1.22.2024
About Terror of MechaGodzilla
解説 & みどころ
Explanation & Highlights
『ゴジラ」以降、2度の怪獣ブームを経て連綿とつづいてきた東宝怪獣映画。その系譜は1975(昭和50)年春休み公開の本作品で、1984(昭和59)年の『ゴジラ』に至るまでしばしの休眠に入る。第二次怪獣ブームの幕開けとなった『ゴジラ対ヘドラ』の成功から4年、新作怪獣映画は以前に比べて世の耳目を集めることが少なくなっていたが、前年の『ゴジラ対メカゴジラ」デビューしたメカゴジラは、久々の怪獣スターとして早くも再登場の運びとなった。
After “Godzilla,” Toho’s monster movies have continued through two monster booms. The lineage goes back to this work, which was released on spring break in 1975 (Showa 50), and went into hiatus for a while until 1984 (Showa 59) with Godzilla. Four years have passed since the success of “Godzilla vs. Hedorah,” which kicked off the second monster boom, and new monster movies have received less public attention than in the past, but the previous year’s “Godzilla vs. MechaGodzilla”made its debut. MechaGodzilla is set to make a comeback as a monster star after a long hiatus.
しかし、作品の雰囲気は前作とはまったく異なる。ゴジラシリーズは昭和40年代以降、時代を反映して善くも悪しくも子供向けという要素を重視した傾向が強くなるが、ここでは『ゴジラ』第1作の本多猪四郎監督と音楽に伊福部昭を迎え、いわば原点に回帰するという意図がうかがえる。また、同じく第1作で物語のキーパーソンとなる科学者、芹沢を演じた平田昭彦がふたたび出演、ブラックホール第三惑星人に協力してその娘をサイボーグとして蘇らせメカゴジラの操縦に利用。さらに恐龍チタノザウルスをも操って人類を攻撃するというマッド・サイエンティストに徹した。このような重厚なドラマの核となる悲劇のサイボーグ少女、桂は、社会に復讐を誓う父への忠誠と人間としての良心のはざまで揺れ動く・・・・・・。怪獣の出現による破壊の脅威に主眼をおいていた従来のゴジラ映画とは一線を画するストーリーだが、脚本はこれがデビューとなる高山由紀子によるもの。新旧の要素のせめぎあう中で生まれたこの作品は、結果としてゴジラシリーズの一つの区切りを告げるにふさわしい作品となった。
However, the atmosphere of this work is completely different from the previous work. Since the 1960s, the Godzilla series has tended to focus more on elements aimed at children, for better or for worse, reflecting the times, but here we have the first Godzilla film directed by Ishirō Honda and Akira Ifukube for the music. It seems that the intention is to return to the roots, so to speak. Also, Akihiko Hirata, who played Serizawa, a scientist who is a key person in the story in the first film, will appear again, and in cooperation with the black hole third planet aliens, hey revive his daughter as a cyborg and uses it to pilot MechaGodzilla. He also became a mad scientist by controlling the dinosaur Titanosaurus to attack humanity. Katsura, the tragic cyborg girl at the core of this profound drama, is torn between her loyalty to her father, who vows revenge on her society, and her conscience as a human… The story is a departure from previous Godzilla films, which focused on the threat of destruction caused by the appearance of monsters, and the screenplay was written by Yukiko Takayama, who is making her debut with this film. This work was born out of a conflict between old and new elements, and as a result it became a work worthy of marking the end of the Godzilla series.