Impact of articles in the movie

5.15.2023

忘れ得ぬ
Unforgettable
劇中記事のインパクト
Impact of articles in the movie

中で大事件が起こり、それを報道する新聞や雑誌が印刷劇されていくという描写は、1939年のアメリカ映画の名作、『スミス都へ行く』を筆頭に黒澤明監督の『天国と地獄』などにおいて印象的だが、「怪獣映画」においてもそんな描写が作品にインパクトを与える点は同様である。7年の冷凍冬眠を経て北極海で蘇ったゴジラが北方軍事基地を襲い、徐々に日本に迫ってくる。そんな緊迫した状況のなかスクリーンいっぱいに輪転機が回り、新聞紙面や雑誌誌面が次々と紹介される。これぞ、THE映画の醍醐味であり、1962年時点においての王道にほかならない。この毎朝新聞の紙面は朝日新聞が協力したものだが、写真と見出し以外は本物の朝日新聞の記事のようなので、時代の検証の役に立つかもしれない。

The depiction of a major incident taking place inside and the printing of newspapers and magazines reporting on it can be seen in Akira Kurosawa’s Heaven and Hell, starting with the 1939 American classic “Going to the Smith Capital.” It is impressive in such a way, but the point that such depictions have an impact on the work is the same in “monster movies.” Godzilla, revived in the Arctic Ocean after seven years of frozen hibernation, attacks the northern military base and gradually approaches Japan. In such a tense situation, the screen was full of web presses, and the pages of newspapers and magazines were introduced one after another. This is the real pleasure of THE movie, and it is nothing less than the royal road as of 1962. The Asahi Shimbun cooperated with this Mainichi Shimbun, but it looks like a real Asahi Shimbun article except for the photos and headlines, so it may be useful to verify the times.

新聞記事の写真はほぼ、キンゴジのスーツ。「いったい誰が、いつ撮ったのか?」という疑問などをものともしないところがよく、北極海はともかく、既に富士山頂上のゴジラの写真やアップなどが掲載されているところが気になって仕方ない。ちなみに、海から北方基地に迫るゴジラの撮影には、10ステージの奥にあった旧・特撮大プールが使用された。

Most of the photos in newspaper articles are of KinGoji suits. It’s good that they don’t care about questions such as “Who on earth took the picture and when?” By the way, the old special effects large pool at the back of the 10th stage was used to shoot Godzilla approaching the northern base from the sea.

ゴジラ&東宝特撮 Official Mook Vol 3, p 20-21