Great Anatomy of Godzilla 2001

9.30.2022

西川伸町のゴジラ大解剖

Shinji Nishikawa’s Great Anatomy of Godzilla

今回のゴジラは、正統派スタイルでありながら、 オカルティックな存在だ。白目が印象に残るゴジラを解する。

This Godzilla is an orthodox style, but also an occult existence. Understand the impressive white eyes of Godzilla.

ゴジラ・モスラ・キングギドラ 大怪獣総攻撃』ゴジラ(2001)

Godzilla, Mothra, and King Ghidorah Giant Monsters All-Out Attack Godzilla (2001)

このゴジラの代名詞とも言える瞳の無い白い目。
White eyes without eyes that can be said to be synonymous with this Godzilla.

耳は穴だけで「耳殻は無い。

The ears are only holes, and there are no ear shells.

首は前傾した角度でついている。

The neck is angled forward.

熱線を吐く時に背ビレが立ち上がる。

The dorsal fin rises when the heat rays are emitted.

バラゴンやモスラを一撃で跳ね飛ばす強力な尻尾。

A powerful tail that knocks back Baragon and Mothra with a single blow.

高身長にするため極端に厚い足底や。

Extremely thick soles to make him taller.

親指にあたる第1指は短く、接地しない。

The first toe, which is the thumb, is short and does not touch the ground.

親指の爪が特に大きく外側の指ほど小さくなっている。

The thumb nails are particularly large and the outer fingers are smaller.

削岩弾によって体内から穴を開けられ、吐こうとした熱線が吹き出した。

A hole was made in his body by a rock drill, and the heat rays that he was about to spew out.

奥の歯は技分かれして脇に小さい歯が生えている。

The teeth in the back are split and small teeth are growing on the side.

体表のモールドは部位によってパターンが異なる。

The pattern of the mold on the body surface differs depending on the part.

金子修介監督の下、これまでの平成シリーズとは違うで製作された本作は、ゴジラの設定や造形もこれまでにないものとなった。オカルト的な設定と、それにふさわしい「白目」の形相が話題となり、このゴジラを象徴する個性となっている。

Under the direction of Shusuke Kaneko, this work, which was produced differently from the Heisei series so far, has unprecedented settings and modeling of Godzilla. The occult setting and the appearance of “white eyes” suitable for it have become a hot topic, and it has become a personality that symbolizes this Godzilla.

映画のラスト、ゴジラは爆散したが、海底に残された心臓が再び鼓動を始めた。

At the end of the movie, Godzilla explodes, but the heart left at the bottom of the sea begins to beat again.

人間の怨念が生み出したゴジラ
Godzilla created by human hatred

本作でのゴジラは、戦争で死んだ人間の残留思念の集合体ともいわれ、人間を意識的に狙って殺戮し、他の怪獣に対してもいたぶるように徹底的に攻撃するなど、単に凶暴というだけでなく、悪意や残虐 さを感じさせる唯一ともいえるゴジラで、戦争や災害のメタファーとしてのゴジラとは異質の恐怖を見る者に与える。

Godzilla in this work is said to be a collection of residual thoughts of humans who died in the war, and it is simply ferocious, such as intentionally targeting and killing humans and thoroughly attacking other monsters. Not only that, it is the only Godzilla that makes you feel malice and cruelty, giving viewers a different kind of fear than Godzilla as a metaphor for war and disaster.

一方で全体のフォルムは正統派のゴジラといえる もので、さらに恐竜的な解釈も加えつつ生物的な柔軟な動きを見せる。

On the other hand, the overall form can be said to be an orthodox Godzilla, and while adding a dinosaur-like interpretation, it shows flexible biological movements.

デザイン・造形は、ビオランテやゴジラザウルスを手掛けた品田冬樹氏で、怨霊のような非生物感と生々しい生物感の両方をともに強く感じさせる、絶妙な造形のゴジラとなっている。

Fuyuki Shinada, who worked on Biollante and Godzillasaurus, designed and modeled Godzilla with exquisite modeling that gives you a strong sense of both the inanimate feeling of a vengeful spirit and the vividness of a living creature.