Godzilla vs Hedorah Evaluation

4.26.2024

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一班編成で撮影された『ゴジラ対ヘドラ』の評価

Evaluation of “Godzilla vs. Hedorah” filmed in one group

『ゴジラ対ヘドラ」が製作された一九七一年は、特撮王・円谷英二が他界し、特撮作品の製作もままならない状況になってしまったため、東宝特殊技術課が解散に追いやられてしまった年でもある。

In 1971, when Godzilla vs. Hedorah was produced, Toho Special Technology Division was forced to disband due to the death of special effects king Eiji Tsuburaya, and the production of special effects works became difficult.

したがって従来の本編、特撮の二班編成ではなく、監督の板野義光が本編特撮両方の陣頭指揮を取ってのクランクインとなった。とはいえ、特撮の分野は慣れていない。そこで、円谷組で長く助監督を務めていた中野昭慶が特殊技術担当というスタイルで製作は進行された。

Therefore, instead of having two teams for the main story and the special effects, director Yoshimitsu Banno took the lead in directing both the special effects for the main story. However, he was not used to the field of special effects. Therefore, the production proceeded with Akiyoshi Nakano, who had been an assistant director for the Tsuburaya group for a long time, in charge of special technology.

たしかに大映のガメラシリーズでは、湯浅憲明という名監督がひとりで本編特撮をこなしていたわけだから、別に珍しいことではないのだが、特撮の伝統を守る東宝にしてみれば異例の事態といっていいだろう。

It is true that for Daiei’s Gamera series, famous director Noriaki Yuasa handled the main special effects by himself, so this is not an unusual situation, but for Toho, which upholds the tradition of special effects, it is an unusual situation.

もちろん、東宝としてみれば、なんとしても二班編成で撮影したいところだったが、一本の映画に二班編成を組む予算を出していられるほどの余裕は、もはやなかったのだ。

Of course, from Toho’s point of view, they wanted to shoot with two teams no matter what, but they no longer had the budget to set up two teams for a single movie.

しかし、一班編成にもメリットは充分ある。まず、予算が従来の半分ですむということが挙げられるが、何よりひとりの監督が全般にわたって演出をするのだから、特撮部分と本編部分との境目やバランスなど、絶妙なさじ加減を必要とする部分で、完成度の高い仕上がりを期待することができるのだ。

However, there are many benefits to forming a group. First of all, the budget is half of what it used to be, but most importantly, because one director is directing the whole thing, there are parts that require delicate adjustments, such as the boundaries and balance between special effects and the main feature. Therefore, one can expect a high-quality finish.

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円谷英二&本多猪四郎、円谷英二&松林宗恵といった「あ・うん」の呼吸で本編特撮と二班編成を組むのなら、ひとつの完成された作品となろうが、二人の呼吸が合わなかった場合には、両監督がいかにすばらしい腕をもっていても、仕上がりは本編特撮に二分されて、なんとも気持ち悪い作品となってしまう。

If Eiji Tsuburaya & Ishiro Honda, Eiji Tsuburaya & Mune Matsubayashi were to combine the main special effects and two teams with the “Ah yes” breathing, it would be a complete work, but the breathing of the two people would be… If they don’t match, no matter how talented both directors are, the final result will be divided into the main special effects, resulting in a very unpleasant work.

If you want to create a special effects and two-team formation with Eiji Tsuburaya & Ishiro Honda, Eiji Tsuburaya & Mune Matsubayashi, etc. although it will be a completed work, if the two people do not breathe in sync, no matter how talented both managers are, the finished product is divided into two parts: the main special effects and the result is a truly disgusting piece of work.

『ゴジラ対ヘドラ』の場合、その撮影期間が短いことを考えると、作品自体もゴジラ映画として充分完成されているので、一班編成で正解だったのかもしれない。

In the case of “Godzilla vs. Hedorah,” considering the short filming period, the work itself is fully completed as a Godzilla movie, so forming one team may have been the correct decision.

Caption

「ゴジラ対ヘドラ」にかかわったスタッフたち

Staff involved in “Godzilla vs. Hedorah”

Source: 大怪獣ゴジラ99謎, pp 180-81