Great Anatomy of Godzilla 1995

10.1.2022

西川伸司のゴジラ大解剖
Shinji Nishikawa’s Great Anatomy of Godzilla

リトルゴジラとともに姿を消したゴジラが、真っ赤な姿で戻ってきた。 今までとは全く違う様相のゴジラを徹底解剖する。

Godzilla, who disappeared with Little Godzilla, has returned in bright red. We will thoroughly dissect Godzilla, which has a completely different aspect than before.

「ゴジラVSデストロイア』 ゴジラ (1995)
“Godzilla vs. Destoroyah” Godzilla (1995)

電飾の入った目が、強い眼力を生み出す。

Illuminated eyes create a strong visual power.

全身から吹き出す炭酸ガスが高温の蒸気を表現する。

Carbon dioxide blowing out from the whole body expresses high temperature steam.

熱線は常に赤色となり威力も絶大だ。

The heat rays are always red and have tremendous power.

胸、腹、肩、大腿部、背ビレを中心に、全身に多数の電飾が埋め込まれた。

A large number of electric decorations were embedded in the whole body, mainly on the chest, abdomen, shoulders, thighs, and dorsal fins.

終盤、体内温度の上昇が背ビレを溶かす描写は非常にショッキングだ。

In the end, the rise in body temperature melts the dorsal fin, which is very shocking.

スーツは前作のものの改造で、基本的なフォルムは変わらない。

The suit is a modification of the previous work, and the basic form remains the same.

スーツ自体の重量に加え、多数のケーブルやホースを・引きずっての演技は、薩摩剣八郎氏の最後にして最大の活躍である。

In addition to the weight of the suit itself, the performance of dragging a large number of cables and hoses is Kenpachiro Satsuma’s last and greatest achievement.

全身が溶け落ちていくゴジラの最期は、蝋で表皮を作ったアップ用頭部と、全身のCGIで表現された。

Godzilla’s final moments, when his whole body melts away, were expressed with a close-up head made of wax and a full-body CGI.

「ゴジラ死す」 という衝撃的なコピーで話題となった本作。ゴジラの姿もこれまでにない大きな変化を見せ、全身が赤く発光した“バーニングゴジラ”は見る者に大きなインパクトを与えた。スーツも多数の電球と炭酸ガスの噴射機構を内蔵した大掛かりでヘビー級のものとなった。

This work became a hot topic with the shocking copy of “Godzilla dies.” Godzilla’s appearance also showed a big change like never before, and “Burning Godzilla,” whose whole body glowed red, had a big impact on the viewers. The suit also became a large and heavyweight one with many built-in light bulbs and a carbon dioxide injection mechanism.

アナログならではのインパクト
Impact unique to analog

バーニングゴジラのインパクトは絶大で、他のあらりょうが ゆる要素を凌駕して本作を象徴するビジュアルイメージになったと言ってもいいだろう。当初は合 成による発光を重ねることが考えられていたが、かわきた スーツの仕上がりを見た川北監督は、その生の迫力が勝ると判断して余計な加工を見送ったという。現実離れしたイメージをスーツという実在のみで表現したことによる有無を言わさぬ説得力は、まさにアナログ特撮の醍醐味である。

The impact of Burning Godzilla is enormous, and it can be said that it surpasses all other elements and has become a visual image that symbolizes this work. At first, it was considered to overlap the light emission by synthesis, but after seeing the finish of his dry suit, Director Kawakita decided that the raw power was superior and decided to forego the unnecessary processing. The irresistible persuasive power of expressing a surreal image only with the real existence of a suit is exactly the real pleasure of analog special effects.

この全身を灼熱化させたイメージは、ゴジラの究極の強化形態として、 アニメ『GODZILLA 決戦機動増殖都市』やレジェンダリーの「KING OF THE MONSTERS』など、その後の作品にも引用されていく。

This image of burning the whole body will be quoted in subsequent works such as the anime “GODZILLA Decisive Mobile Proliferation City” and the legendary “KING OF THE MONSTERS” as Godzilla’s ultimate enhanced form.