The birth of the masterpiece “Godzilla”

9.3.2024

ロビー
Lobby

「ゴジラVSキングギドラ」
Godzilla vs Kong Ghidorah

川北紘一特技監督
Special effects director: Koichi Kawakita

東宝の正月映画「ゴジラVSキングギドラ」が十四日から公開される。ゴジラの迫力を生で、かすも殺すも特撮次第。

Toho’s New Year movie “Godzilla vs. King Ghidorah” will be released on the 14th. Whether Godzilla is killed or not depends on the special effects.

今回、「ゴジラvsビオランテ」に続いて、大森一樹監督とコンビを組んだ川北紘一特技監督が語る“秘策”。

Following “Godzilla vs. Biollante,” special effects director Kawakita Koichi, who worked with director Omori Kazuki, now talks about his “secret strategy.”

「今回はゴジラの表情が出るように顔を手直ししました。ゴジラは五人キングギドラは二十人で動かします。今度のキングギドラは予想より重く、三○○』になってしまいました。ワイヤをつるのに工業用ウインチを二基使いました。動かすのが大変で、演技以前の問題でした」

“This time, we reworked the face to bring out Godzilla’s facial expression. Godzilla is moved by five people, and King Ghidorah by twenty people. This time, King Ghidorah was heavier than expected, and ended up weighing 300kg. We used two industrial winches to hang the wires. It was hard to move, and that was an issue even before the acting could begin.”

スピード感―昔以上の泊迫力

A sense of speed – more exciting than ever

「キングギドラは二十数年ぶりですが、当時の姿を知る人には昔以上の八迫力で、子供たちにはどんなものかを見せてあげりたい。昔はたてがみがあって、東洋的でな竜のイメージが強かったりのですが、今度は顔も西洋的な感じにしました。スピード感が勝負です。今回なるべくリアルな映像を見せるため、ギドラが飛ぶ博多の上空をヘリで飛んで、壊す場所などもあれこれ考えました。意識的にナイトシーンをはずし、明るく楽しいゴジラ映画を目指しました。

“It’s been over 20 years since we last saw King Ghidorah, but for those who remember what it looked like back then, I want to make it even more impressive than before, and show children what it looks like. In the past, it had a mane and had a strong image of an oriental dragon, but this time I’ve given it a more Western look with its face. The key is the sense of speed. In order to show the most realistic images possible this time, I flew in a helicopter over Hakata, where Ghidorah flies, and thought up various places for destruction. I consciously avoided night scenes and aimed to make a bright and fun Godzilla movie.