Interview with Masaru Sato

3.10.2023

「佐藤勝インタビュー」
“Interview with Masaru Sato”

――― 福田純監督との作品も音楽録音は一日だったんですか。

――― Did the music recording for the work with Jun Fukuda also take one day?

佐藤
「南海の大決闘」も「ゴジラの息子」も「ゴジラ対メカゴジラ」も一日です。だいたい朝9時から始めて夕方の5時には終了していましたから。普通の映画ならそれで終わっていました。今はもっと早いですよ。そんなに時間はかけられないでしょう。

Sato
“Ebirah Horror of the Deep, “Son of Godzilla,” and “Godzilla vs. MechaGodzilla” all take one day. It usually started at 9:00 in the morning and ended at 5:00 in the evening. A normal movie would have ended there. It’s faster now. It won’t take that long.

――― 福田監督のゴジラ映画ですが、音楽のつけどころに関しては佐藤先生がお決めになって?

――― It’s a Godzilla movie directed by Fukuda, but did Mr. Sato decide where to put the music?

佐藤
そうですね。むろん監督の了解は取りますよ。こういくよ、いいですか、と。監督、どっかおかしいところある?うん。ここだけちょっと入れてよ、とか。そういう感じですね。全体的には全部こっちですね。僕はラッシュを見て、その瞬間、瞬間で音楽を入れるところを決めていくんです。パッ、パッ、パッと。二度三度見ると、そういう感覚が薄れちゃうんですよ。第一印象を絶対守るわけです。そのほうが正解なのね。でも、台本の段階で印をつけたところもちゃんと最終的に打ち合わせます。どうしようか、って。監督サイドの希望ももちろんあるし。

Sato
Yes. Of course, I will get the approval of the director. Let’s go, okay? Director, is there something wrong? Yes. Just put a little bit here, or something like that. That’s how it feels. Overall, it’s all here. I look at the rush and decide where to put music at that moment. Puff, puff, puff. After watching it two or three times, that feeling fades away. Always keep your first impression. That’s more correct. However, we also have a final meeting about the places marked at the stage of the script. What should I do? Of course, there is also hope from the director’s side.

喜八ちゃんでも福田さんでも、僕と音楽をやると、思いがけないことが起きるというんだよ。自分の演出プランでこうなるだろうと思っていたことが、とんでもなくなるという(笑)。いい意味でね。もし、僕が演出プランをぶちこわすようなことをやったら、それは監督は駄目だといいますよ。それが本当の音楽監督の仕事なんです。

Both Kihachi-chan and Fukuda-san say that when they do music with me, unexpected things happen. What I thought was going to happen with my directing plan turned out to be ridiculous (laughs). In a good way. If I mess up the production plan, the director says it’s no good. That’s the job of a true music director.

収録データ
Recorded data

平成5年8月24日、新宿ワシントンホテルにて
August 24, 1993, at Shinjuku Washington Hotel

「ゴジラサウンドトラックパーフェクトコレクションBOX3」(東宝ミュージック)「ゴジラ対メカゴジラ」ライナーノーツ掲載インタビューより抜粋し、再構成しました。

“Godzilla Soundtrack Perfect Collection BOX 3” (Toho Music) “Godzilla vs. MechaGodzilla” Excerpted from the interview published in the liner notes and reconstructed.

インタビュー構成 : 小林淳
Interview Composition: Jun Kobayashi

PROFILE

さとうまさる……1928(昭和3)年、北海道生まれ。映画音楽家を志して早坂文雄に弟子入りし、早坂の死後は黒澤明監督作品を担当し、日本映画を代表する数々の映画音楽を手掛けた。

Masaru Sato was born in Hokkaido in 1928. Aspiring to be a film composer, he apprenticed to Fumio Hayasaka, and after Hayasaka’s death, he was in charge of Akira Kurosawa’s works, and worked on numerous film scores representing Japanese films.

Source: ゴジラ東宝チャンピオンまつりパーフィクション, p 120