Staff Message from Keiichi Sakurai

5.26.2023

特撮班協力撮影
Special effects team cooperation shooting

桜井景一
Keiichi Sakurai

札幌のシーンは内トラで出演しました
Appeared in the scene in Sapporo with Uchitora

当初、自分の肩書きは「合成撮影」でしたが、合成カットを撮影するだけではなく、何でもやる「協力撮影」との肩書きに、最終的に1.5班との感じになりました。

At first, my title was “composite photography,” but in the end, I felt like I was part of the 1.5 team because I was called a “cooperative photography” that not only shoots composite cuts, but also does everything.

両怪獣の対決の撮影では、Aカメラの江口(憲一)さんが話の流れをつかむようなメイン、Bキャメの大根田(俊光)さんがカバーショット、3台目の自分は編集時のアクセント用などの、結構そういう隙間のカットを撮りました。撮影部のメンバーは、江口さんと大根田さんをはじめとして、佐々木雅史さん、有田勝美さん、長谷川卓さん、渡辺太郎さん、そして自分の全7名で、福岡破壊の撮影では応援が3名ぐらい来ていました。

In the shooting of the confrontation between the two monsters, Mr. (Kenichi) Eguchi of the A camera is the main to grasp the flow of the story, Mr. (Toshimitsu) Oneda of the B camera is the cover shot, and the third one is for accent during editing etc. I took a cut of such a gap. The photography department consists of seven members, including Mr. Eguchi and Mr. Oneda, Mr. Masashi Sasaki, Mr. Katsumi Arita, Mr. Taku Hasegawa, Mr. Taro Watanabe, and myself.

キングギドラの撮影は、昭和時代にテレビの『流星人間ゾーン』(73年)で一度やりましたが、映画の作品でキングギドラに携われるというのは、すごく嬉しかったですね。操演のピアノ線に色を塗って見えなくする作業も、東宝では撮影部の受持ちで、操演技師の松本光司)さんは「落っこちたら大変だろ!」と、安全を重視して太い線を使われて。他の操演部のスタッフは、「本当はもう少し細くても大丈夫ですが」と言うんですが、今思うと松本さんの仰る通り安全第一です。手空きの撮影部出で線塗りの作業をやりました。撮影後に太いピアノ線が消えてない時は、デジタル化の前のこの当時では、オプチカルの処理でぼかすことしかできず、線のところだけがボケちゃって、ちょっと違和感を感じましたね。

I filmed King Ghidorah once in the Showa era TV “Zone Fighter” (1973), but I was very happy to be involved in King Ghidorah in a movie work.

At Toho, Mr. (Koji) Matsumoto, the puppeteer, is in charge of the filming department for the task of painting the piano wire so that it cannot be seen, said “If you fall, you’ll be in trouble!” A thick line is used with an emphasis on safety. The other staff members of the operations department say, “Actually, it’s okay if it’s a little thinner,” but now that I think about it, safety comes first, as Mr. Matsumoto said. I did the line painting work in the shooting department when I had free time. When the thick piano wire didn’t disappear after shooting, in those days before digitization, we could only blur it with optical processing, and only the line was blurred, which felt a little strange.

一番思い出深いのは札幌です。中学・高校時代を過ごして、現地に行かずとも地の利をわかっていましたから。撮影前に川北特技監督から台本を渡されて、このシーンの画コンテを描きました。71年の頃に大通公園内に地下街の大穴を掘っていましたので、ここにゴジラを陥没させようと。ゴジラが踏み抜く地下街のミニチュアも、別というか協力撮影班が撮影し、それに合成されるフロントプロジェクションのエキストラ撮影では、内トラの中央に川北監督がいて、その左にいる自分が持っていた紙袋を振り上げました。川北監督は、前作ではゴジラに対する思いが一気に吹き出た感じの演出となりましたが、この作品ではそれに加えて、エンターテインメントに徹しておられていたのが特に印象に残っています。

The most memorable one is Sapporo. Through my junior high and high school years, I knew the advantages of the location without actually going there. Before filming, special effects director Kawakita handed me the script, and I drew the storyboards for this scene. Around 1971, a large hole was dug for an underground mall in Odori Park, so I decided to make Godzilla sink into it. The miniature of the underground mall that Godzilla steps through was also shot by a separate team, or rather, a cooperative filming team. Kawakita directed the previous work in such a way that his feelings for Godzilla burst out at once. In addition to that, in this work, I was particularly impressed by the fact that he devoted himself to entertainment.

さくらい・けいいち
Keiichi Sakurai

1950年、鹿児島県で生まれ北海道で育つ。特撮好き東宝映像や東宝映像美術のカメラマンとして、多数の特撮作品を担当。ゴジラ映画は、「ゴジラ対メカゴジラ』(74年)をはじめとして、本作、『シン・ゴジラ』(16年)の他、『円谷英二ミュージアム特別映像~夢の挑戦ゴジラ須賀川に現る~』(19年)も手掛けている。

Born in Kagoshima Prefecture in 1950 and raised in Hokkaido. He is in charge of many special effects works as a cameraman for Toho Eizou and Toho Visual Arts, who loves tokusatsu. Godzilla movies include “Godzilla vs. MechaGodzilla” (1974), this work, “Shin Godzilla” (16), “Eiji Tsuburaya Museum Special Video ~Dream Challenge Godzilla Appears in Sukagawa” ( 2019).

Source: ゴジラvsキングギドラコンプリーション, p 26