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8.12.2024

イメージの共有

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特撮と本編が複雑に入り組む特撮映画の現場では、特撮と本編班のスタッフ全員が共通のイメージをもって撮影ができるように“ピクトリアル・スケッチ”を利用しました。

On the set of a special effects movie, where the special effects and the main story are intricately intertwined, we used “pictorial sketches” so that all staff from both the special effects and main story teams could have a common image during filming.

映画を作るための設計図が台本だとしたら、その完成予想図にあたるのが“ピクトリアル・スケッチ”です。未知の怪物が登場する「ゴジラ」のような作品では、これから撮影するシーンがどのような映像になるのか、スタッフ各自の想像に委ねるのではなく、事前に絵を見て等しく同じイメージを共有しました。さらに台本のシーンごとに細分化した“絵コンテ”も活用されました。

If the script is the blueprint for making a movie, then the pictorial sketch is the final image. In a film like “Godzilla,” which features an unknown monster, the staff did not leave it up to their own imagination to see what the scene would look like, but instead looked at the pictures in advance and shared the same image. In addition, “storyboards” that were broken down into smaller parts for each scene in the script were also used.

着ぐるみの制作

Making a costume

ゴジラの着ぐるみは粘土原型を作った利光貞三を中心に、八木康栄・勘寿の兄弟と開米栄三の4人で制作しました。日本初となる着ぐるみ作りは試行錯誤の連続でした。実験段階のプラスチック系素材なども試しましたが、完成した着ぐるみは足も上げられない程の重量で動き難く、撮影中に何度も転倒してNGを連発しました。

The Godzilla costume was made by four people: Tokumitsu Teizo, who made the clay prototype, the brothers Yagi Yasue and Kanju, and Kaimai Eizo. Making Japan’s first costume was a continuous process of trial and error. They tried using experimental plastic materials, but the completed costume was so heavy that it was difficult to move, even unable to lift its legs, and it fell over many times during filming, resulting in repeated NGs.

Captions

撮影に使われた“絵コンテ※円谷英二特技監督が実際に使用したものを展示中

The storyboard used in the filming (actually used by special effects director Eiji Tsuburaya) is on display

実際に撮影されたショット

Actual shots taken

どのようなショットを作り上げるのか、撮影の前に“絵コンテ”を作成しました。これによってどんなセットが必要か、ミニチュアを使うのか、合成なのか、具体的に準備を進めました。「ゴジラ」の絵コンテは、渡辺明が美術アルバイトの学生4~5人を指導して、台本の全シーン=約300カットを約1週間で描きました。

Before filming, they created a storyboard to decide what kind of shots they wanted to create. This allowed them to make specific preparations, such as what kind of sets they needed, whether they would use miniatures, or whether they would use composites. For the storyboard for “Godzilla,” Akira Watanabe instructed four or five students working part-time as art directors, and they drew all the scenes in the script (about 300 cuts) in about one week.

田中友幸
本多猪四郎
円谷英二
利光真三

Tomoyuki Tanaka, Ishiro Honda, Eiji Tsuburaya, Shinzo Tomitsu

最初の着ぐるみは重くて動けなかったので、軽い素材で2体目を再制作。古い着ぐるみは分割され、部分アップの撮影などに使用されました。

The first costume was too heavy to move around in, so a second one was recreated using lighter materials. The old costume was cut into pieces and used for close-up shots.

制作中の利光貞三

Tokumitsu Teizo in the making

Source: 特撮のDNA Ueda