8.14.2024
The director who breathed new life into Godzilla
ゴジラの伝統に新風を吹き込んだ映画監督
The director who breathed new life into the Godzilla tradition
大森一樹
Omori Kazuki
あれは普通の映画と違う。『東宝のゴジラ映画”というジャンルがあるんだ
That’s not a normal movie. There’s a genre called “Toho Godzilla movies.”
Caption
「vsビオランテ」の絵コンテ、最新のバイオを取り入れ、リアル感を演出した
Storyboard for “vs. Biollante” incorporates the latest Bio to create a realistic feel
「ゴジラが死ぬいうの、ホンマ? 本当は来年もまたやるのと違うの?」
“Godzilla is going to die, is that true? Aren’t they actually going to do it again next year?”
シリーズ最終作となる「ゴジラ※デストロイア』の脚本を担当し、自ら『ゴジラの死」のシーンを書いたにもかかわらず、大森一樹監督はどこか半信半疑だ。まだまだゴジラの監督をやるつもりだったらしい。彼とゴジラとの関わりは13年前、田中友幸プロデューサーの突然の呼び出しで始まった。
Despite being in charge of the script for the final film in the series, “Godzilla vs. Destroyah,” and even writing the “Death of Godzilla” scene himself, director Kazuki Omori is somewhat skeptical. He seems to have been planning to direct more Godzilla films. His involvement with Godzilla began 13 years ago, when producer Tomoyuki Tanaka suddenly called him.
「びっくりしたわ。ゴジラやりたいなんて言うたこともないのに、何で俺のとこへ監督の話がきたのかと不思議やった。ただあのころ、「ジョーズ」や「エイリアン」を見るにつけても、科学的なリアリティを出して現実感を出してやれば、ゴジラももっと面白くなると、そんなことどこかで言ったような気がする。それを聞いたのかもしれない。で、話もらった時は、こんなビッグ・スケールの映画やらしてもらえるのは監督冥利に尽きると、正直嬉しかった」
“I was surprised. I had never said that I wanted to do Godzilla, so I wondered why they approached me to direct. But back then, whenever I watched “Jaws” or “Alien,” I felt like I had said somewhere that Godzilla would be more interesting if they added scientific realism and made it more realistic. Maybe they heard me. So when I heard about it, I was honestly happy, because I thought it would be a great honor for me as a director to be able to do such a big-scale movie.”
アメリカ映画の活劇と怪獣映画を合わせたものを作ろうと意気込んで「ゴジラにビオランテ」に取り組んだ大森監督だが、すぐに大きな壁にブチ当たった。
Director Omori was enthusiastic about making “Godzilla vs. Biollante,” hoping to combine the action of American cinema with a monster movie, but he soon ran into a major obstacle.
「ゴジラというのは普通の映画じゃなくて、『東宝のゴジラ映画というジャンルなんですよ。やってるうちに、それに気がついた。特撮班と本編班に分かれて作るというシステムがカッチリあって、打ち合わせもするし、コンテも見せ合うけど、僕らは特撮部分にはノータッチ。しかも、本編と特撮の割合とか、クライマックスの位置とか、フォーマットが確立されている。そのフォーマットの中でどう面白く作るかってこと以外勝手にいじれない。しかも往々にして特撮監督のほうが偉かったりするからね。東宝の社員同士で作るほうがやりやすいと思うな。雨宮慶太や塚本晋也なんかがゴジラ撮りたいって言ってるらしいけど、外から来てやるのは履しいとぞう」
“Godzilla is not an ordinary movie, it’s a genre called ‘Toho’s Godzilla movies.’ I realised that while I was working on it. There is a strict system where the production is divided into special effects and main feature teams, and we have meetings and show each other storyboards, but we have no touch with the special effects part. Furthermore, the ratio of the main feature to special effects, the position of the climax, the format is established. We can’t tweak anything other than how to make it interesting within that format. And often the special effects director is more senior. I think it’s easier to make it among Toho employees. I hear that Amemiya Keita and Tsukamoto Shinya want to shoot Godzilla, but I think it would be strange for them to come from outside and do it.”
超能力少女の三枝未希に見つめられて、ゴジラが浮き上がるシーンを書いて一譲されたこともある。「田中友幸さんのゴジラ像があるかあるからね。まあ、東宝ゴジラの約束事がわかると、それはそれで面白いんだけど、ビオランテの時はもうひとつ上手くいかなかった。そこで「ゴジラvsキングギドラ」で巻き返しを図ったんや。前作の反省に立って、約束事をクリアしつつ、リアル感を出せたから、あれはホンマ上手くいったと思うよ」
He was once given the go ahead to write a scene in which Godzilla floats up under the gaze of the psychic girl, Saegusa Miki. “There’s a certain image of Godzilla that Tomoyuki Tanaka has. Well, when you understand the rules of Toho Godzilla, it’s interesting in its own way, but with Biollante, things didn’t quite work out. So we tried to bounce back with Godzilla vs. King Ghidorah. We learned from the mistakes of the previous film, cleared the rules, and created a sense of realism, so I think it worked really well.”
大森監督にとってゴジラをリアルに演出することは、何十年にもわたる伝統への挑戦だったのだ。
For director Omori, portraying Godzilla realistically meant challenging decades of tradition.
ゴジラの魅力は? と問うと、「昔も今もイベント性だね。ストーリーが面白いかどうかというよりも、ゴジラが出てきて街を壊していくのがいいんだ。それもミニチュアだということを了解して楽しんでいるから、リアルすぎても、ゴジラらしいイベント性がなくなる。本当不思議な世界だね」
When asked what the appeal of Godzilla is, he replied, “It’s the event-like quality, both in the past and now. Rather than whether the story is interesting or not, what’s good is seeing Godzilla appear and destroy the city. People enjoy it knowing that it’s a miniature, so if it were too realistic, it wouldn’t have the event-like quality that you expect from Godzilla. It’s a really strange world.”
今回、一度アメリカ映画になることで、東宝ゴジラのシステムとイメージが解体されるかもしれない、というのが大森監督の観測だ。
Director Omori believes that by making this into an American film, the Toho Godzilla system and image may be dismantled.
「俺はね、ゴジラはアメリカ映画の虚構の世界に、唯一アプローチできる日本映画のキャラクターだと思うんだ、ハリウッドのSFアクション的にも作れる。可能性はいろいろあるんだけど、でも一方で、そんなスマートなゴジラなんか誰も見たくないと言われると、それも一理あるなと思ってしまう。東宝のイメージは泥臭いけど、みんなが望んでるゴジラはそっちかもしれんな」
“I think Godzilla is the only Japanese film character that can approach the fictional world of American movies. It could be made in the style of a Hollywood sci-fi action movie. There are many possibilities, but on the other hand, when people say that no one wants to see such a smart Godzilla, I think there’s some truth to that. Toho’s image is down-to-earth, but maybe that’s the Godzilla people want.”
Omori Kazuki
‘52年、大阪市生まれ。高校時代から映画を通り始め、「オレンジロード」(年)で第3回城戸倉文賞、「ヒポクラテスたち」(‘80年)、「風の歌を聴け」(‘81年)、「恋する女たち」(‘85年)などを経て、「vsビオランテ」(‘89年)、「vsキングギドラ」(‘91年)の2本を監督、その後の「モスク」、そして最新作「vsデストロイア」でも脚本を担当。新作は「緊急呼び出し/エマージェンシー・コール」(11月…工定)
Born in Osaka in 1952. He started filmmaking in high school, winning the 3rd Kidokurabun Prize for “Orange Road” (2001), “Hippocrates” (1980), “Hear the Wind Sing” (1981), “Young Girls in Love” (1985), and other films. He directed two films, “vs Biollante” (1989) and “vs Ghidorah” (1991), and wrote the screenplay for “Mosque” and his latest film, “vs Destroyah”. His latest film is “Emergency Call” (scheduled for November 2016).