Special Message from David Howell

12.21.2022

スペシャルメッセージ
デービッド・ハウエル

Special message
David Howell

26年前、私が吹田市で指揮をした「ドラゴンクエスト」コンサートがすぎやまさんとの初対面でした。しばらくして「オーケストレーションをやってくれせんか?」との打診をいただきました。最初はピアノ譜程度のお手伝いと思っていましたから、映画音楽と知った時は驚きました。それまで映画音楽を作曲した経験はありませんでしたから。

Twenty-six years ago, I first met Mr. Sugiyama at the “Dragon Quest” concert I conducted in Suita. After a while, I was asked, “Would you like to do the orchestration?” At first, I thought it was just a piano sheet music helper, so I was surprised when I learned that it was movie music. I had no experience composing film music until then.

早朝の電車に乗っている時にインスピレーションとアイデアが閃き、「ドラクエ」の弦楽器のスコアに必死にメモ書きしたことを昨日のことのように覚えています。先生はいっさいの注文をつけず、すべてを私に任せてくれました。また、完成したスコアをお褒めいただいたことも嬉しく想い出します。

I remember it like it was yesterday when I was on the train in the early morning when inspiration and ideas came to me and I frantically took notes on the string score of “Dragon Quest.” Sensei did not make any orders and left everything to me. Also, I am happy to remember that I was praised for the completed score.

天文学が趣味の私にとって、この音楽を創ることは宇宙の中を遊び回るような楽しさでした。みなさんが、私の音楽を愛し続けてくださっていることに心から感謝いたします。

For me, whose hobby is astronomy, creating this music was like playing around in space. I sincerely thank all of you for continuing to love my music.

Captions

サウンド・インでの録音風景。指揮台で録音テンポの指示のためのクリック音をチェックするハウエル氏

Recording scenery at Sound In. Mr. Howell checks for clicks on the podium to indicate recording tempo

でーびっど・はうえる1945年、英国マンチェスター出身。英国王立音楽院で作曲・指揮、ロンドン大学で音楽理論を学ぶ。日本の音楽研究を目的に88年に来日。以降、関西フィル指揮者及び大阪音楽大学教授として活躍。

Born in 1945 in Manchester, England. He studied composition and conducting at the Royal Academy of Music and music theory at the University of London. He came to Japan in 1988 to study Japanese music. Since then, he has been active as a Kansai Philharmonic conductor and a professor at Osaka College of Music.

Source: ゴジラvsビオランテコンプリーション (Hobby Japan, p 135)

Unlike the previous film, Godzilla vs. Biollante incorporates themes from Akira Ifukube’s original Godzilla theme, though the majority of the soundtrack was composed of original themes by Koichi Sugiyama. The score was orchestrated by conductor David Howell through the Kansai Philharmonic, though Howell himself had never viewed the movie, and thus was left to interpret what the scenes would consist of when conducting the orchestra. (Source: Wikipedia)