Yamazaki on AI

3.31.2024

ゴジラと帰国

Returning home with Godzilla

第96回米アカデミー賞でアジア初の視覚効果賞を獲得した「ゴジラ-1.0(マイナスワン)」の山崎貴監督(59)らが12日夜、授賞式のあったロサンゼルスから帰国し、羽田空港で受賞記念記者会見を開いた。

Director Takashi Yamazaki (59) of “Godzilla-1.0” (minus one), which won Asia’s first visual effects award at the 96th Academy Awards, returned home from Los Angeles, where the award ceremony was held, on the night of the 12th, and arrived at Haneda Airport. A press conference was held to commemorate the award.

7面=AIへの思い、29面=監督にサプライズ山崎監督は「視覚効果賞は巨大な予算をかけて凝りに凝ったVFX(視覚効果)の中からベストを選ぶ。ハリウッドにとっては聖域中の聖域で、それを僕らに開いてくれた。懐の深さと、僕らが取っても何ら揺らぎはしないという自信と、僕のつたない英語スピーチを優しく聴いてくれる温かさを感じた」と語った。

Page 7 = Thoughts on AI, Page 29 = Surprise for the Director Director Yamazaki said, “The Visual Effects Award selects the best from among the elaborate VFX (visual effects) with huge budgets. For Hollywood, it is a sacred place. “He opened this up to us in this sanctuary. I felt the depth of his heart, his confidence that no matter what we did, he would not waver, and his warmth as he kindly listened to my poor English speech.”

(小原篤、写真は嶋田達也)
(Atsushi Ohara, photo by Tatsuya Shimada)

「人間が作った映像AIくつがえせぬ」
‘Video AI created by humans cannot be replaced”

こめられた「怨念」お客さん喜ぶ
Customers are happy with the “grudge”

ゴジラ-1.0山崎貴監督
Godzilla-1.0 Directed by Takashi Yamazaki

対話型AI(人工知能)「ChatGPT(チャットGPT)」で注目を集めた最新のAI技術は、ハリウッドの映画制作にも影響を与えている。実写とCGなどを合成させるVFX(視覚効果)の世界で活躍してきた「ゴジラ-1.0」の山崎貴監第96回米アカデミー賞視覚効果賞を受賞した山崎貴監督(左から2人目)=10日、米ロサンゼルス、ロイター督は、日本で初めての視覚効果賞を受賞する授賞式直前の報道陣の取材で、最新のAIについての思いも語っていた。

The latest AI technology, which attracted attention with its conversational AI (artificial intelligence) “ChatGPT,”is also having an impact on Hollywood movie production. Director Takashi Yamazaki of “Godzilla-1.0,”who has been active in the world of VFX (visual effects) that combines live action and CG etc. Director Takashi Yamazaki (second from left) who won the Visual Effects Award at the 96th Academy Awards = 10 Japan, USA, Los Angeles, Reuters In an interview with the press just before the awards ceremony where he was the first Japanese person to receive the Visual Effects Award, he also talked about his thoughts on the latest AI.

「いまAIを触っている感覚からすると、すごい絵ができるんだけど、なんか気持ち悪い」。山崎氏はAIが作った映像についてそう話す。将来的にはAIの力を借りる可能性もあるとしつつ、「しばらくはないんじゃないか」という。

“From the way I feel when I’m using AI right now, I can make amazing pictures, but it’s kind of disgusting.” Mr. Yamazaki says this about the images created by AI. Although he says there is a possibility that AI will be used in the future, “I don’t think it will be for a while.”

別の生物の感覚
Sense of another creature

ロボットやCGの世界では、「不気味の谷」と呼ばれる現象が語られてきた。作られたものが人間に似てくると人は親近感を持つが、ある段階から急激に嫌悪感に変わるというものだ。

In the world of robots and CG, a phenomenon called the “uncanny valley”has been talked about. When created things begin to resemble humans, people feel a sense of familiarity, but at a certain point, this rapidly changes to disgust.

山崎氏は、AIに立ちはだかる不気味の谷は「言語化できない」としたうえで、AIが作る映像について「牛が作ったような、別の生物が作った感じがする」という。

Mr. Yamazaki said that the uncanny valley that confronts AI “cannot be put into words,” and that the images produced by AI “feel like they were made by another living thing, like a cow.”

「全然違う感覚の生命体が、人間のことをすごい勉強して、『おまえらこれ好きだろう』といって、すごい絵を出してくるんだけど、根本的な感性が違っているから、すごいいいんだけど、なんか変という」

“A life form with completely different sensibilities has learned a lot about humans, and says, ‘You guys will like this,’ and comes up with an amazing picture, but it’s amazing because their sensibilities are fundamentally different. But it feels weird.”

それでも、最新の技術によって、CGの世界で何十年も立ちはだかってきた不気味の谷を乗り越えつつある作品が出てきているという。その例として、デジタル技術で若返らせたウィル・スミス氏が登場する映画「ジエミニマン」などを挙げた。

Still, with the latest technology, some works are emerging that are overcoming the uncanny valley that has stood in the way of the CG world for decades. An example of this is the movie “Gemini Man,”in which Will Smith appears rejuvenated using digital technology.

重要ツールにも
Also an important tool

「異常な進化のスピードなので、ある日気づいたら我々の重要なツールの一つになっているかもしれない。極端に言うと僕らの仕事がなくなる可能性もある」。山崎氏はそう話す。「何かを判断できる人間で居続けたい。絵を見て判断できれば、次のステップになっていく」

“Due to the extraordinary speed of evolution, one day we may realize that it has become one of our important tools. In extreme cases, it is possible that we will no longer have a job.” Mr. Yamazaki says so. “I want to continue to be a person who can make decisions. If I can make a decision by looking at a picture, then I can move on to the next step.”

AIが進化するなかで、人間はどう対峙すればいいのか。山崎氏は、人間が真剣にものを作り上げる過程の重要性を強調する。「一生懸命人間が作ったものにこめられた怨念のようなものが、最終的にお客さんが喜ぶんじゃないか」

As AI evolves, how should humans face it? Mr. Yamazaki emphasizes the importance of the process by which humans seriously create things. “I think that the grudge that is put into something that people have worked so hard to create will ultimately make customers happy.”

山崎氏は自身が所属する映像制作会社「白組」について「手作りの持っている温かみをすごく大事にしてきた会社」としたうえで、人間が作る映像は「(AIには)簡単にはくつがえせないだろう」という。

Regarding the video production company he works for, Shirogumi, Mr. Yamazaki says, “It’s a company that really values the warmth of handmade products.” However, he says that images created by humans “will not be easily replaced (by AI).”

「手作りのものを重ねて、いろんな議論をして最終的に出てきたものは非常に評判がいい。人間の思いは映像に映ると信じている。そのことは大事にしていきたい」

“After a lot of handmade work and a lot of discussion, the final product has been very well received. I believe that people’s feelings are reflected in images. I want to cherish that.”

(ロサンゼルス=五十嵐大介)
(Los Angeles = Daisuke Igarashi)