The Story of Godzilla’s Birth – Pt 11

7.16.2023

The Story of Godzilla's Birth
「ゴジラ誕生語」The Story of Godzilla's Birth by Osamu Yamaguchi

P 26

ゲテモノ映画?

Strange movie?

香山の原作は、10日間ほどでできあがった。それをもとに、脚本家の村田武雄と、監督になったばかりの本多猪四郎がシナリオ作りに取り組んだ。

Kayama’s original was completed in about 10 days. Based on that, screenwriter Takeo Murata and new director Ishiro Honda worked on the scenario.

6月になってシナリオが完成すると、美術(セットやミニチュア、怪獣などのデザインを担当)の渡辺明を中心に、アルバイト学生たちの手で、「ピクトリアル・スケッチ」(絵コンテ)が作成された。これは、映画の場面を絵に表したもので、ハリウッドを視察した森岩雄が導入し、前年の『太平洋のお鷲』(本多猪四郎監督)で初めて用いられた。

When the scenario was completed in June, a “pictorial sketch” (storyboard) was created by part-time students led by Akira Watanabe, an artist (in charge of designing sets, miniatures, monsters, etc.). This is a pictorial depiction of a movie scene, introduced by Iwao Mori, who visited Hollywood, and was used for the first time in “The Eagle of the Pacific” (directed by Ishiro Honda) the previous year.

『ゴジラ』では300カットあまりの絵コンテが描かれ、田中、本多、円谷たちスタッフは、これをけんとう張り出して内容を説明し、検討を加え、イメージの統一をはかった。説明を聞いた森は、「成功疑いうたがなし。」と言ったという。絵コンテはまた、制作の無駄をはぶき、段取りをつけるのにも大いに役立った。

In “Godzilla,” more than 300 cuts of storyboards were drawn, and Tanaka, Honda, Tsuburaya and the other staff put them up, explained the contents, added examinations, and tried to unify the image. Mori, who heard the explanation, said, “There is no question of success.” The storyboards were also a great help in wiping out production waste and setting the stage.

原作・シナリオ作りと並行して、ゴジラの造形デザインも進められた。

In parallel with the creation of the original story and scenario, the modeling design of Godzilla was also advanced.

最初にデザイン画をたのんだのは、人気漫画家の阿部和助だった。阿部は以前、香山の冒険小説の挿絵をかいたことがあった。その絵がたいへん気に入った香山の推薦だった。文芸部の松下が依頼に行くと、阿部は目の前でスラスラとかいてくれたという。

The first person to ask for the design was the popular manga artist Wassuke Abe. Abe had previously drawn illustrations for Kayama’s adventure novels. It was recommended by Kayama, who liked the painting very much. When Matsushita from the Literature Club went to ask for a request, Abe said things like “smoothly” in front of him.

P 27

▲ 絵コンテの例左のシーン番号139Aには「芝浦付近バリバリと鉄条網に手をかける」、右の145には「芝浦付近熱線をはきながら建物をふみ倒す」というメモ書きがある。

Storyboard example Scene number 139A on the left has a memo that reads, “Take down a building while blowing heat rays near Shibaura.”

▼ 絵コンテを張り出し、検討するスタッフ腰に手を当て、奥で見ているのが田中友幸プロデューサー。

Producer Tomoyuki Tanaka is watching from the back, with his hand on the waist of the staff members examining the storyboard.