Godzilla -1.0 Model

12.5.2023

P 16

ゴジラ-1.0
Godzilla-1.0

体高160センチのモックアップを特写!!
Special photo of a 160cm tall mockup!!

『ゴジラ-10』に登場する最新版ゴジラのモックアップを本誌カメラマンが特写した。デジタルデータのゴジラを出力し、3Dプリンタで模型を作ったという。精巧なモデルデータから実体化したその姿をじっくりとご覧いただきたい。

The magazine’s photographer took a special photo of a mock-up of the latest version of Godzilla that appears in “Godzilla-1.0”. He outputs digital data of Godzilla and created a model using a 3D printer. We would like you to take a close look at the figure that has materialized from elaborate model data.

今回作成されたゴジラのモックアップは体高が約60センチ。映画の撮影が始まる前にモデルデータを元に3Dプリンタで作成。それを現実世界で撮影し、VFX制作時のリファレンス(参考資料)として使用した。また、本編撮影現場でもモックアップを使用してキャストやスタッフとイメージを共有しながら臨んだという。

The Godzilla mockup created this time is approximately 60 centimeters tall. It was created using a 3D printer based on model data before filming began. It was filmed in the real world and used as a reference during VFX production. Additionally, they used mock-ups to share the image with the cast and staff during the filming of the main story.

美術館情報
Museum information

「映画監督山崎貴の世界」が松本市美術館で開催中!!」

“The World of Film Director Takashi Yamazaki” is currently being held at the Matsumoto City Museum of Art!!”

このモックアップは長野県松本市の松本市美術館で開催中の「映画監督山崎貴の世界」で見ることができる。『ゴジラ・1.0』の他にも『ALWAYS三丁目の夕日』『永遠の0』『アルキメデスの大戦』の貴重な資料が展示されている。10月29日までなので、この機会を逃すな!!

This mock-up can be seen at “The World of Film Director Takashi Yamazaki” currently being held at the Matsumoto City Museum of Art in Matsumoto City, Nagano Prefecture. In addition to “Godzilla -1.0,” valuable materials from “Always: Sunset on 3rd Street,” “Eternal Zero,” and “The Great War of Archimedes” are on display. It’s only available until October 29th, so don’t miss this opportunity!!

公式ホームページ
Official homepage

https;//matsumoto-artmuse.jp/exhibition/special/36297/

P 17

▲ 山崎貴監督によるゴジラのデザイン画。全身が荒々しさに満ちており、最強生物を見事に表現している。

▲ Godzilla design drawing by director Takashi Yamazaki. Its whole body is full of ferocity, and it perfectly represents the strongest creature.

▲ ゴジラの頭部をクローズ・アップ。多くの人々は山崎ゴジラのファースト・インプレッションから、その表情に込められた「怒り」を感じ取る人も多いだろう。目と口吻、歯、舌……いずれの表情から憤怒のイメージが伝わってくる。

▲ Close-up of Godzilla’s head. From their first impressions of Godzilla Yamazaki, many people can sense the anger in his expression. The eyes, the proboscis [nose], the teeth, the tongue… every expression conveys the image of anger.

▲ サイドビュー。デザイン画にあった筋骨隆々としたイメージが立体にフィードバックされている、また、背中のヒレは尻尾の先端まで生えている。

▲ Side view. The muscular image from the design drawing is reflected in the three-dimensional image, and the fins on the back grow all the way to the tip of the tail.

▲ 腹部ディテール。皮膚には大小の凹凸が不規則に配置されており、ゴジラの生物としての歪さをあえて表現しているかのようだ。また、シワの入り方からゴジラの骨格を想像できる。

▲ Abdomen detail. The skin has unevenness of various sizes arranged irregularly, as if to express the distortion of Godzilla as a living creature. Also, you can imagine Godzilla’s skeleton from the way the wrinkles appear.

▲ 足の指は3本で、手の爪と異なり、黒色となっている。足首全体のうろこのような形にも注目してほしい。

▲ It has three toes, and unlike the fingernails, they are black. Please also pay attention to the scale-like shape of the entire ankle.

▲ 手の爪は4本。爪の付け根には生物の血管を思わせるディテールが存在する。また、手のひらにはゴジラの指紋らしき形状も見られる。

▲ He has 4 nails on his hands. There are details at the base of the nail that are reminiscent of biological blood vessels. Additionally, a shape that looks like Godzilla’s fingerprint can be seen on the palm.

▲ 山崎ゴジラの特徴の一つである背びれ。表面には幾重にも水棲生物を思わせるディテールが重ねられている。

▲ The dorsal fin is one of characteristics of Yamazaki’s Godzilla. The surface is layered with details reminiscent of aquatic creatures.

Source: フィギャア王 ゴジラ-1.0 No. 309, p 16-17