The Cultural History of Godzilla – Pt 28

2.4.2023

「ゴジラの精神史」The Cultural History of Godzilla 1954 by Shuntaro Ono (2014)
「ゴジラの精神史」The Cultural History of Godzilla 1954 by Shuntaro Ono (2014)

P 68

外圧との戦い
Fight against external pressure

第二次世界大戦後には、ゴジラ出現のような国際的な有事において受け皿となるのは「国際連合」(「枢軸国」に対する「連合国」なので旧敵)だろうが、日本が加盟を許されたのはこの映画から二年後の一九五六年だった。つまり、五二年の連合軍=進駐軍による占領からの解放(在日米軍そのものは駐屯していたが)と五六年の国際社会への正式参加との端境期の五四年に「ゴジラ」は位置していた。それがこの映画の防衛意識に独特の風合いを与えているのではないか。

After World War II, the “United Nations” (Former enemy because it is an “Allied Power” against an “Axis Power”) would be the receptacle for international emergencies such as the appearance of Godzilla, but Japan was not allowed to join until 1956, two years after this movie. In other words, “Godzilla” was positioned in 1954, between the liberation from occupation by the Allied Forces (although the U.S. forces in Japan were stationed there) in 1952 and the formal participation in the international community in 1956. Perhaps that is what gives the film’s sense of defense its unique texture.

山根博士が大戸島での調査を終えて、ゴジラの実在と水爆実験との関係を公表すると、国会内でその扱いをめぐって議論が湧き起こる。大山という委員から、すべてを秘密にするべきという意見が出てくる。ゴジラが水爆の実験が生んだ落とし子などと発表すれば、「ただでさえうるさい国際問題が「どうなるか」というのが論拠だった。公表すれば「国民大衆を恐怖におとしいれ、ひいては政治、経済、外交にまで混乱をひきおこす」心配があるわけだ。ゴジラ出現がこじ開けたのが、このとき日本が抱えていたさまざまな課題ということになる。

When Dr. Yamane completes his investigation on Odo Island and announces the relationship between the existence of Godzilla and the hydrogen bomb test, a debate arises in the Diet over its treatment. A committee member named Oyama comes up with the idea that everything should be kept secret. The argument was that if Godzilla announced that he was the spawn of a hydrogen bomb test, what would happen to the already noisy international issue. There is a concern that if it is made public, it will “terrorize the general public and cause confusion in politics, the economy, and even diplomacy.” The emergence of Godzilla opened the door to the various issues that Japan was facing at this time.

P 69

大山委員がもっともらしく心配しているのは日本そのものではなくて、あくまでも近隣諸国の反応である。日本が国際社会に再加入する審査待ち状況だったと考えるとこの不安はわかってくる。日本一等国の仲間入りまでは会員資格を疑われる不祥事を引き起こさないように身を慎む必要がある。あるいは不祥事を封印し、参加をすんなりと認めてもらいたいのだ。そうした臭い物に蓋をするやり方に反対して「事実だからこそ公表すべきだ」という意見と、「事実だからこそ隠蔽すべきだ」とが対立することで混乱が生じる。憮然とした表情で山根博士たちが見守るカットが挿入されている。

Mr. Oyama’s most plausible concern is not Japan itself, but the reactions of neighboring countries. This anxiety is understandable when you consider that Japan was waiting for a review to rejoin the international community. Until Japan joins the ranks of first-class countries, it is necessary to refrain from causing scandals that raise doubts about membership qualifications. Or they want the scandal to be sealed and their participation to be accepted without hesitation. Confusion arises when there is a conflict between the opinion that “it should be made public because it is a fact” and the opinion that “it should be concealed because it is a fact”, which opposes the method of covering up such smelly things. A cut is inserted in which Dr. Yamane and others watch over with a stunned expression.

映画が描き出すこのような混乱にも一定の根拠があった。日本を防衛するには在日米軍に頼るしかない状況であり、敗戦国となった旧枢軸国として、高度に政治的な発言をすることは国際的には許されない、というジレンマがあった。他方で一九五〇年の朝鮮戦争によって冷戦体制が明らかになり、日本はそこに組みこまれていた。五三年に終結した朝鮮戦争はあくまでも「休戦」状態であって、いつまた東西の対決の代理戦争に具体的に巻きこまれるかもしれない。しかも、朝鮮戦争は「特需」という形で日本の経済復興に弾みをつけた。それを端的に表しているのが「ゴジラ』のなかで輝くネオンの夜景なのだ。

There was a certain basis for such confusion that the movie depicts. The only way to defend Japan was to rely on the U.S. forces stationed in Japan, and as a former Axis power that was defeated in the war, there was a dilemma that it was not allowed internationally to make highly political statements. On the other hand, the Cold War system was revealed by the Korean War in 1950, and Japan was incorporated into it. The Korean War, which ended in 1953, is nothing more than a state of truce, and it is possible that at any moment the two nations may become embroiled in a concrete proxy war between the East and the West. Moreover, the Korean War gave impetus to Japan’s economic recovery in the form of “special procurements.” The neon nightscape in “Godzilla” clearly expresses this.

ゴジラは昼間海中にいて、夜になると襲ってくる。そこからゴジラの襲撃が太平洋戦争の東京空襲の記憶と結びつくという指摘がなされてきた。監督の本多猪四郎本人も空襲を想定していたようだ。けれども、ゴジラに襲われるネオンサインにあふれた夜景は、灯火管制をして空襲に脅えた戦時中の日本ではない。あくまでも戦後復興した東京の証であった。

Godzilla lives in the sea during the day and attacks at night. From there, it has been pointed out that Godzilla’s attack is linked to the memory of the Tokyo air raid during the Pacific War. The director, Ishiro Honda himself, seems to have envisioned an air raid. However, the night view full of neon signs attacked by Godzilla is not Japan during the war when lights were cut off and air raids threatened. It was a testament to the post-war recovery of Tokyo.

たとえば、画面には「雪印チーズ」「森永キャラメル」「ナショナル・テレビ」「ブラザーミシン」「伊勢丹」「福助靴下」「高野フルーツパーラー」「ワシントン靴店」「洋菓子のヒロタ」といった全国ブランドから東京ローカルなものまで、ネオンにあふれたショットが登場する。

For example, on the screen, national brands such as “Yukijirushi Cheese,” “Morinaga Caramel,” “National TV,” “Brother Sewing Machine,” “Isetan,” “Fukusuke Socks,” “Takano Fruit Parlor,” “Washington Shoe Store,” “Hirota of Western Confectionery,” and other local brands in Tokyo. Up to things, shots full of neon appear.

P 70

ネオンサインで登場するブランドのほとんどが現在まで生き延びている。朝鮮戦争景気がもたらした豊かさが表現され、これからゴジラによって破壊される日常生活がうまく描かれている。それに対して、皮肉にも映画でタイアップしたテレビやバイクのメーカーは倒産してしまった。

Most of the brands that appear in neon signs have survived to this day. The richness brought about by the Korean War economy is expressed, and the daily life that will be destroyed by Godzilla is well drawn. On the other hand, ironically, the TV and motorcycle manufacturers that were tied into the movie went bankrupt.

もっとも、撮影の事情からすれば、映画とりわけ白黒映画で爆発や炎を効果的に見せるためには、照明を落とした暗いセットのなかや屋外での夜間撮影でなくてはならない。『原子怪獣現わる』の特撮を担当したレイ・ハリーハウゼンも、映画のなかで恐竜リドサウルスが灯台を襲う場面は夜にしたという。灯台の光に恐竜が引き寄せられる設定を利用するのと、恐竜のミニチュアの表面が人工の肌合いをもっているのを誤魔化すのがその理由だった。特撮のセットなどの粗を隠すには、夜という想定がなかなか有効となる。送電線をゴジラがたたき切るときにスパークが走るのも、夜のほうが効果的になる。白黒映画だからこそ光と闇の対比が重要なのだ。

However, from the circumstances of filming, in order to effectively show explosions and flames in movies, especially in black and white movies, it is necessary to shoot outdoors at night in a dark set with dimmed lighting. Ray Harryhausen, who was in charge of special effects for The Beast from 20,000 Fathoms, also said that the scene in which the dinosaur Ridosaurus attacks the lighthouse in the movie was set at night. The reason for this was to disguise the fact that the surface of the miniature had an artificial texture.To hide the roughness of a special effects set, it is quite effective to assume that it is at night. When Godzilla cuts through the power line, the spark is more effective at night, and the contrast between light and dark is important because it is a black-and-white movie.

もちろんそれだけではない。本多猪四郎とハリーハウゼンに捧げられた、ギレルモ・デル・トロ監督の『パシフィック・リム』(二〇一三年)でも、香港でのイェーガーという巨大ロボットと怪獣との戦いは夜間に設定されている。光がきらめく高層ビルや車の走る道路が、不気味な蛍光色を帯びた怪獣とともに闇のなかで際立つ。この世にない怪物が活躍するクライマックスには夜や闇がふさわしいし、その暗さが場面の迫力を倍加する。トロ監督の映画は直接には平成シリーズの「ゴジラVSデストロイア』での香港攻撃へのオマージュだろうが、その底にあるのは『ゴジラ』の特撮場面である。

Of course, that’s not all. In Guillermo del Toro’s Pacific Rim (2013), dedicated to Ishiro Honda and Harryhausen, the battle between giant robots called Jaegers and monsters in Hong Kong is set at night. Glittering skyscrapers and roads with cars stand out in the dark, along with eerie fluorescent-colored monsters. Night and darkness are suitable for the climax where monsters that do not exist in this world play an active role, and the darkness doubles the power of the scene. Toro’s film may be directly a homage to the attack on Hong Kong in the Heisei series “Godzilla vs. Destoroyah,” but at the bottom of it is the special effects scene of “Godzilla.”

五一年のいわゆる旧安保条約(日本国とアメリカ合衆国との間の安全保障条約)では、「防衛用の暫定措置として、日本はアメリカ軍が日本国内に駐留することを希望している」とされる。

The so-called former Security Treaty of 1951 (a security treaty between Japan and the United States) stipulates that “as an interim measure for defense, Japan wishes to have American forces stationed in Japan.”

P 71

水爆実験そのものが、東西の力のデモンストレーションに他ならないのだが、同盟国であるはずのアメリカがおこなった実験の結果出てきたゴジラが、日本を襲うという設定が、防衛にとって悩ましい問題を提起するのだ。それは「外圧=黒船」のあり方の問題でもある。

The hydrogen bomb test itself is nothing less than a demonstration of the power of the East and the West, but the setting that Godzilla, the result of the test conducted by the United States, which is supposed to be an ally, attacks Japan, poses a vexing problem for defense. It is also a question of how “external pressure = black ship” should be.