Godzilla -1.0 VFX

12.15.2023

今作に海上シーンが多いのは、若手スタッフが作った水のテストCGを見て山崎監督が感銘を受けたことがきっかけだと言う。

The reason why there are so many scenes at sea in this film is said to have come about after director Yamazaki was impressed by the water test CG created by a young staff member.

マツダビルディング屋上倒壊シーンの撮影。実際に角度が傾くセットで撮影し、CGで背景を合成している。『アルキメデスの大戦』で甲板のセットの角度を傾ける手法が採用され、今作の艦船シーンにも使用された。

Filming of the Mazda Building rooftop collapse scene. The film was actually filmed on a tilted set, and the background was composited with CG. The method of tilting the angle of the deck set was adopted in “The Great War of Archimedes”and was also used in the ship scenes in this movie.

ゴジラを表現する上で欠かせない「動き=アニメーション」を担当したのは、数々の山崎監督作品に携わってきたCGスタジオCHOTOTU。

CG studio CHOTOTU, which has been involved in many of Yamazaki’s works, was in charge of the “motion = animation” that is essential for expressing Godzilla.

山崎組について、神木さん「優しい現場」浜辺さん「連携が取れていてスムーズなチーム」。セットの奥にVFX合成用の巨大なグリーンバックが見える。

Regarding the Yamazaki-group, Mr. Kamiki said, “They are kind on site,”and Mr. Hamabe, “They are a well-coordinated and smooth team.”A huge green screen for VFX compositing can be seen at the back of the set.

ゴジラポーズを決める山崎監督とタカハシヒョウリさん。ミュージシャンであるヒョウリさんは特撮、映画、漫画、ゲームなどサブカルチャーにも造詣が深く、今回も特撮愛あふれる取材をしていただいた。

Director Yamazaki and Hyouri Takahashi decide on a Godzilla pose. Hyori, a musician, has a deep knowledge of subcultures such as special effects, movies, manga, and games, and this time was interviewed with a love for special effects.

Source: Mono magazine, p 17