The Birth of Godzilla

2.12.2023

P 6

『ゴジラ』の誕生
The Birth of Godzilla

一九五四年三月一日、マーシャル諸島ビキニ環礁でおこなわれたアメリカの水爆実験は、米政府が設定した危険海域をはるかに越える範囲にまで大量の死の灰を撒き散らした。これによって、静岡県のマグロ漁船・第五福竜丸の乗組員二十三名が被災。いわゆる第五福竜丸事件が起こり、原水爆禁止運動が急速な高まりを見せ始めることになる。

On March 1, 1954, the American hydrogen bomb test conducted at Bikini Atoll in the Marshall Islands scattered a large amount of death ash far beyond the danger zone set by the US government. Twenty-three crew members of the Daigo Fukuryu Maru, a tuna fishing vessel in Shizuoka Prefecture, were affected. The so-called Daigo Fukuryu Maru Incident occurred, and the movement to ban atomic and hydrogen bombs began to gain momentum.

そんな状況のなかで、東宝のプロデューサー田中友幸がひとつの企画を立てた。ビキニ環礁近くの海底で眠っていた恐竜が、核実験の影響で蘇り、異常発達して日本にやってきたらどうなるか。

Under such circumstances, Toho’s producer Tomoyuki Tanaka came up with a plan. What would happen if a dinosaur sleeping on the sea floor near Bikini Atoll revived due to the effects of nuclear tests, developed abnormally, and came to Japan?

同様の発想から生まれた作品には、この前年にアメリカで公開された『原子怪獣現わる』がある。北極で眠っていた恐竜リドサウルスが水爆実験の影響で目を覚まし、ニューヨークにやってきて暴れまわるという物語だ。日本公開は五四年の十二月なので、詳しい内容まではわからなかっただろうが、基本設定やあらすじは田中にも届いていたはずだ。田中の企画の仮題が、『原子怪獣現わる』の原題『TheBeastfrom20000Fathoms』に酷似した『海底二万哩から来た大怪獣』だったことからもそれはうかがえる。

A work born from a similar idea is Atomic Monster Appears, which was released in the United States the previous year. It tells the story of a Ridosaurus, a dinosaur sleeping in the North Pole, who wakes up due to the effects of a hydrogen bomb test and comes to New York to go on a rampage. Since it was released in Japan in December 1954, he probably didn’t know the details, but the basic setting and synopsis should have reached Tanaka. This can be seen from the fact that the tentative title of Tanaka’s project was “The Beast from 20000 Fathoms,” which is very similar to the original title of “The Atomic Monster Appears.”

だからといって、田中の企画を盗作やパクリと片付けてしまうのは、あまりにも短絡的だ。むしろ田中は、「原子怪獣現わる』に対抗意識を燃やして、世界唯一の被爆国である日本だからこそできる作品を目指したに違いない。

Even so, it would be too short-sighted to dismiss Tanaka’s project as plagiarism or ripoff. Rather, Tanaka must have been burning with a sense of rivalry with “Atomic Monster Appears” and aimed to create a work that could only be done in Japan, the only country in the world to have suffered atomic bombings.

【ゴジラ】東宝
1954年11月3日公開
モノクロ・スタンダード製作:田中友幸
監督:本多猪四郎
原作:香山滋
脚本:村田武雄、本多猪四郎音楽伊福部昭
特殊技術円谷英二

[Godzilla] Toho
Published November 3, 1954
Monochrome Standard Production: Tomoyuki Tanaka
Director: Ishiro Honda
Original: Shigeru Kayama
Script: Takeo Murata, Ishiro Honda Music: Akira Ifukube
Eiji Tsuburaya special technology

【原子怪獣現わる】
ワーナー・ブラザーズ
1953年
製作:ジャック・ディーツ、ハル・
チェスター
監督:ユージーン・ルーリー
原作:レイ・ブラッドベリ「霧笛」
特殊撮影:レイ・ハリーハウゼン

[Atomic Monster Appears]
Warner Bros
1953
Producers: Jack Dietz, Hal
Chester
Director: Eugene Lurie
Original: Ray Bradbury “Foghorn”
Special Photography: Ray Harryhausen

出演:宝田明河内桃子、平田昭彦、志村喬堺左千夫村上冬樹山本廉、榊田敬二、鈴木豊明、馬野都留子菅井きん、笈川武夫、林幹、恩田清二郎、高堂国典小川虎之助

Cast: Akira Takarada, Momoko Hirata, Akihiko Hirata, Takashi Shimura, Sakai Sachio Murakami, Fuyuki Murakami, Ren Yamamoto, Keiji Sakakida, Toyoaki Suzuki, Tsuruko Mano, Kin Sugai, Takeo Oikawa, Kan Hayashi, Seijiro Onda, Toranosuke Kodo, Toranosuke Ogawa

P 7

やましげるこの企画は、ジャイアントの頭文字をとって『G作品』と命名され、極秘裏に製作されることになった。田中は、探偵作家の香山滋に原作を、また、当時、大ダコものを考えていた特殊技術担当の円谷英二に特撮を依頼。さらに監督・本多猪四郎を得て、正式タイトルも「ゴジラ』と決定する。

This project was named “G work” by taking the initials of “Giant” and was produced in absolute secrecy. Tanaka asked the detective writer Shigeru Kayama to write the original work, and Eiji Tsuburaya, who was in charge of special technology who was thinking about the big octopus at the time, for the special effects. In addition, director Honda Ishiro was appointed, and the official title was decided to be “Godzilla.”

こうして完成したのが、日本の本格的怪獣映画第一号『ゴジラ』である。同年十一月三日に公開されたこの作品は、観客動員九百六十一万人という大ヒットを記録し、以降、特撮怪獣映画が量産されるきっかけになった。

This is how Japan’s first full-scale monster movie “Godzilla” was completed. Released on November 3rd of the same year, this work was a huge hit with an audience of 9.61 million people, and it triggered the mass production of tokusatsu monster movies.

物語は、貨物船・栄光丸が謎の怪光に襲われて沈没するところから始まる。本作品の主要な舞台は東京だが、本格的に東京の街並みが出てくるのはもう少しストーリーが進んでから(厳密にいえば、栄光丸からの遭難呼出波を受信する海上保安庁の無線塔と、同庁の窓外の景色が最初の東京の実景ということになるが、そこから当時の東京風景を読み取ることは難しい)。ただ、本作には風景意外にも時代を検証できるキーワードがいくつか登場するので、しばらくは主旨からはずれるが、それらをネタに話を進めていきたい。

The story begins when the freighter Eiko Maru is attacked by a mysterious light and sinks. The main stage of this work is Tokyo, but the full-scale cityscape of Tokyo does not come out until the story progresses a little more (strictly speaking, the radio tower of the Japan Coast Guard that receives the distress call wave from the Eiko Maru). Thus, the scenery outside the window of the agency is the first actual view of Tokyo, but it is difficult to read the scenery of Tokyo at that time). However, in addition to the scenery, there are several keywords that can be used to verify the era in this work, so I will deviate from the main point for a while, but I would like to proceed with the story based on them.

Source: ゴジラと東京, pp 6-7