About Godzillasaurus

4.21.2023

P 375

Caption
スピード感重視の90年代ゴジラ(第18作)
90’s Godzilla with emphasis on speed (18th work)

◆ ゴジラザウルスは恐竜タイプ

◆ Godzillasaurus is a dinosaur type

この映画でキングギドラが再登場するけど、造型は変えてあるんです。昔のキングギドラはキリンビールのラベルみたいな中国の竜のイメージでこの作品では西洋のドラゴンをイメージして作ったんです。デザイナーの西川伸司さんが昔のキングギドラより数段、鋭くしてくれた。すぐ後に宣伝部がポスターを作ったけど、そこで生頼範義先生が描いたキングギドラのイラストが僕のイメージとぴったりだったなあ。

King Ghidorah reappears in this movie, but the molding has been changed. In the past, King Ghidorah was based on the image of a Chinese dragon, like the label of Kirin Beer, and in this work, I made it with the image of a Western dragon. Shinji Nishikawa, the designer, made it a few steps sharper than the old King Ghidorah. Soon after, the publicity department made a poster, and the illustration of King Ghidorah drawn by Mr. Noriyoshi Orai was perfect for my image.

P 376

造型のデザインはキャラクターが決まると、すぐ始めるんです。図面もないし、資料はなんにも残っていない。昔のキングギドラの写真から推測するしかないの。恥ずかしいでしょ。今、資料はなるべく残そうとしているんだけど。

Once the character is decided, the molding design begins immediately. No drawings, no documents. I can only guess from old photos of King Ghidorah. It’s embarrassing, isn’t it? Right now, I’m trying to keep as much material as possible.

昔のキングギドラを知っているお客さんなら、同じものだという印象で見てくれると思うんですよ。でも、よく見ると違う。昔のキングギドラは角が曲がっていたけど、スピード感をそぐような気がしたので、直線にして後ろに流れるようにした。犬も獲物を捕るときは耳を立てないでしょ。合成のときに大変だから毛も取った。旧作のイメージは壊したくないから、そう大胆に変えてはいないけど。

If you’re a customer who knows the old King Ghidorah, I think you’ll see it with the impression that it’s the same thing. But if you look closely, it’s different. The old King Ghidorah had curved corners, but I felt that it would lose the sense of speed, so I made it straight and flowed backwards. Even dogs don’t put up their ears when they catch prey. I also removed the hair because it was difficult to synthesize. I don’t want to destroy the image of the old work, so I haven’t changed it so boldly.

キングギドラがメカキングギドラに変身して再登場する、あの発想は結構いいでしょ。最初のプロットから、あのアイディアがあったの。旧作のゴジラ映画のエッセンスを少しずついただいていく手法ね。僕の映画は過去のゴジラ映画の財産をリニューアルして、いかに超えていくかなんです。それとも過去の映画三本分を詰め込み、盛りだくさんにして見せていく方法もあるけど。

The idea of King Ghidorah transforming into Mecha King Ghidorah and reappearing is pretty good, isn’t it? I had that idea from the very first plot. It’s a method of gradually getting the essence of the old Godzilla movies. My movie is how to renew the property of the past Godzilla movie and go beyond it. Or there is also a way to cram three past movies and show them in a variety of ways.

Caption

ティラノザウルスとゴジラのフォルムをだぶらせたゴジラザウルス(第18作)

Godzillasaurus with double forms of Tyrannosaurus and Godzilla (18th work)

P 377

ゴジラの顔も少し変えた。前作の『ゴジラvsビオランテ』でゴジラの目に光彩がなくて、撮影に苦労したからね。あのときは、白目がなかったんですよ。目にライティングを当ててどうにか撮りましたけど。あまり暗いので宣伝部からポスター用に白目を入れてくれっていわれてね。そんなことがあったから、この作品では質感も含めて、目を明るくしたんです。

Godzilla’s face was also slightly changed. In the previous work “Godzilla vs Biollante,” Godzilla’s eyes had no glow, so it was difficult to shoot. At that time, he didn’t have the white of my eye. I somehow managed to take a picture with lighting on his eyes. It was too dark, so the publicity department asked me to put in the whites of my eyes for the poster. Because of that, I brightened his eyes with this work, including the texture.

ラゴス島のゴジラザウルスはゴジラの原型みたいなものだけど、怪獣というより恐竜のイメージで扱った。血を流したり生々しいシーンもあったけど、痛さを感じるような画面を作りたかった。だから、人間が拳銃で撃たれたとき弾着の仕掛けを使って撮った。今までの怪獣映画になかったでしょ。

The Godzillasaurus of Lagos Island is like a prototype of Godzilla, but I treated it with the image of a dinosaur rather than a monster. There were scenes where blood was shed and there were graphic scenes, but I wanted to create scenes that would make you feel pain. Therefore, when a human being was shot with a handgun, I used a bullet landing mechanism to take a picture. It’s never been seen before in a monster movie.

ゴジラザウルスはティラノザウルスとゴジラのフォルムをダブらせて作った。顔を少し大きめにして、背ビレをつけ、茶色にした。ゴジラはワニのようなゴツゴツした肌だから、ゴジラザウルスのほうはヌメッとした感じで波紋状の斑点をつけた。あえて恐竜にして、ゴジラとの差別化を図ったつもり。ゴジラザウルスで初めて恐竜が出てきたでしょ、これで一本作れるなあという話がスタッフから出てきましたよ。

Godzillasaurus was made by duplicating the forms of Tyrannosaurus and Godzilla. I made the face a little bigger, added a dorsal fin, and made it brown. Godzilla’s skin is rough like a crocodile, so I made the Godzillasaurus slimy with rippling spots. I dared to make it a dinosaur and intended to differentiate it from Godzilla. A dinosaur came out for the first time in Godzillasaurus, and the staff said that they could make one with this.

Caption

ゴジラザウルスは恐竜のイメージで作った(第18作)

Godzillasaurus was made in the image of a dinosaur (18th work)

P 378

ゴジラザウルスは前傾姿勢だけど、直立できない造型になっているの。中に俳優が入っているけど、中腰になっている。しかも口が開いて、首が動く。今までの怪獣は首がちゃんと動かなかったでしょ。ゴジラのほうはこの作品では、まだ動かない。首がしっかり動くようになったのは『ゴジラvsモスラ』から。モスラのように上空を飛び回るものに対して、ゴジラがちゃんと上を向かないのはおかしいからと、大幅に作り直したんです。

The Godzillasaurus has a forward-leaning posture, but it is shaped so that it cannot stand upright. There is an actor inside, but he is on his knees. Moreover, the mouth is open and the neck moves. Until now, monsters’ necks didn’t move properly. Godzilla does not move yet in this work. It was from “Godzilla vs Mothra” that his neck began to move. I thought it would be strange for Godzilla to not be able to properly face upwards against something like Mothra that flies around in the sky, so I made a big remake.

それまでのゴジラは腰をそらせないと上を向けなかった。みっともないでしょ。技術的な問題が解決したんで、なるべく動物のもっている動きに近い形にしたんです。相手の怪獣が上空にいるのに、ゴジラが下向いて放射能を吐いていたヌメーッとした波紋状の斑点のあるゴジラザウルスの皮膚(第18作)のではねえ…………。

Until then, Godzilla would not look up unless he bent his back. It’s disgraceful, isn’t it? Once the technical issues were resolved, we made it as close as possible to the movements of animals. Even though the opponent’s monster is in the sky, Godzilla is looking down and spewing radiation.

ゴジラ•ダイズ, p 375-378