Godzilla becomes an ally of justice

7.12.2022

P 123-124

第3章 怪獣兵器 劇中裏ネタ大公開!
Chapter 3 Monster Weapons The back story in the play is released!

42
悪のスターから突然、正義の味方へ変身した理由

42
Reasons for suddenly transforming from an evil star to an ally of justice

怪獣王ゴジラには、高圧電流以外にも弱点があるのをご存知だろうか?

Did you know that Godzilla, the king of the monsters, has other weaknesses besides high-voltage current?

それは何か。ゴジラの映画を見にくる観客の数、つまり、ゴジラファンの数だ。

What is it? The number of spectators who come to see Godzilla movies, that is, the number of Godzilla fans.

いくらゴジラが怪獣王とはいえ、見にきてくれるお客の数が少なければ、次回からの登板はありえない。

No matter how much Godzilla is the king of the monsters, if the number of customers who come to see him is small, it is impossible to pitch for the next time.

それに月日とともにゴジラに対する観客の見方も、恐怖の対象から身近な存在へと変わってきた。

Moreover, as the days went by, the audience’s view of Godzilla changed from being a target of fear to being familiar.

そんななかで制作された『怪獣大戦争』の劇中では、なんとあろうことか、ゴジラが当1時人気のあったコミック『おそ松くん』に登場する、イヤミのパフォーマンスギャグ「シェ~」を披露する演技がなされていたのだ。

In the movie of “Invasion of Astro Monsters” produced under such circumstances, Godzilla showed off the performance gag “Shee” that appeared in the popular comic “Osomatsu-kun” at the time.

つづく『南海の大決闘』では、東宝の人気シリーズ『若大将』より加山雄三のパフォーマンス「僕ァ、幸せだな〜」をあっさりとやってのけている。

In the following “Great Battle of the South Sea” [Ebirah, Horror of the Deep], Yuzo Kayama’s performance “I’m happy” from Toho’s popular series “Wakadaisho” is easily done.

身近な怪獣と化したゴジラは、流行のパフォーマンスを披露して観客を喜ばすことに余念がなかった。

Godzilla, who became a familiar monster, was eager to please the audience by showing off a trendy performance.

それというのも、東宝の看板スターとなったゴジラには、もはや極端な汚れ役を演じる必要はない。「明るく楽しい怪獣映画」の主役を演じることが、ゴジラに課された使命とするならば、流行をいち早く採り入れたファンサービスをするのも仕事のひとつだったといえるだろう。

That’s because Godzilla, who became Toho’s signboard star, no longer has to play an extremely dirty role. If it was Godzilla’s mission to play the leading role in a “bright and fun monster movie,” it would be one of his jobs to provide fan service that quickly adopted the trends.

しかし、東宝の偉いところは、ゴジラが健全な怪獣路線に移行しても『フランケンシュタイン対地底怪獣』 「サンダ対ガイラ』『キングコングの逆襲』などといったハードな怪獣路線も製作していたことだ。

However, the great thing about Toho is that even if Godzilla moved to a healthy monster route, he also produced hard monster routes such as “Frankenstein vs. Underground Monster,” “Sanda vs Gaira,” and “King Kong Escapes.”

つけ加えておくと、身近な存在から子供の味方、正義のヒーロー怪獣となったゴジラは『ゴジラ対メガロ』の特写スチールでは、口に電柱をくわえ木枯し紋次郎ポーズを披露している。ついにゴジラは渡世人(渡世獣?)になってしまったのかと、ゴジラファンをドキドキさせてくれた。

In addition, Godzilla, who has become a child’s ally and a hero monster of justice from a familiar existence, is showing a Kogarashi Monjiro pose with a telephone pole in his mouth in the exclusive photograph for “Godzilla vs. Megalon.” At last, Godzilla made Godzilla fans thrilled, wondering if he had become a yakuza (a gangster?).

Kogarashi Monjirō is the main character and title of a Japanese novel by Saho Sasazawa, probably best known in the televised version broadcast during prime-time in 1972–1973, directed by Kon Ichikawa. (Source: Wikipedia)

Caption

少年サンデーとのタイアップで撮影された 「シェー」
“Shee” taken in tie-up with Shonen Sunday

Source: 大怪獣ゴジラ99の謎, PP 182-183