6.25.2022
Complete Works of Super Steel
ACT.5
スーパースチール大全集
Complete Works of Super Steel
絵から写真へ、モノクロからカラーへ、そしてフィルムからビデオへ。
From painting to photography, from monochrome to color, and from film to video.
現場の絵を伝える報道の手段は科学の進歩によって日々進化を続けているが、どんなに技術が進歩しても命がけで怪獣の脅威を伝えようという報道魂は、現在に至るまで、変わることなく受け継がれている。ここでは様々な時代のスーパー報道写真を総括してみよう。
The means of reporting that conveys pictures of the scene continues to evolve day by day due to advances in science, but the spirit of reporting to convey the threat of monsters at the risk of life, no matter how advanced the technology, has been passed down to the present day. Here, let’s summarize the super news photos of various times.
大戸島に出現したゴジラを撮影した荻原記者 (写真左端)。 日本初の怪獣報道写真を撮影したカメラマンとして、その功績は現在もなお語り継がれている。
Ogiwara reporter (far left in the photo) who photographed Godzilla that appeared on Odo Island. As a photographer who took Japan’s first monster news photo, his achievements are still being handed down to this day.
ゴジラとメカキングギドラの新宿での攻防を取材したMTC放送局の中継スタッフ。最近の怪獣報道にテレビカメラはかかせない。
A relay staff member of the MTC broadcasting station who covered the offense and defense of Godzilla and Mecha King Ghidorah in Shinjuku. TV cameras are indispensable for recent monster coverage.
TTVの桜井修カメラマン(写真右)は、キングコング対ゴジラの決戦を撮影。このカメラは手巻きによるもので、その苦労がしのばれる。
TTV Osamu Sakurai cameraman (on the right in the photo) filmed the decisive battle between King Kong and Godzilla. This camera is hand-wound, and the hardships can be overcome.
モスラ事件を取材した写真の日東新聞・花村ミチカメラマンをはじめ、モスラ対ゴジラを取材した毎朝新・中西純子カメラマンなど、怪獣報道では女性カメラマンも大活躍。
Female photographers are also very active in monster coverage, including Nitto Newspaper Michi Hanamura photographers who covered the Mothra incident, and Mainishi Newspaper Junko Nakanishi photographer who interviewed Mothra vs. Godzilla every morning.
フリーライターの真城伍郎さんは国連のシャーベット計画を知り、単身ソルゲル島へ行、持ち前の行動力でゴジラの息子をスクープした。
After learning about the United Nations sherbet [freeze] plan, freelance writer Maki Goro went to Solgel Island alone and scooped Godzilla’s son with his own initiative.
Source: ゴジラ特撮写真館 (講談社, p 89)