12.4.2023
Culmination of Yamazaki’s images and themes
P 12
映像とテーマが究極で融合する山崎貴の集大成
The culmination of Takashi Yamazaki’s ultimate fusion of images and themes.
モンスター映画としての最大のポイントは、いかに「恐ろしい」存在なのかを観る者の脳にやきつけること。その点で『ゴジラ-1.0』のツカミは完璧である。オープニングから「何かが迫り来る緊張感」と「とてつもないパワーによる容赦ない攻撃」を見せつけられ、われわれの目はスクリーンにクギづけとなり、畏怖の感情に囚われる。そしてモンスター映画のもうひとつの成否の分かれ目は、見せ場のメリハリだ。映画の上映時間に対し、ゴジラの登場シーンがどれだけ必要とされるか。そのバランスも本作は的確。それゆえにゴジラが映像に出てくる時間のテンションは限りなく高い。そして出ていない時間、その姿を観たい渴望感がじわじわ押し寄せる。モンスター映画、いや一本の作品として構成がうまく計算された印象だ。
The main point of a monster movie is to impress upon the viewer’s mind how “terrifying” the monster is. In that respect, the power of Godzilla-1.0 is perfect. From the opening, we are shown a sense of “the tension of something approaching” and “a merciless attack with tremendous power,” and our eyes are glued to the screen, captivated by a feeling of awe. Another thing that determines the success or failure of a monster movie is the sharpness of the scenes. How many scenes in which Godzilla appears are necessary for the movie’s running time? The balance in this work is also accurate. Therefore, the tension is extremely high when Godzilla appears in the video. And when he’s not on the show, the desire to see him in action slowly increases. There is the impression that the structure of this is a monster movie, or rather, a well-calculated piece of work.
ゴジラそのものの造形はどうか?ミレニアムシリーズを経て、ハリウッド製作のスタイルにも触発され、『シン・ゴジラ』へと至ったボディ全体の鋭さ、頭部の小ささが際立つその姿を今回も踏襲。しかし『シン・ゴジラ』との大きな違いは、その「見え方」である。日本に上陸するゴジラは、戦後間もない時代設定によって、高い建築物は限定され、必然的にゴジラの異様な大きさが強調された。登場人物がゴジラを見上げるカットも印象的に使われることで、その頭部の高さは天を衝くほどに感じられ、こうした描写でもモンスター映画としての圧や恐怖が満点となっていく。そしてこの新作ならではのゴジラが発揮するパワー。この映像は驚きを通り越し、神々しいまでの美しさをスクリーンに放つのであった。
What about the shape of Godzilla itself? After the Millennium series, he was also inspired by the Hollywood production style, and this time also follows the same shape that led to “Shin Godzilla,” with its sharp overall body and small head. However, the major difference from “Shin Godzilla” is its “view.” When Godzilla landed in Japan, it was set in the immediate post-war period, so tall buildings were limited, and Godzilla’s unusual size was inevitably emphasized. There are also impressive shots of characters looking up at Godzilla, giving the impression that the height of Godzilla’s head is sky-high, and even these depictions give the film the full pressure and fear of a monster movie. And the power that Godzilla exerts is unique to this new work. This image transcended surprise and radiated a divine beauty onto the screen.
このようにゴジラまわりのビジュアルをはじめ、終戦後の日本の風景など、山崎貴監督らしい実写とCGの融合芸術は『ゴジラ-1.0」で、最高レベルに達したと言ってよさそう。
It would be fair to say that director Takashi Yamazaki’s fusion of live-action and CG, including the visuals surrounding Godzilla and the post-war Japanese landscape, has reached its highest level in Godzilla-1.0.
文/斉藤博昭
Composition/Hiroaki Saito
P 13
Caption
木造船・新生丸に乗り、特殊任務に就いていた敷島(神木隆之介)らは、海上でゴジラと遭遇する。
Shikishima (Ryuunosuke Kamiki) and his friends, who are on a special mission aboard the wooden ship Shinsei Maru, encounter Godzilla at sea.
特に戦後の焼け野原のバラック、復興を始めた都市では、リアルなセットを背景に溶け込ませた映像がハリウッド超大作並みにナチュラル。大スクリーンで隅々まで確認したくなる。飛行機や船などメカニックを愛でるようなカメラの動きや構図には、山崎監督のマニアック気質が発揮され、微笑ましいばかりだ。戦争孤児の要素など『ALWAYS三丁目の夕日』への流れも感じさせるし、山崎監督がつねに「困ったら、この人に出演を頼む」と公言している吉岡秀隆が、今回も最高のハマり役だったりと、一人の監督のキャリアを俯瞰し、感動してしまう人もいるはず。また音楽に関しては、期待どおり伊福部昭の荘厳なテーマが「ここぞ」のタイミングで使われ、本能を刺激するが、山崎監督作品ではおなじみの佐藤直紀による新たなスコアは、主人公たちの希望に満ちたシーンでの心躍るメロディが、いい意味での”ゴジラ映画らしからぬ”ムードを作品にもたらし、爽やかで心地よかったりも。
Especially in the burnt-out barracks after the war and in cities that have begun to rebuild, the images blend in with the realistic sets and look as natural as a Hollywood blockbuster. You’ll want to check every corner on the big screen. Director Yamazaki’s maniacal temperament is on display in the camera movements and compositions that admire the mechanics of airplanes and ships, and are heart-warming. There are elements of war orphans that give a sense of the flow to “ALWAYS Sunset on 3rd Street,” and Hidetaka Yoshioka, who director Yamazaki always says “if I have a problem, I’ll ask this person to star in,” is the perfect fit for this role. I’m sure some people will be moved by looking at the career of a single director. As for the music, as expected, Akira Ifukube’s solemn theme is used at the right moment to stimulate the instincts, but the new score by Naoki Sato, who is familiar with Yamazaki’s films, fills the protagonists with hope. The exciting melody in the scene brings a mood that is not typical of a Godzilla movie in a good sense, and it is refreshing and comfortable.
そしてこの『ゴジラ-1.0」は、202年の現在、作られた意味も要所でさりげなく、しかし鋭く突きつけてくるように思える。それは反戦への強いメッセージであったり、国家権力による一般市民の統制だったりと、たしかに戦後の日本を活写している部分なのだが、80年近く経った今の日本にも当てはまり部分があり、背筋が凍る瞬間もある。このあたりは1954年の1作目の精神を受け継ごうとする作り手の意志だろう。こうしたメッセージをゴジラ155人間の驚異の大作戦に絶妙に絡め、エモーショナルな展開へとなだれ込む終盤は、『シン・ゴジラ』とまた別種のカタルシス。映像もドラマも、日本映画としての最高峰を目指したその結晶を、われわれは目撃するのだ。
And now, in 2023, “Godzilla-1.0” seems to be subtly but sharply pointing out the meaning behind its creation. It is a strong anti-war message and the control of ordinary citizens by state power, and it is certainly a vivid picture of postwar Japan, but there are also parts that apply to Japan today, nearly 80 years later, and it gives me a chill. There are moments when I freeze. This is probably the creator’s intention to inherit the spirit of the first film from 1954. These messages are exquisitely intertwined with Godzilla 155 Human’s amazing strategy, and the emotional ending is a catharsis different from that of “Shin Godzilla.” We are witnessing the culmination of the film’s efforts to become the pinnacle of Japanese cinema, both in video and drama.
Source: Screen a, pp 12-13