかったためだという。

On the left, immediately after the completion of No. 2 suit, when it is chilled, it has four toes on its feet, and later it becomes three toes. It is said that Zoukei Kaimai is playing this Godzilla because there was no promotional still shooting in the contract with the actor.

https://wikizilla.org/wiki/Eizo_Kaimai

テレビ塔に向かうゴジラから、背中がよくわかる一枚。セットのベースは上のスチールのものと同様のようで、芝浦のセットの組み直しのようだ。

A piece that clearly shows the back from Godzilla heading for the TV tower. The base of the set seems to be similar to the steel one above, and seems to be a re-assembly of the Shibaura set.

東京に再上陸し、倉庫街へ。背中のヒレは、インパクトが大きいデザインといえ、直立に近い姿勢を含め、怪獣のイメージを固めた要素である。

Landed again in Tokyo and went to the warehouse district. The fins on the back can be said to have a large impact design, and it is an element that solidifies the image of a monster, including a posture that is almost upright.

右は銀座地区を蹂躙するゴジラで、上は隅田川から東京湾に移動したゴジラ。どちらも、首に演技者の視野を確保するための穴がいくつかあけられていることがわかりやすいスチールである。

On the right is Godzilla overrunning the Ginza district, and on the top is Godzilla that has moved from the Sumida River to Tokyo Bay. Both are clearly steel with several holes drilled in the neck to secure the performer’s field of view.

響く足音が消えると、大戸島の浜に足跡と尻尾の跡が残る。マットアートと呼ばれる、イラストの合成処理。

When the echoing footsteps disappear, footprints and tail marks remain on the beach of Odo Island. Illustration compositing process called matte art.

大戸島の八幡山から姿を見せる。記念すべきゴジラの初ショットは、ギニョールで表現されていた。

Appears from Mt. Hachiman on Odo Island. The memorable first shot of Godzilla was expressed in Guignol.

東京湾で骨と化し、海底に沈んでいく。そこには、戦争の犠牲者の姿が仮託されているのだろうか……。

It turns into bones in Tokyo Bay and sinks to the bottom of the sea. I wonder if the appearance of the victims of war is temporarily entrusted there.

国会公聴会で示された、プロジェクターのゴジラ。宣伝用スチールにも使用されているイラストである。

Projector Godzilla shown at the Diet hearing. This illustration is also used in promotional stills.

本物の炎と強い照明とスモークで表現された、燃え上がる東京。そんな災禍を背景とするゴジラは単なる凶暴な怪物ではなく、まさに生物の枠から外れた「戦争の再現」なのである。

Burning Tokyo expressed with real flames, strong lighting and smoke. Against the backdrop of such disasters, Godzilla is not just a ferocious monster, but a “reenactment of war” that goes beyond the realm of living things.

第二台場沖から姿を現したゴジラが、再び上陸してくる。スーツが重量級のため、その動きは自然と重々しくなり、その結果、印象的な「怪獣らしさ」を生みだすに至っている。

Godzilla, which appeared from the second Daiba offing, comes ashore again. Because the suit is heavyweight, its movements naturally become heavy, resulting in an impressive “monster-ness.”

Source: ゴジラ&東宝特撮 Official Mook, p, 9