CinemaScope angle of view

4.23.2024

シネスコの画角
CinemaScope angle of view

キャメラにアナモフィックレンズをつけることにより、横方向に通常の約2倍の画角を得ることができる。しかし、擬似的なスーパー35mmで同じ画角を作ろうとすると、キャメラ位置やレンズの選択を工夫しなければならない。

By attaching an anamorphic​ lens to the camera, you can get about twice the angle of view as usual in the horizontal direction. However, if you try to create the same angle of view with a pseudo-super 35mm, you must devise the selection of the camera position and lens.

Diagram

ホリゾント Horizont
ビル Building
山 Mountian
A 地点 Point A
スタンダード (1:1.35) Standard (1: 1.35)
50mm レンズ 50mm lens
B地点 Point B
スーパー35 (1:2.4) Super 35 (1: 2.4)
50mm レンズ 50mm lens
アナモフィック (1:2.4) Anamorphic (1: 2.4)
50mm レンズ 50mm lens

A、B地点のキャメラが同じ高さの場合

When the camera at A and B point is the same height

・A地点のキャメラは被写体に近い分、アオリ(下から見上げる)になる。

・ The camera at the point A is close to the subject, so it becomes Aori (Look up from below).

・B地点のキャメラは被写体から遠い分アオリ感がなくなり、ピントの合う範囲が狭くなる。

・ The cameras at the point B are far from the subject, so the feeling of Aori is lost, and the focus is narrowed.

『ゴジラ・モスラ・キングギドラ大怪獣総攻撃』の撮影データ表

Photographing data table of “Godzilla Mothra King Ghidorah: Great Monster All Out Attack”

画コンテと実際の画面を見比べると、コンテがあくまでもイメージであることがわかる。独立したいくつもの山を配置して、奥行きを出し、飾り換えを容易にする美術監督・三池敏夫のアイデアがさまざまなアングルに対応している。

If you compare the picture storyboard with the actual screen, you can see that the storyboard is just an image. The ideas of Toshio Miike, an art director, who place a number of independent mountains, bring out depth, and make it easier to decorate, correspond to various angles.

生合成の方法

How to synthesis

この場合では、キャメラの上下左右の角度を、ALTA前とテレビに対して同じにしておくことと、マスクと反転マスクがきちんと合うようにしておくことが重要となる。

In this case, it is important to keep the upper, lower, left and right angles of the camera to the same as the TV before the ALTA, and that the mask and the inverted mask match properly.

実景ロケ
Real view location

1. ガラス板に黒テープでマスクを作り、撮影する。撮影後、フィルムは巻き戻す。

1. Make a mask with a black tape on a glass plate and shoot. After shooting, the film rewinds.

同ーレンズ Same lens

素材撮り Material shooting

2.ガラス板の反転マスクを作り、合わせる。

2. Create an inverted mask on the glass plate and match it.

3. 部屋を真っ暗にし、テレビ画面以外をすべて黒にして、巻き戻したところから撮影する。

3. Make the room black, make everything except for the TV screen, and shoot from the place where it is rewinded.

Source: Techniques of Japanese Tokusatsu Films