Biollante Ascension Visualization

6.23.2023

ビオランテ昇天のビジュアライゼーション
Biollante Ascension Visualization

こうして特撮は最大の山場を越えたが、川北の戦いが終わったわけではなかった。スケジュールは残り少なく、川北はいくつかのアイディアを自ら捨てなければならなかった。そして残された課題はクライマックスのオーラス、ビオランテの昇天シーンである。

In this way, special effects have crossed the biggest peak, but the battle of Kawakita is not over. With the schedule running out, Kawakita had to abandon some ideas on his own. And the remaining task is the climactic aura, Biollante’s ascension scene.

川北はこのシーンを、抗核エネルギーバクテリアの影響で倒れたゴジラを、ビオランテの口が呑み込み、巨大なバラへとメタモルフォーゼするというファンタスティックなイメージにしようと考えていた。

Kawakita wanted to make this scene a fantastic image, in which Biollante’s mouth swallows Godzilla, which has collapsed under the influence of anti-nuclear energy bacteria, and metamorphoses it into a giant rose.

「ビオランテはゴジラと同じ細胞から生まれたんだから、最後にゴジラに同化する。ゴジラに枝がめり込んでいって、お互いに取り込んでいったらいいなあと最初は思っていたんだけど、駄目だったな」(川北紘一)

“Because Biollante was born from the same cells as Godzilla, he assimilates into Godzilla at the end. At first, I thought it would be nice if a branch burrowed into Godzilla and took each other in, but it didn’t work out.” (Kawakita Koichi)

「ラストはアニメでやると川北さんは決めているから、まあ大丈夫だろうと思ったんだけど、ラッシュを見たらみんな唖然としてしまって、これマンガじゃないかと」(大森一樹)

“Kawakita-san has decided that the last will be an anime, so I thought it would be fine, but when I saw the lash (?), everyone was stunned, and I thought this was a manga.” (Kazuki Omori)

スクリーンには、力尽きたゴジラを呑み込まんとするセルアニメの怪物とバラが映し出されていた。アイディア、イメージはともかく、それは他の画面とあまりに違和感のある映像だった。

The screen showed a cel animation monster and a rose trying to swallow the exhausted Godzilla. Ideas and images aside, it was a video that felt too out of place with other screens.

川北のプランはCGが発達した今でこそ実現可能なイメージである。結論をいえば、川北のイメージに当時の技術が追いついていなかったということになるのだろう。結局このシーンは、ビオランテが光の胞子となって消滅、宇宙に受かって飛んでいく胞子に沢口靖子の顔が合成されるというイメージに差し替えられた。

Kawakita’s plan is an image that can be realized now that CG has developed. In conclusion, it would be that the technology at the time had not caught up with Kawakita’s image. In the end, this scene was replaced with an image of Biollante becoming a spore of light and disappearing, and Yasuko Sawaguchi’s face being composited with the spores flying into space.

「川北さんには勝算があったようなんですが、結局、ありものの素材で処理して終わってしまいましたね。ああいうところちゃんとやっていたら『ビオランテ』は傑作になっていたんだけどなあ」(大森一樹)

“It seems that Mr. Kawakita had a good chance of winning, but in the end, he ended up using whatever materials he had available. If I had done things like that properly, ‘Biollante’ would have been a masterpiece.” (Kazuki Omori)

11月6日、川北組クランクアップ。大森の本篇はすでに編集作業に入っていた。

On November 6th, the Kawakita group cranked up. Omori’s main story was already in the editing process.

Source: 平成ゴジラ大全 1984-1995, p 122