Godzillasaurus has small hands

6.23.2023

P 147

ゴジラザウルスの手は小さく
Godzillasaurus has small hands

そのリハーサルの現場には川北監督もいたような記憶があるので、前後関係を考えるとそれは5月8日以前の出来事だったのだろう。9日からは合成素材撮りのために川北、江口、そして今回からチーフ助監督となった鈴木健二(注1)らが、少数編成で札幌ロケに出発しているからだ。

I remember that Director Kawakita was at the rehearsal site, so considering the context, it must have happened before May 8th. From the 9th, Kawakita, Eguchi, and Kenji Suzuki (Note 1), who became the chief assistant director from this time, and others will depart for Sapporo location in a small group for shooting synthetic materials.

その後川北組は、10日にはキングギドラが来襲する福岡に移動、雨のため1日順延するも、2日は100人のエキストラを集めたモブシーンの撮影を行なった。

After that, the Kawakita group moved to Fukuoka on the 10th, where King Ghidorah was attacking, and although it was postponed for one day due to rain, on the 2nd, they filmed a mob scene with 100 extras.

P 148

「ご当地のほとんどのモブシーンというのは僕が撮っているんです。でも群集をコントロールするのは大変だよ。助監督だって2人しかいないんだから。だから劇場の人にお願いして、ここはこうして動いてくれと、こういうふうに逃げろっ指示をしてね(笑)。

“I shoot most of the mob scenes here. But it’s hard to control the crowd. There are only two assistant directors. So I asked the theater people to do this. I told him to move, and I told him to run away like this (laughs).

人は現地の劇場に協力してもらって集めるんですが、群集がいっぱい来ると嬉しかったな。だってその人たちは映画を観てくれるでしょう。それにロケに行くとそれがまた現地の新聞に載る。今日はゴジラのロケ隊が来たとか、必ず地元のテレビなんか取材に来るし、それがまた宣伝になる。この時はゴジラのキャラクターの力って凄いって感じたね。次の3部作のほうのモスラを作ったじゃない。でもモスラというとどうしても弱いんですよ」(川北紘一)

We had local theaters cooperate with us in gathering people, and I was happy when a large crowd came. Because those people will watch the movie. And when I go to a location, it is also published in the local newspaper. Godzilla’s location team came today, and they will definitely come to the local TV for coverage, and it will be advertising again. At this time, I felt that the power of Godzilla’s character was amazing. You made Mothra for the next trilogy. But when it comes to Mothra, he’s really weak.” (Koichi Kawakita)

前作は、大プールでの撮影途中に合成用のロケを行なったが、正式イン前の少数編成ロケというスタイルは、以降、定番となる。

In the previous work, the location for compositing was done in the middle of shooting in the large pool, but the style of a small number of locations before the official inning has become a standard since then.

5月17日、正式クランク・イン(注2)。ラゴス島でのゴジラザウルスのシーンである。今は住宅展示場となってしまったが、映画で使用する様々な植物を管理していた、〝造園”と呼ばれるパートの敷地をジャングルに見立ててのオープン撮影が行なわれた。

On May 17th, the official crank-in (Note 2). It is the scene of Godzillasaurus on Lagos Island. Although it has now become a housing exhibition hall, the site of the part called “landscaping,” which was used to manage the various plants used in the film, was likened to a jungle, and an open shooting was conducted.

ゴジラザウルスの造形はビオランテに引き続き品田冬樹が担当した。西川伸司と破李拳竜の起こしたデザイン画を、安丸信行に代わって今回から造形担当となった小林知巳がマケットに起こし、それを参考に造形したのだが、顔が制作者の小林に似ていたため若干、品田よりに修正を施したという。全体、造りものというのは、制作者に顔が似てしまうというケースが多いようだ。

Following Biollante, Fuyuki Shinada was in charge of modeling Godzillasaurus. Tomomi Kobayashi, who replaced Nobuyuki Yasumaru in charge of modeling this time, made a maquette based on the design drawings created by Shinji Nishikawa and Kenryu Hari, and used that as a reference to create the model, but the face resembles Kobayashi, the creator. It is said that it was slightly modified by Shinada. Overall, it seems that there are many cases where the face resembles the creator.

ゴジラザウルスは、ラジコンで顔が上を向くというギミックが仕掛けられたが、これは画期的なアイディアだった。

Godzillasaurus was gimmicked with a radio-controlled face facing upwards, but this was an epoch-making idea.

「川北監督のオーダーは、”人の手が入らないくらい小さく手を作ってくれ”とのことでしたんで、手のところにレバーを作って動くようにしたんです。でもあまり動いているように見えなかったですね。あとは””しっぽをあまり地面につかないようにしてくれ”と。それで前屈の姿勢にしたんですが、それだとしっぽのつけ根の詰めものがもの凄く厚くなっちゃって、スーツを着せる時に大変だったんです。ただ背鰭を小さく造りすぎたんですよね。破李拳竜が書いたデザイン画を後で見たら背鰭が大きいんですよ。でもティラノザウルス型で背鰭が大きいのも何かなと思ったもので、わりと知らんぷりして(笑)。それで何か言われたら大きくしようと思ってたんですが、わりとそのまま通っちゃったんですよ。ちょっと意外でしたね」品田冬樹)

“Director Kawakita’s order was ‘Make the hands so small that people can’t fit them,’ so I made a lever on the hand to make it move. But it didn’t seem to move much. After that, “Don’t let the tail touch the ground too much.” So I made him bend forward, but that made the stuffing at the base of his tail very thick, and it was difficult to put on the suit. I just made the dorsal fin too small. When I looked at the design drawn by Hariken Ryu [Hurricane Ryu] later, the dorsal fin was large. But I wondered why it was a Tyrannosaurus with a large dorsal fin, so I acted like I didn’t know anything about it (laughs). I was thinking of making it louder if someone said something about it, but I just let it go. It was a little surprising.” (Fuyuki Shinada)

Source: 平成ゴジラ大全 1984-1995, p 147-8