Flow until scenario completion

12.15.2022

GODZILLA VS BIOLLANTE SCENARIO

シナリオ完成までの流れ
Flow until scenario completion

1989年12月16日に公開された「ゴジラVSビオランテ』の製作は、前作「ゴジラ」(84年)の公開直後に開催された、一般に向けてのゴジラストーリーの募集から開始された。その結果、85年10月23日に発表され受賞作である5本の佳作の中から、田中友幸プロデューサーは木暮瞬(小林晋一郎氏のペンネーム)氏の「ゴジラ対ビオランテ』(本書72ページ掲載)に注目し、そこから新作のストーリー制作がスタートした。

Released on December 16, 1989, the production of “Godzilla VS Biollante” began with a call for Godzilla stories for the general public held immediately after the release of the previous work “Godzilla” (1984). As a result, from among the five award-winning works announced on October 23, 1985, Tomoyuki Tanaka produced “Godzilla vs. Biollante” (published on page 72 of this book) by Mr. Shun Kogure (Shinichiro Kobayashi’s pseudonym). We paid attention to the story, and from there, the production of the new story started.

田中プロデューサーから改めて長編執筆の打診を受けた木暮氏は、当初は原稿用紙50枚分のボリュームであった応募作の「ゴジラ対ビオランテ』のストーリーをふくらませた、120枚の第二稿(本書74ページ掲載)を86年1月7日に、そして、最終的には応募作の6倍以上(!)のボリュームにもおよぶ原稿用紙320枚(現物未確認)の第三稿を86年1月中に、それぞれ仕上げた。しかしそれに対する田中プロデューサーらの反応はすこぶる悪く、「書くたびに悪くなる」であった。その結果、田中プロデューサーは木暮氏のストーリーに見切りをつけることとなり、86年の2月某日、以前から新作の監督候補として目を付けていた、城戸賞出身の映画監督の大森一樹氏に面会し、木暮氏の「ゴジラ対ビオランテ』を含む5本のゴジラストーリーの佳作を手渡して、のちに新作ゴジラ映画のストーリー執筆を正式に打診した。その依頼を受けて大森氏は、本書に全文を掲載した『ゴジラ2』検討用ロングロングシノプシス(B5用紙175枚分)をまず執筆する。しかしこちらも、ゴジラストーリーの応募作の要素を多分に採り入れたために、大森氏の独自のカラーの反映が少ないものとなり、田中プロデューサーからのOKを受けることはできなかった。

Kogure, who was once again approached by Producer Tanaka to write a feature film, wrote a 120-page second draft (this book’s 74 Page published) on January 7, 1986, and finally the third draft of 320 sheets of manuscript paper (actual item unconfirmed), which is more than six times (!) the volume of the submitted work, in January 1986. However, the reaction of producer Tanaka and others to it was extremely bad, saying, “Every time he writes it, it gets worse.” As a result, Producer Tanaka gave up on Mr. Kogure’s story, and on a certain day in February 1986, he met with Mr. Kazuki Omori, a film director who had been eyeing him as a candidate for a new film. Then, he handed over five Godzilla story honorable mentions, including Mr. Kogure’s “Godzilla vs. Biollante,” and later formally asked him to write the story for a new Godzilla movie. First of all, I will write the long long synopsis (175 sheets of B5 paper) for consideration of “Godzilla 2,” which I posted. However, since this also incorporates a lot of elements of the Godzilla story submission, Mr. Omori’s unique color is reflected. It was a small number, and I could not receive the OK from Producer Tanaka.

結局一からの仕切り直しとなって、大森氏は、大島、浦賀水道、芦ノ湖、大阪、若狭を劇中の主要な舞台とするストーリーラインを構築した検討稿(86年10月1日脱稿、171ページ、278シークエンス)を新たに作成。正式に製本されたこの検討稿を基に、第三稿(86年1月17日脱稿、159ページ、254シークエンス)、制作準備稿(89年7月7日脱稿、150ページ、248シークエンス)と、引き続きシナリオの執筆が進められ、合わせてその過程で推敲が行なわれた結果、最終的には、決定稿(89年7月24日脱稿、138ページ、230シークエンス)が最終稿となり、足かけ4年の長期にもおよんだシナリオ作りの作業は、ここに終了したのである。

In the end, it was decided to start over from scratch, and Mr. Omori wrote a study draft (completed on October 10, 1986, p. 171, 278 sequences) were newly created. Based on this officially bound manuscript, the third manuscript (completed on January 17, 1986, 159 pages, 254 sequences) and the production preparation manuscript (completed on July 7, 1989, 150 pages, 248 sequences). The script continued to be written, and as a result of that process, the final draft (138 pages, 230 sequences, completed on July 24, 1989) became the final draft. The years-long scenario-making work ended here.

Caption

▶︎ シノプシスやシナリオに関する質問に答える大森監督。「思い出すのもひと苦労やけど、それはこういうことやったな」。2年もの時を経ているが、その記憶は確かである

Director Omori answers questions about synopses and scenarios. “It’s a pain to remember, but that’s what I did.” It’s been two years, but his memory is clear.

ストーリー応募作品
Story submission

初公開 Premiere
大森メモ※【作成日不明
Omori’s memo* [Created date unknown]

初公開 Premiere
ゴジラ2検討用ロングロングシノプシス【作成日不明】
Godzilla 2 Study Long Long Synopsis [Date unknown]

初公開 Premiere
大森チャート※【作成日不明】
Omori Chart* [Creation date unknown]

初公開 Premiere
「ゴジラ2」検討稿【1986年10月1日】
“Godzilla 2” review draft [October 1, 1986]

「ゴジラ2 ゴジラVSビオランテ」第三稿【1987年1月17日】
Godzilla 2 Godzilla VS Biollante” third draft [January 17, 1987]

「GODZILLA ゴジラVSビオランテ」製作準備稿【1989年7月7日】
“GODZILLA Godzilla VS Biollante” production preparation draft [July 7, 1989]

「ゴジラVSビオランテ」決定稿【1989年7月24日】
“Godzilla VS Biollante” final draft [July 24, 1989]

※「大森メモ」「大森チャート」は編集部による仮称です
*”Omori Memo” and “Omori Chart” are tentative names given by the editorial department.

Source: ゴジラvsビオランテコンプリーション, p 94.