Tomoyuki Tanaka the King of Producers

2.6.2023

P 34

日本特撮人物伝
Japanese Special Effects Biography

THE KING OF PRODUCERS
田中友幸
TOMOYUKI TANAKA

文/弾丈太郎
Composition/Banjo Taro

PROFILE

たなかともゆき
Tomoyuki Tanaka

明治43年4月26日、大阪生まれ。大阪協同劇団で演出助手を担当。昭和15年、東宝映画の前身である大宝映画に入社。昭和19年、『勝利の日まで』でプロデューサーとしてデビュー。戦後一時期退社、田中プロダクションを設立するが、昭和27年に復帰。以後、SF特撮映画をはじめ、「連合艦隊」などの戦争映画、「七人の「侍」などの黒澤映画、数多くのアクション映画や超大作など200本以上の映画をプロデュース。昭和45年の大阪万国博では三菱館の総合プロデュースを担当した。東宝映画会長、日本映画テレビプロデューサー協会会長、日本アカデミー賞協会副会長等を歴任。平成9年4月2日、脳梗塞のため他界。享年86歳。

Born in Osaka on April 26, 1900. He is an assistant director at the Osaka Kyodo Theater Company. In 1940, he joined Taiho Eiga, the predecessor of Toho Eiga. In 1944, he made his debut as a producer with “Until Victory Day.” After the war, he left the company for a while to establish Tanaka Productions, but returned in 1952. Since then, he has produced more than 200 movies, including SF special effects movies, war movies such as “United Fleet,” Kurosawa movies such as “Seven Samurai,” numerous action movies and blockbusters. At the 1970 Osaka World Exposition, he was in charge of the overall production of the Mitsubishi Pavilion. He has served as chairman of Toho Films, chairman of the Japan Motion Picture and Television Producers Association, and vice chairman of the Japan Academy Prize Association. On April 2, 1997, he passed away due to cerebral infarction. He is 86 years old.

『ゴジラ』を生んだ男たち
The Men Who Created “Godzilla”

昭和29年に生まれた映画『ゴジラ』。その評価にはすでに定まったものがあるが、これが数多くのスタッフのうちいったい誰の作品なのかと問われたら、あなたはどう答えるだろうか。

The movie “Godzilla” was born in 1954. The evaluation has already been established, but what would you say if you were to ask whose work among the many staff this is?

監督・本多猪四郎、特技監督・円谷英二はもちろんだが、原作・香山滋、脚本・村田武雄、さらには音楽・伊福部昭、造型家・利光貞三、そしてそして……。名前を挙げ出したらきりがない。実際、誰一人が抜けても、あの『ゴジラ』は生まれていなかったはずだ。傑作の誕生にありがちな、多くの才能が奇跡のようにひとつに結集した結果が『ゴジラ』という作品だというのが、おそらくはいちばん真実に近い結論ということになるのだろう。

The director Ishiro Honda, the special effects director Eiji Tsuburaya, of course, but the original author Shigeru Kayama, the screenplay Takeo Murata, the music Akira Ifukube, the sculptor Teizo Toshimitsu, and then… The list goes on and on. In fact, even if one person left, that “Godzilla” would not have been born. Perhaps the closest to the truth is that “Godzilla” is the result of the miraculous convergence of many talents, which is common in the birth of masterpieces.

しかし、それでもなお誰の作品なのかと問われれば、これはもうプロデューサー・田中友幸のものだというしかない。ゴジラを生み、慈しみ、育て、そしてそのゴジラとともに逝った巨人の作品であると。

However, if you still ask whose work it is, you can only say that it belongs to producer Tomoyuki Tanaka. It is the work of a giant who gave birth to Godzilla, cared for it, raised it, and died with it.

海底2万哩から来た大怪獣の誕生
Birth of a giant monster from 20,000 miles beneath the seabed

一応、復習しておこう。
Let’s review it.

『ゴジラ』の中核となるアイディアを出したのは田中自身だった。ビキニ環礁での核実験が社会問題化していたことから、水爆実験で眼を覚ました恐竜が異常発達して日本に上陸する、というコンセプトは田中の中でできあがっていた。その時田中がつけた仮題『海底2万哩から来た大怪獣』が、この企画が出た半年前にアメリカで公開された映画『原子怪獣現わる』(原作・ブラッドベリ、SFX・ハリーハウゼンのダイナメーション作品)の原題であることからも、それは確認できる。

It was Tanaka himself who came up with the core idea for Godzilla. Since the nuclear test at Bikini Atoll had become a social problem, the concept of a dinosaur awakened by a hydrogen bomb test developing abnormally and landing in Japan was completed in Tanaka. At that time, Tanaka’s tentative title, “The Great Monster from 20,000 Miles Under the Sea,” was the movie “The Beast from 20,000 Fathoms,” which was released in the United States six months before this project came out. (Original: Bradbury, SFX: Harryhausen’s dynamation work).

さてそこに、以前から大ダコが捕鯨船団を襲うという企画を暖めていた円谷英二と、『加藤隼戦闘隊』などで円谷と気心の知れた本多猪四郎が加わり、ここに日本の特撮映画黄金期を支えきった黄金のトライアングルが完成する。田中は、実質的なプロデューサーデビュー作『勝利の日まで』ですでに円谷と仕事をしており、本多とは昭和27年の『港へ来た男』以降、3本組んでいる。さらに昭和29年には、『ゴジラ』以前の唯一のトリオ作品『さらばラバウル』も公開されている。

Now then, Eiji Tsuburaya, who had been working on a plan for a large octopus to attack a whaling fleet, and Ishiro Honda, who had become familiar with Tsuburaya in “Hayabusa Kato” and other films, were added to the scene. The golden triangle that supported the golden age is completed. Tanaka has already worked with Tsuburaya on his substantial producer debut, Until the Day of Victory, and has worked with Honda on three projects since Showa 27’s The Man Who Came to the Port. Furthermore, in 1954, the only trio work “Farewell Rabaul” before “Godzilla” was released.

本多以外にも、成田巳喜男、谷口千吉、マキノ雅弘、市川崑などの監督たちとも組んでいた田中だが、その選択はまさに吉と出た。後には「本多君を特撮映画に縛りつけた責任は自分にある」とも述懐しているが、いやいや、実にこのトリオによって『ゴジラ』以降、3本もの傑作が作られているのだから、この判断こそがゴジラを長寿シリーズとし、日本特撮文化の基盤を作り上げたと言ってもいいのではなかろうか。

In addition to Honda, Tanaka has worked with directors such as Mikio Narita, Senkichi Taniguchi, Masahiro Makino, and Kon Ichikawa, and the choice turned out to be a good one. He later recalled that he was “responsible for binding Mr. Honda to special effects movies”, but no, no, in fact, this trio has created three masterpieces since “Godzilla,” so it can be said that this judgment made Godzilla a long-running series and created the foundation of Japanese special effects culture.

脚本家を支えた原作者たち
Original authors who supported screenwriters

田中はまた、自分たちのコンセプトをもとにSF作家に原作として作品を完成させ、それをベースとして脚本家に脚本を作り上げさせるというシステムを考え出した。代表的な原作者としては、『ゴジラ』『ゴジラの逆襲』の香山滋、『空の大怪獣ラドン』『大怪獣バラン』の黒沼健、『地球防衛軍』『宇宙大戦争』の丘美丈二郎、さらにすこし形は違うが『マタンゴ』の星新一と福島正実、『海底軍艦』の押川春浪も入れられるだろうか。

Tanaka also devised a system in which SF writers would complete works based on their own concepts, and screenwriters would create screenplays based on them. Representative original authors include Shigeru Kayama of “Godzilla” and “Godzilla Raids Again,” Ken Kuronuma of “Rodan” and “Varan the Unbelievable”, and Yoshitake Oka of “Earth Defense Force” and “Battle in Outer Space,” Jiro, Shinichi Hoshi and Masami Fukushima from “Matango” and Haruno Oshikawa from “Aragon” could also be included, although the form is slightly different.

P 35

昭和38年ころまでの特撮映画には、かなりの確率で原作がつけられている。なにせ、これまでの日本にはなかったジャンルの映画を作ろうというのだから、脚本家だけに任せていてイメージが広がらないことを懸念したのだろう。確かに彼らの起用は、あの時代の作品群のストーリーに独特の雰囲気を作り出しているように思える。後期になると、『日本沈没』等の本来の意味での原作物以外には原作者はつかなくなってしまったが、『VSビオランテ』のときに優秀作からもう1篇を映画化したいと語っていたように、田中は外部からアイディアを取り込むことに関して、いつまでも貪欲であったようだ。実際、存命中に見ることはできなかったが、田中がアメリカ版『ゴジラ』の完成を楽しみにしていたというのも、そこから日本人では考えつかないような要素を見つけ出し、さらに魅力的なゴジラを生み出そうとしていたからではなかったろうか。

Tokusatsu movies up to around 1963 have a high probability of being attached to the original. After all, he was worried that if they left it to the scriptwriters alone, they would not be able to spread that image, since they were trying to make a movie in a genre that had never existed in Japan before. Certainly their use seems to create a unique atmosphere in the stories of works from that era. In the latter half of the year, there were no original authors other than the original works such as “Japan Sinking” in the original sense, but at the time of “vs Biollante” he said that he wanted to make another one of the excellent works into a movie. As you can see, Tanaka seems to have always been greedy about taking in ideas from outside. In fact, although he was not able to see it during his lifetime, Tanaka was looking forward to the completion of the American version of “Godzilla.” Was it not because he was trying to create it?

無限の構想と無限の未来
Infinite Conception and Infinite Future

田中はかつて言っている。「ゴジラ映画は面白いんですよ。無限にいろいろな構想が作れるんですから」

Tanaka once said. “Godzilla movies are interesting because you can create an infinite number of ideas.”

その言葉のとおり、田中は東宝映画の社長、会長職についてからでも『ゴジラ』シリーズのラッシュを見て、注文をつけている。また、他のジャンルと比べて特撮映画の製作に共同製作が少ないのにも、このジャンルに抱いていた田中の愛情が感じられる。だいたいそうでなければ、あの「モスラ」の歌の共同作詞者として名前を残すこともなかったろうし、『ゴジラ』(1984版)の復活にあれだけ情熱をかけることもなかったろう。

True to his words, Tanaka has seen the rush of the “Godzilla” series even after becoming president and chairman of Toho Pictures, and has made orders. Also, compared to other genres, there are few co-productions in the production of special effects movies, but you can feel Tanaka’s affection for this genre. Otherwise, he wouldn’t have made a name for myself as a co-writer of the “Mothra” song, and wouldn’t have been so passionate about the revival of “Godzilla” (1984).

怪獣、SF、ファンタジーといった田中が日本に定着させたフィールドでは、得意としていた戦争やアクションもの以上に自分のイマジネーションを発揮できるという自負もあったのではなかろうか。

In fields such as monsters, sci-fi, and fantasy, which Tanaka established in Japan, he must have been proud that he could demonstrate his imagination beyond his specialty of war and action.

その田中にとって、最後の『ゴジラ』製作作品が『VSデストロイア』であり、まさに「最初の」ゴジラに対しての落とし前をつける作品となったのは、『ゴジラ』を生み、慈しみ、育て、さらに復活させた男に対する、映画の神様からの贈り物だったのかもしれない。

For Tanaka, the last “Godzilla” production work was “VS Destoroyah,” and it was the work that gave birth to “Godzilla,” cherished it, raised it, and raised it. It may have been a gift from the movie gods to the man who revived him.

そしてゴジラは『ゴジラ2000ミレニアム』以降、『VSスペースゴジラ』から田中と共同製作を行っていた富山省吾プロデューサーの手により、新世紀に突入した。田中プロデューサーの遺志が引き継がれ、新たな魅力を持つゴジラたちがわれらの前に姿を現してくれることを期待したい。

After “Godzilla 2000 Millennium,” Godzilla entered the new century by producer Shogo Toyama, who had been co-producing with Tanaka since “VS Space Godzilla.” We hope that Producer Tanaka’s will will be carried on, and Godzillas with new charms will appear in front of us.

Captions

『ゴジラ』(1984)
Godzilla (1984)

↑『ゴジラ』(1954)
Godzilla (1954)

↑『空の大怪獣ラドン』
Rodan

↑『ゴジラvsビオランテ』
Godzilla vs Biollante

↑『ゴジラvsデストロイア』
Godzilla vs Destoroyah

Source: Godzilla Magazine vol 8, pp 34-35