A Godzilla movie goes back in time

11.11.2023

時代をさかのぼって描く現代が求めるゴジラ映画に

A Godzilla movie that goes back in time and is needed by today’s world.

ハリウッド製作も含め、これまで何本ものゴジラ作品が誕生してきた。今われわれは、スクリーンにどんなゴジラの物語を求めるのか?そんな問いの答えてくれるのが、このゴジラ-1.0ではないだろうか。

Many Godzilla films have been produced so far, including Hollywood productions. What kind of Godzilla story do we want to see on screen now? Godzilla-1.0 may be the answer to that question.

山崎貴監督ということでビジュアル面での高い期待感はあった。しかしスクリーンに広がるのは、多くの人の予想を軽々と超えた「世界」であった。ゴジラそのものはもちろん、登場するメカニックの細部に至るこだわり、そして1940年代、戦後の日本の風景ゴジラ作品に限定するのではなく、日本映画の歴史を振り返っても、これほどまでに映像に圧倒される体験は、かつてなかった。

Since it was directed by Takashi Yamazaki, I had high expectations for the visuals. However, what unfolded on the screen was a “world” that easily exceeded many people’s expectations. Not only Godzilla itself, but also the attention to detail of the mechanics that appear in it, as well as the scenery of Japan from the 1940s to the post-war period. Even if you look back at the history of Japanese movies, not just Godzilla works, you will be overwhelmed by the images. The experience was like never before.

ストーリーやテーマはどうか?あくまでも虚構の存在であるゴジラだが、これまでの作品でも荒れ狂うこの怪獣には多くのメッセージが込められてきた。今回、山崎監督がゴジラと人間の闘いに込めた思いも、静かに、そして強靭に伝わってきたのも事実。

What about the story and theme? Although Godzilla is a fictional entity, many messages have been embedded in this raging monster in previous works. It is true that director Yamazaki’s thoughts on the fight between Godzilla and humans were conveyed quietly and powerfully this time.

エンタテインメントの王道的な作りを維持しながら、監督の意志が胸を打つという意味で、ゴジラ-1.0は映画のひとつの“理想形”だ。

Godzilla-1.0 is an “ideal form” of a movie, in that it maintains the classic style of entertainment while still conveying the director’s will.

斉藤博昭
Hiroaki Saito