Godzilla appears in ALWAYS

12.19.2023

ゴジラ登場までの一連の流れ

The sequence of events leading up to the appearance of Godzilla

(1) さっきまで住んでいた鈴木オートが、ゴジラのシッポで吹飛ぶ。

(1) The Suzuki Auto that had been living there until recently is blown away by Godzilla’s tail.

「ワンカットで撮りたかったので、鈴木オートのセット撮影の途中から、役者を手描きマスクで切り抜いて、奥の建物を壊れるためのCGに切り替えています。替えの瞬間の4コマぐらいは、CGだとバレない完璧な鈴木オートがそこにないといけない。流れ上、隣りの床屋も壊れるので、CG床屋も作らないといけなくて(笑)。その瞬間を気付かなくするまでが大変で、スタッフの松本君が、ポストプロダクションのかなりの時間をこれに費やしたぐらい」

“I wanted to shoot in one shot, so in the middle of filming the set of Suzuki Auto, I cut out the actors with hand-drawn masks and switched to CG for the destruction of the building in the back. About 4 frames at the moment of change were CG. There had to be a perfect Suzuki Auto that wouldn’t be noticed. In the process, the barber shop next door would also be damaged, so we had to create a CG barber shop (lol). It was difficult to make that moment unnoticeable, and the staff Matsumoto spent a considerable amount of time in post-production on this.”

重量感を表現するのには、ゴジラだけでは難しい。「対象物よりも、そこで起きている現象を描くことで本体の凄さを表現する手法」を意識し、8:2ぐらいで、建物の破壊シーンなどの状況作りにエネルギーがかけられた。

It is difficult to express the sense of weight with just Godzilla. I was conscious of “a method of expressing the awesomeness of the main body by depicting the phenomenon occurring there rather than the object itself,” and at about 8:2, energy was put into creating situations such as the scene of the destruction of a building.

「ゴジラ様に出て頂く前のプロセスを、音楽も含めてさんざん盛り上げておいて、最後にバーンと登場してもらう。だから登場するのは一瞬だけでいいなあと思ってました。・・・目の前でフルオーケストラが演奏されたときは、一作目の「ゴジラ」の完成に立ち会っているような錯覚すら覚えて感動しました。スタッフも皆、直立不動になって聞いていましたから」

“Before Godzilla appears, we go through a lot of excitement, including the music, and then have him appear with a bang at the end. That’s why I thought it would be fine if he only appeared for a moment… When I heard a full orchestra playing in front of me, I was so moved that I had the illusion that I was witnessing the completion of the first Godzilla film. All the staff stood up straight and listened.”

(2)向こうからものすごい勢いで走ってくるオート三輪。

(2) An auto three-wheeler running with great force from the other side.

「スーパーオート三輪が爆破物を回避しながら走ってくる。カメラがぐんぐん車の中に入っていき、堤さんと同じ主観まで入っていくまでをワンカットで撮る。そういうプランを出して、動きは平君が造ったCGアニメーションでシミュレートしました。ドンガラ(エンジンもタイヤも窓も取った状態)のオート三輪をフライトシミュレーターのような上下左右に傾く台に乗せ、カメラはクレーンで動かして堤さんと車を実写で撮ります。実写はそれだけで、周囲の破壊状況はすべてCG。車もタイヤや窓などがないので、CGで足してます。走ってくるオート三輪の後ろで、建物がバーン! バーン! と破壊されるのですが、それはミニチュアの元内くんが青い服を来て青いバットで叩き壊しました。火薬ではなく、もっとお腹にくる重い破壊にしたかったので」

“A super auto three-wheeled car runs while avoiding explosives. The camera moves steadily into the car and takes the same subjectivity as Mr. Tsutsumi in one cut. We came up with a plan like that, and the movement is… The simulation was done using a CG animation created by Mr. Taira. The auto tricycle of Dongara (with the engine, tires, and windows removed) was placed on a platform that tilted vertically and horizontally like a flight simulator, and the camera was moved by a crane and a live-action shot of the car. That’s all there is to the live-action, and the surrounding destruction is all CG. The car also doesn’t have tires or windows, so I use CG to add it. Behind the three-wheeled auto tricycle, a building bursts into flames! It was destroyed with a bang, but a miniature Motouchi-kun came in a blue suit and smashed it with a blue baseball bat. I wanted the destruction to be more heart-warming than gunpowder.”

(3) 鈴木オート堤真一が吠える。

(3) Suzuki Auto Shinichi Tsutsumi barks.

「オート三輪は鈴木オートの近くに来ているが、瓦礫で進めなくて止まってしまう。ろで東京タワーが倒れ、堤さんがオート三輪から降りる。家族がみんな無事でよかったよかった、と言ってるところに、落ちている鈴木オートの看板を見て叫ぶ。実写で、撮影の終った三丁目のセットを壊して使っています」

“The auto tricycle is approaching Suzuki Auto, but it stops because it cannot proceed due to debris. The Tokyo Tower collapses and Mr. Tsutsumi gets off the auto tricycle. He is saying that he is glad that everyone in his family is safe. He screams when he sees the Suzuki Auto sign that has fallen.In the live-action movie, the set on Third Street, where the filming was finished, was demolished and used.

(4) ゴジラ登場。

(4) Godzilla appears.

「手前にある一部の瓦礫だけはセットを使い、後ろはブルーで撮影。壊れた廃墟のミニチュアを造ってもらって、CG化してはめ込んでいます。このカットでゴジラの下半身が映り、全身をなめて頭まで映って泡、とワンカットでつなぐ。ゴジラの動きの指示は、僕が演技したのをビデオで撮り、叩き台としてCG部に渡してます。着ぐるみの動きはそんなに意識せず、動物っぽい動きを取り入れたいなと。でもゴジラファンのスタッフが「ゴジラはそんな動きじゃない」とか色々言ってくるので(笑)。そういう人もないがしろにしてはいけないと意見は取り入れました。ゴジラファンもそうでない人が見ても、かっこいいね、怖いねとなるいいバランスの到達点を目指したつもりです」

“Only some of the rubble in the foreground was shot using a set, while the back was shot in blue. We had a miniature of the broken ruins built, and we converted it into CG and inserted it into it. In this cut, the lower half of Godzilla’s body is shown, and the whole body is covered. The instructions for Godzilla’s movements are captured on video of me acting and I give them to the CG department as a basis for improvement. I don’t pay much attention to the costume’s movements, and just make them look like animals. I wanted to incorporate some kind of movement, but the staff who are Godzilla fans kept saying things like ‘Godzilla doesn’t move like that’ (lol). I took into account the opinion that such people should not be neglected. I’m aiming to reach a point where both Godzilla fans and non-Godzilla fans will find it cool and scary, with a good balance.”

「ALWAYS続・三丁目の夕日」DVD発売決定!!
●レンタル
5月16日レンタル開始
発売元:小学館
販売元:東宝

●セル
5月21日発売
発売元:小学館
販売元:バップ

“ALWAYS: Sunset on Third Street” DVD will be released!!
● Rental
Rental starts on May 16th
Publisher: Shogakukan
Seller: Toho

● Cell
Released on May 21st
Publisher: Shogakukan
Seller: Vap

鈴木オートの愛車ダイハツミゼット、映画に登場する懐かしの都電のプレゼントは、178ページ参照!

See page 178 for gifts of Suzuki Auto’s beloved Daihatsu Midget and the nostalgic Toden that appears in the movie!

映像+, p 48