9.28.2023
Godzilla’s Tokyo
P 6
『ゴジラ』の東京
Tokyo of “Godzilla”
『ゴジラ』の誕生
Birth of “Godzilla”
一九五四年三月一日、マーシャル諸島ビキニ環礁でおこなわれたアメリカの水爆実験は、米政府が設定した危険海域をはるかに越える範囲にまで大量の死の灰を撒き散らした。これによって、静岡県のマグロ漁船・第五福竜丸の乗組員二十三名が被災。いわゆる第五福竜丸事件が起こり、原水爆禁止運動が急速な高まりを見せ始めることになる。
On March 1, 1954, an American hydrogen bomb test at Bikini Atoll in the Marshall Islands scattered a large amount of ashes far beyond the danger zone designated by the US government. As a result, 23 crew members of the Daigo Fukuryu Maru, a tuna fishing boat in Shizuoka Prefecture, were affected. The so-called Daigo Lucky Dragon Incident occurred, and the movement to ban atomic and hydrogen bombs began to gain momentum.
そんな状況のなかで、東宝のプロデューサー田中友幸がひとつの企画を立てた。ビキニ環礁近くの海底で眠っていた恐竜が、核実験の影響で蘇り、異常発達して日本にやってきたらどうなるか。
Under such circumstances, Toho producer Tomoyuki Tanaka came up with a plan. What would happen if a dinosaur that had been sleeping on the ocean floor near Bikini Atoll came back to life as a result of a nuclear test, developed abnormally, and came to Japan?
同様の発想から生まれた作品には、この前年にアメリカで公開された『原子怪獣現わる』がある。北極で眠っていた恐竜リドサウルスが水爆実験の影響で目を覚まし、ニューヨークにやってきて暴れまわるという物語だ。日本公開は五四年の十二月なので、詳しい内容まではわからなかっただろうが、基本設定やあらすじは田中にも届いていたはずだ。田中の企画の仮題が、『原子怪獣現わる』の原題『The Beast from 20000 Fathoms』に酷似した『海底二万哩から来た大怪獣』だったことからもそれはうかがえる。
A work born from a similar idea is “The Beast from 20,000 Fathoms,” which was released in the United States the previous year. The story is about a rhydosaurus dinosaur that was sleeping in the North Pole, wakes up due to the effects of a hydrogen bomb test, comes to New York, and goes on a rampage. The movie was released in Japan in December 1954, so Tanaka probably didn’t know all the details, but the basic setting and synopsis must have reached Tanaka. This can be seen from the fact that the working title of Tanaka’s project was “The Atomic Monster Appears,” which is very similar to the original title of “The Beast from 20,000 Fathoms.”
だからといって、田中の企画を盗作やパクリと片付けてしまうのは、あまりにも短絡的だ。むしろ田中は、『原子怪獣現わる』に対抗意識を燃やして、世界唯一の被爆国である日本だからこそできる作品を目指したに違いない。
However, it would be too short-sighted to dismiss Tanaka’s project as plagiarism or copying. In fact, Tanaka must have been filled with a sense of rivalry towards “The Beast from 20,000 Fathoms” and aimed to create a work that could only be made in Japan, the only country in the world to have suffered from atomic bombs.
【ゴジラ】
東宝
1954年11月3日公開
モノクロ・スタンダード
製作: 田中友幸
監督: 本多猪四郎
原作: 香山滋
脚本: 村田武雄、本多猪四郎
音楽: 伊福部昭
特殊技術: 円谷英二
出演:宝田明河内桃子、平田昭彦、志村喬堺左千夫、村上冬樹、山本廉榊田敬二、鈴木豊明、馬野都留子、菅井きん、笈川武夫、林幹、恩田清二郎、高堂国典、小川虎之助
【Godzilla】
Toho
Released on November 3, 1954
monochrome standard
Producer: Tomoyuki Tanaka
Director: Ishiro Honda
Original work: Shigeru Kayama
Screenplay: Takeo Murata, Ishiro Honda
Music: Akira Ifukube
Special technology: Eiji Tsuburaya
Cast: Akira Takarada, Momoko Kawachi, Akihiko Hirata, Takashi Shimura, Sachio Sakai, Fuyuki Murakami, Ren Sakakida, Keiji Yamamoto, Toyoaki Suzuki, Tsuruko Umano, Kin Sugai, Takeo Ogawa, Miki Hayashi, Seijiro Onda, Kuninori Takado, Toranosuke Ogawa.
【原子怪獣現わる】
ワーナー・ブラザーズ
1953年
製作:ジャック・ディーツ、ハル・チェスター
監督:ユージーン・ルーリー
原作:レイ・ブラッドベリ「霧笛」
特殊撮影:レイ・ハリーハウゼン
[The Best from 20,000 Fathoms]
Warner Bros
1953
Produced by: Jack Dietz, Hal Chester
Director: Eugene Lurie
Original work: Ray Bradbury “The Foghorn”
Special cinematography: Ray Harryhausen
P 7
この企画は、ジャイアントの頭文字をとって『G作品』と命名され、極秘裏に製作されることになった。田中は、探偵作家の香山滋に原作を、また、当時、大ダコものを考えていた特殊技術担当の円谷英二に特撮を依頼。さらに監督・本多猪四郎を得て、正式タイトルも『ゴジラ』と決定する。
This project was named “G Work,” an acronym for Giant, and was to be produced in secret. Tanaka asked detective writer Shigeru Kayama to write the original story, and Eiji Tsuburaya, the special technology engineer who was thinking of making a big octopus at the time, to do the special effects. Furthermore, the film was directed by Ishiro Honda, and the official title was decided to be “GOJIRA.”
こうして完成したのが、日本の本格的怪獣映画第一号『ゴジラ』である。同年十一月三日に公開されたこの作品は、観客動員九百六十一万人という大ヒットを記録し、以降、特撮怪獣映画が量産されるきっかけになった。
The result was Godzilla, Japan’s first full-fledged monster movie. This work, which was released on November 3 of the same year, was a huge hit with an audience of 9.61 million people, and became the catalyst for the mass production of special effects monster films.
物語は、貨物船・栄光丸が謎の怪光に襲われて沈没するところから始まる。本作品の主要な舞台は東京だが、本格的に東京の街並みが出てくるのはもう少しストーリーが進んでから(厳密にいえば、栄光丸からの遭難呼出波を受信する海上保安庁の無線塔と、同庁の窓外の景色が最初の東京の実景ということになるが、そこから当時の東京風景を読み取ることは難しい)。ただ、本作には風景意外にも時代を検証できるキーワードがいくつか登場するので、しばらくは主旨からはずれるが、それらをネタに話を進めていきたい。
The story begins when the cargo ship Eiko Maru is attacked by a mysterious light and sinks. The main setting of this work is Tokyo, but the cityscape of Tokyo does not really appear until the story has progressed a little further (to be precise, the Japan Coast Guard radio tower that receives the distress call waves from Eiko Maru) The view outside the window of the same office is said to be the first real view of Tokyo, but it is difficult to interpret the view of Tokyo at the time from it.) However, in this work, there are some keywords that can be used to examine the era other than landscapes, so I would like to use them as material to continue the story, although this will deviate from the main theme for a while.
Source: ゴジラと東京 Godzilla in Tokyo, pp 6-7