Godzilla vs Destoroyah Scripts

8.2.2023

なかの*陽の特撮にやりすぎはない!

There’s no such thing as overdoing Yo Nakano special effects!

第5回
5th

ビッグバードで逢いましょう
Let’s meet at Big Bird

天敵デストロイアの挑戦に苦戦するゴジラ。世界でただ2匹の同族=ゴジラ親子はそれぞれ激闘をくぐり抜けて羽田空港で感動の邂逅を果たします。『ゴジラvsデストロイア』中盤の名場面ですね。脚本に無かった展開ですが、特撮班の熱意で脚本構成をコンテ段階で変更したことでゴジラ完結編にふさわしいこだわりに満ちた作品になりました。今回、この場面の改稿に使用された当時の資料がいくつか発見されたので、当時スタッフとしてこのパートの改稿を直接担当した筆者がその過程をご紹介します。「ゴジラ&東宝特撮」ならではの特撮主導のドラマ構築の技法がご理解いただけるかと思います。画コンテを除き、既存の出版物には未掲載の新資料です。

Godzilla struggles against the challenge of his natural enemy Destoroyah. Godzilla and his son, the only two of their kind in the world, each survive a fierce battle and have a moving encounter at Haneda Airport. This is a famous scene from the middle of Godzilla vs. Destoroyah. Although this development was not included in the script, the special effects team’s enthusiasm led to changes to the script structure at the storyboard stage, resulting in a work full of attention to detail that befits the final chapter of Godzilla. This time, some materials from the time that were used in the revision of this scene have been discovered, and the author, who was directly in charge of the revision of this part as a staff member at the time, will introduce the process. I hope you will understand the special effects-driven drama construction techniques that are unique to Godzilla & Toho Special Effects. This is new material that has not been published in existing publications, except for the storyboards.

図①②は、シナリオ検討稿に対しての改訂案です。構成面やキャラクターの掘り下げ不足等について言及しているのがわかります。本来であれば、こうしたアイディアを反映して決定稿がつくられますが、この時は阪神・淡路大震災の影響で、十全な改訂が行われないまま決定稿が印刷される特殊な状況となりました。

①② are revision proposals for the scenario study draft. I can see that you are mentioning things like the structure and the lack of depth in the characters. Normally, a final draft would be created that reflects these ideas, but due to the effects of the Great Hanshin-Awaji Earthquake, there was a special situation in which the final draft was printed without thorough revisions.

図③~⑥はそのシナリオ決定稿への書き込みです。内容を精査し、可能な範囲でのシーンの入れ替えや新規差し込み、削除を構築するための最初のプランニングを、川北組演出部の筆者が行いました。印刷された日本の映画脚本には上部にスペースが空けられており、演出家はよく、こうした演出プランを書き込む場所として使用します。図③の右上図で、羽田でゴジラ親子が生きて出会い、ジュニアだけがデストロイアにさらわれる一番大きな変更プランを初めて提示しました。ここを変更することで、川北監督の狙いのひとつ、ゴジラ親子の世代交代と、デストロイアがゴジラの憎むべき強敵であることを脚本以上に明確に打ち出すことができました。図②~③ではこれを受け、羽田でのゴジラ親子の演技プランが、より具体的なラフな字コンテになっています。ゴジラを引きずりまわすデス尻尾など、特撮での戦闘演出プランも併せて記載されています。

Figures ③ to ⑥ are the entries for the scenario decision draft. The author of the Kawakita-gumi production department conducted the initial planning to carefully examine the content and replace, insert, and delete scenes to the extent possible. Printed Japanese movie scripts have a blank space at the top, which directors often use as a place to write their directorial plans. In the upper right image of Figure 3, Godzilla and his son meet alive at Haneda, and the biggest change plan is presented for the first time, where only Junior is kidnapped by Destoroyah. By changing this, he was able to make it clearer than the script that one of director Kawakita’s aims was to change the generation of Godzilla’s father and son, and that Destoroyah is Godzilla’s hated and strong enemy. In response to this, in Figures 2 to 3, the acting plan for Godzilla and his son at Haneda has been made into a more specific, rough script. A special effects battle production plan is also included, such as Death’s tail dragging Godzilla around.

図⑦は、③~⑥で構築した演出プランを川北監督と共有し、承認をいただくためにこのブロック全体の変更内容を見やすく一覧化したものです。ここで監督を通じて各部署の承認を得、シナリオ変更部分が決定になりました。長い年月の間、別の資料の中に埋もれて酷いしわになっていました。可能な限り補正しましたが読みにくい箇所があります。ご容赦ください。これらの変更案を具体化するため、ゴジラたちの活躍を視覚化する画コンテも作成しました(図⑧⑨)。コンテは①②の検討稿時期から作業開始し、シナリオのように複数稿を重ねます。

Figure ⑦ is an easy-to-read list of changes made to the entire block in order to share the production plan created in steps ③ to ⑥ with Director Kawakita and obtain his approval. At this point, we received approval from each department through the supervisor, and the changes to the scenario were decided. For many years, it had been buried under other materials and had become severely wrinkled. I have corrected it as much as possible, but there are some parts that are difficult to read. Please pardon. In order to embody these proposed changes, we also created a storyboard that visualizes the activities of Godzilla and his friends (Figure ⑧⑨). Work on the storyboard begins at the time of drafts ① and ②, and multiple drafts are piled up like a scenario.

今回の資料発掘過程で、本作のプロット案が、過去の取材でお答えした自作3本以外に複数見つかりました(図1)。執筆した私もすっかり忘れていた、珍しい資料です。これも、今後の連載にて深掘りしていきましょう。お楽しみに!

During the process of excavating materials this time, we found multiple plot ideas for this work, in addition to the three self-made plots that we answered in previous interviews (Figure 1). This is a rare material that even I, who wrote it, had completely forgotten about. We will explore this in depth in future articles. looking forward to!

なかの陽(なかのよう)

Nakano Yo

映画・テレビドラマ・テレビアニメ・ゲームなどで広く活躍する、マルチクリエイター。さまざまなジャンルの映像作品にて演出、監督絵コンテ、デザイン、作詞などを担当し、安定かつ、独特のセンスで新境地を開拓している。東宝関連では、『ゴジラvsメカゴジラ』から特撮川北組の助監督を務めた経験があり、助監督の傍ら『モスラ2』までの設定・イメージボード・絵コンテなどを担当、並行して玩具CMの演出も行っている。

A multi-purpose creator who is widely active in movies, TV dramas, TV anime, games, etc. He is responsible for directing, directing storyboards, designing, writing lyrics, etc. for video works of various genres, and is exploring new frontiers with a stable and unique sense. In relation to Toho, he has experience as an assistant director for the special effects Kawakita group from “Godzilla vs. MechaGodzilla,” and in addition to being an assistant director, he was in charge of settings, image boards, storyboards, etc. up to “Mothra 2,”and also directed toy commercials. Is going.

★参考文献★『ゴジラ vsデストロイア超全集」 (小学館)/ 「ゴジラvs デストロイアコンプリー ション』 (ホビージャパ ン) / 『東宝 SF 特撮映 画シリーズVOL.10 ゴジラvsデストロイア」 (東宝株式会社)

★References★ “Godzilla vs. Destroyah Complete Works” (Shogakukan) / “Godzilla vs. Destroyah Complete” (Hobby Japan) / “Toho SF Special Effects Movie Series VOL.10 Godzilla vs. Destroyah” (Toho Corporation)

Source: ゴジラ&東宝特撮 Official Mook, p 33