Godzilla -1.0 music

2.12.2024

音楽
佐藤直紀

Music
Naoki Sato

1970年生まれ、千葉県出身。93年、東京音楽大学作曲科を卒業後、映画、TVドラマ、CMなど、様々な音楽分野で幅広く活躍。山崎貴監督とのコンビでは「ALWAYS三丁目の夕日』(05)で第29回日本アカデミー賞最優秀音楽賞を受賞したのを始め、『ALWAYS続・三丁目の夕日』(07)、『永遠の0』(13)、『海賊とよばれた男』(16)でも優秀音楽賞に輝き、山崎作品の音楽を担当するのは今回で16本目になる。他に「海猿」シリーズ(04・06・10・12)、『るろうに剣心』シリーズ(12・14・21)、『劇場版コード・ブルー-ドクターヘリ緊急救命-』(18)、『マスカレード・ホテル』(19)、『罪の声』(20)、『マスカレード・ナイト』(21)、『レジェンド&バタフライ』(23)など、多数の映画音楽を担当。

Born in 1970, from Chiba Prefecture. After graduating from the Department of Composition at Tokyo College of Music in 1993, he has been active in a wide range of music fields, including movies, TV dramas, and commercials. In collaboration with director Takashi Yamazaki, he won the 29th Japan Academy Award for Best Musical Award for “ALWAYS Sunset on 3rd Street” (2005), “ALWAYS Zoku: Sunset on 3rd Street” (2007), and “Eternal 0” (13) and “A Man Called Pirate” (16), he also won the Excellence Music Award, and this is the 16th time he has been in charge of the music for Yamazaki’s works. ・06/10/12), “Rurouni Kenshin” series (12/14/21), “Code Blue the Movie: Doctor Helicopter Emergency Lifesaving” (18), “Masquerade Hotel” (19), “Sin’s He has been in charge of music for numerous films, including “The Voice” (20), “Masquerade Night” (21), and “Legend & Butterfly” (23).

INTERVIEW
本当にこんなことが起こったのではないか、という恐怖心が観客の方々の感情に出てくる音楽演出にしたいと思いました。

INTERVIEW
I wanted the music to evoke the fear in the audience that something like this really happened.

――音楽リストを拝見しますと、「Fear恐れ」「Pain痛み」「Confusion混乱」「Despair絶望」「Hope希望」「Resolution決意」等々のカテゴリーがあります。

— If you look at the music list, there are categories such as “Fear,” “Pain,” “Confusion,” “Despair,” “Hope,” and “Resolution.”

今回は画を見ない段階、撮影に入る前の段階で、台本を読んで湧いたイメージに基づいた曲を8曲か9曲くらい、こういう曲が必要だろうな、ということで書いたんです。映画に関して言えば画を見ずに音楽を書いたのは初めてです。台本を読んだ時のインスピレーションを大事にしたいという想いがありました。それで監督に、こんな方向の音楽はどうですか?と提案させていただきました。もちろんそれだけでは足りないので、映像が完成してから新たに作った曲もありますが、7割、8割はその時に書いた曲ですね。1曲1曲はもっと長いんですが、当然、画にはめるとすべてがフルに使えるわけではないので、画に合わせるように構成し直したり、アレンジを若干し直したりしています。

This time, before I even saw the pictures or started filming, I wrote about eight or nine songs based on the images that came to me after reading the script, thinking that these kinds of songs would be necessary. As for a movie, this is the first time I’ve written music without looking at the pictures. I wanted to cherish the inspiration I had when I read the script. So I suggested to the director, “How about this kind of music?”Of course, that wasn’t enough, so some songs were created after the video was completed, but 70% to 80% of the songs were written at that time. Each song is longer, but of course you can’t use everything to its fullest if you put it in the picture, so I restructured it and rearranged it slightly to fit it in the picture.

――メロディを打ち出さず、ドライで硬質なサウンドを押し出す音楽演出を積極的に採られています。

— You actively adopt a musical production that emphasizes a dry, hard sound rather than a melody.

誰もが知っている“ゴジラ”という大きくてしっかりとした土台がありますので、説明過多な音楽はかえってこの映画の質感を幼稚にしてしまう気がしました。状況を説明する、怖がらせるといった目的の音楽は、逆に緊張感、昂揚感、恐怖感などを消してしまいますから。今度のゴジラ映画にはそれは合わないし、今の時代にもふさわしくない。ドキュメンタリー映画を観ているかのような、かつて本当にこんなことが起こったのではないか、という恐怖心が観客の方々の感情に出てくる音楽演出にしたかったんです。感情をわかりやすくなぞったり、フォローするような音楽は極力控えました。

There’s a big, solid foundation in Godzilla that everyone knows, so I felt that overly explanatory music would end up making the movie look childish. Music whose purpose is to explain a situation or to scare people can actually eliminate feelings of tension, excitement, or fear. That doesn’t fit the upcoming Godzilla movie, and it’s not appropriate for this era. I wanted the music to evoke a sense of fear in the audience, as if they were watching a documentary film, as if something like this had really happened before. I tried to avoid music that traced or followed emotions in an easy-to-understand way.

ゴジラの登場場面で伊福部昭さんの楽曲が流れたあと、ゴジラが熱線で銀座の街を崩壊させるくだりでの響き(「Despair絶望」)が今作の佐藤さんのゴジラのテーマと受け取りました。その前、ゴジラが海上で「高雄」を破壊する箇所でも奏でられます。

After Akira Ifukube’s music plays in the scene where Godzilla appears, the sound of Godzilla destroying the city of Ginza with heat rays (“Despair Despair”) was taken as Mr. Sato’s Godzilla theme for this work. Before that, it is also played at the part where Godzilla destroys “Takao” at sea.

もちろん伊福部先生の曲がゴジラの主題曲なんですが、僕の曲で敢えてゴジラのメインテーマにするのだとしたら、あの曲だろうな、と思っていました。恐ろしい対象でもあるし、崇高な存在でもある。“怖い”だけだったらゴジラの音楽として表現できないですし、神々しさという感覚は恐怖とは対極でしょうが、同居できるような音楽はゴジラに合うだろうな、というイメージがありました。伊福部先生の楽曲は新録をしています。従来の編成とは若干違いますが、なるべく原曲に忠実に作り直しています。

Of course, Mr. Ifukube’s song is the theme song for Godzilla, but if I were to choose my song as the main theme for Godzilla, I thought it would be that song. It is both a frightening object and a sublime being. If it was just “scary,” it wouldn’t be able to be expressed as Godzilla’s music, and a sense of divinity would be the opposite of fear, but I had the impression that music that people could live with would be a good fit for Godzilla. Mr. Ifukube’s songs are newly recorded. Although it is slightly different from the previous arrangement, we have recreated it as faithfully as possible to the original song.

――その鳴りと対峙するのが、「震電」の初登場場面、敷島が「震電」でゴジラに向かっていくところ、「海神作戦」のクライマックス、エンドロールを飾る「Resolution決意」ですね。

— The scenes that confront this sound are the first appearance of Shinden, the scene where Shikishima uses Shinden to attack Godzilla, the climax of Operation Sea God, and the ending credits of “Resolution.”

「Despair絶望」がゴジラ側だとすると、敷島の覚悟、決意の場面につけた「Resolution決意」が人間側となります。ただし、僕としては、メロディが印象的とかいうのではなく、感じてもらうだけでいいような音楽を作りたかったんです。伊福部先生の曲がどっしりと軸を作って、他の曲は無意識のうちに体の中に染み入っていくような「聴く音楽」ではなく「感じる音楽」を書いたつもりです。

If “Despair Despair” is on Godzilla’s side, then “Resolution,”which is attached to the scene of Shikishima’s determination and resolution, is on the human side. However, for me, I didn’t want the melody to be impressive, but rather to make music that just makes you feel it. Ifukube-sensei’s songs form the core, and the other songs are designed to be “music that you feel,” rather than “music that you listen to,” which subconsciously sinks into your body.

――従来のゴジラ映画音楽とは明らかに次元の異なる音楽世界が築かれました。

–A musical world that is clearly on a different level from conventional Godzilla movie music has been created.

土台やコンセプトがしっかりしていれば、実は音楽は色々なチャレンジが許されます。この映画にはそれがあります。それで少しも迷いなく、あれほど振りきって音楽が書けたのだと思います。

As long as you have a solid foundation and concept, you can actually take on various challenges in music. This movie has that. I think that’s why I was able to write music so thoroughly without any hesitation.

(取材・文:小林淳)
(Interview and text: Jun Kobayashi)

オリジナル・サウンドトラック「ゴジラ-1.0」
Original soundtrack “Godzilla-1.0”

【国内盤CD】
品番: RBCP-3502
価格: 2,750円(税込)
2023年11月4日(土)
発売予定

[Domestic CD]
Product number: RBCP-3502
Price: 2,750 yen (tax included)
Saturday, November 4, 2023
Scheduled to be released

【国内盤LP】
品番: RBJE-2089
価格: 7,700円(税込)
2023年12月15日(金)
発売予定

[Domestic LP]
Product number: RBJE-2089
Price: 7,700 yen (tax included)
Friday, December 15, 2023
Scheduled to be released

発売元: ランブリング・レコーズ
Publisher: Rambling Records