The birth of the masterpiece “Godzilla”

9.2.2024

用意、スタート!
Ready, set, go!

戦後映画史・外伝
Postwar Film History: Extras

エピローグ
Epilogue

東宝は昭和二十六年九月に戦犯追放を解除された小林一三さんが社長に就任する。争議の後遺症を新興の東映と配給提携して乗り切り、二十七年からは宝塚映画など傍系各社の作品を加えて全プログラムを自社製作でまかなうことにする。小林社長は金融力にものをいわせて、砧撮影所の整備や直営館百館運動を進め、「三等重役」(存原政久監督)や「生きる」のヒットで、経営はようやく軌道に乗る。また、二十九年四月公開の「七人の侍」など、黒沢作品の面白さと質の高さが東宝映画の信用回復に大いに貢献した。

In September 1951, Kobayashi Ichizo, whose purge of war criminals had been lifted, became president of Toho. The company overcame the aftereffects of the dispute by forming a distribution partnership with the upstart Toei, and from 1952, the company decided to produce its entire program in-house, adding works from affiliated companies such as Takarazuka Films. President Kobayashi used his financial power to improve Kinuta Studio and promote a campaign to directly manage 100 cinemas, and with the success of “Third-Class Executive” (directed by Masahisa Sorihara) and “Ikiru,” the company’s business finally got back on track. Furthermore, the entertainment value and high quality of Kurosawa’s works, such as “Seven Samurai,” released in April 1954, contributed greatly to restoring Toho’s credibility.

大作「ゴジラ」誕生

The birth of the masterpiece “Godzilla”

その二十九年にもう一つ、東宝映画を特徴づける大作が現れた。「メトロポリス」「キングコング」「透明人間」など特殊撮影効果(SFX)を使った作品は、美男美女とは別に映画の最大の魅力である。日本映画で特撮ものと言えば、だれもがまず「ゴジラ」を挙げるだろう。東宝は年間七十本近い公開作品を、ロマンスもの、喜劇、時代劇などのジャンル別で企画できるほど余裕ができた。その中に特撮による空想科学ものもあった。本多猪四郎監督は言う。

In those 29 years, another masterpiece that characterized Toho films appeared. Works using special effects (SFX) such as “Metropolis,” “King Kong,” and “The Invisible Man” are the greatest attraction of movies apart from beautiful men and women. When it comes to Japanese movies with special effects, everyone would say “Godzilla” first. Toho was now able to plan and release close to 70 films a year, divided into genres such as romance, comedy, and period drama. Among them were science fiction films using special effects. Director Honda Ishiro said:

「戦時中に軍との関係で兵隊の教育映画を作り、模型を使って空中戦を解説したり、『ハワイ・マレー沖海戦』で成功して、製作ジャンルとして特撮が確立されるんです。『加藤隼戦闘隊』では助監督として円谷英二さんを手伝った。私は子供のころ科学が好きで、『こどもの科学』『科学画報』といった雑誌を夢中で読んでいた。科学が国の礎になると言われ、科学思想が一種の流行をした時代だったんですね。その科学の進歩が生んだものとして映画もあった」

“During the war, I made educational films for the military, using models to explain aerial combat, and with the success of ‘The Battle of Hawaii and Malaya,’ special effects were established as a production genre. I assisted Eiji Tsuburaya as an assistant director on ‘Kato Hayabusa Fighter Squadron.’ When I was a child, I loved science, and was an avid reader of magazines like ‘Kodomo no Kagaku’ and ‘Kagaku Gaho.’ It was a time when science was said to be the foundation of the nation, and scientific thinking was kind of fashionable. Film was one thing that was born from that scientific progress.”

本多さんは劇映画でデビューする前に記録映画「伊勢志摩」を撮っている。海女が取った真珠を伊勢神宮に奉納するシーンがあり、水中撮影もした。

Mr. Honda is shooting the recorded movie “Ise -Shima” before debuting in a drama movie. There was a scene in which the pearls taken by the diver were dedicated to Ise Jingu Shrine, and we shot underwater.

「そのときに触れた海女の話を映画にしたかった。ちょうど直木賞を受けた山田克郎の『海の廃園』が海女の話で、その映画化を第一作に選んだんです。それが『青い真珠』で、水中撮影がかなりのシーンを占めた。そこから田中友幸プロデューサーに。『キングコング』みたいなものをやらないか』と声を掛けられたんです。円谷さんたちも同じような企画を出されていて、最初は大ダコの話だった」

“I wanted to make the story of the diver at that time as a movie. Katsuro Yamada’s” Sea Classed Park, ” who received the Naoki Prize, was the story of a diver, and I chose that movie as the first work. In the underwear, I was told a lot of things like King Kong. At first it was a big octopus story. “

Caption

「ゴジラ」の1シーン。左後方に旧日劇が見える

One scene of “Godzilla.”ou can see the old day drama on the left behind

マグロ漁船第五福竜丸がアメリカのビキニ環礁での水爆実験で死の灰を浴び、乗組員に死者も出たのが同年三月だった。

In March, the fifth Fukuryumaru was taken by a death ash in a hydrogen experiment at the Bikini Atoll in the United States, and the crew died in March of the same year.

「原爆、水爆の恐怖は科学万能という考え方への反省にもつながりました。水爆実験で何が起こるか分からない。そんな考え方から、香山滋さんに原案を書いてもらいましたが、あまりに暗い深刻な部分もあって、そのあたりをやわらげて『ゴジラ』は生まれたんです」

“The fear of the atomic bomb and a hydrogen bomb has led to a reflection on the concept of science. I don’t know what will happen in the hydrogen bomb experiment. From such a way of thinking, I asked Shigeru Kayama to write the original. There was a part, and “Godzilla” was born by softening around. “

この年の文化の日、十一月三日に封切られた。
This year’s culture day was released on November 3rd.

(つづく)
(to be continued)