Secret publicity strategy

12.11.2022

【シークレット宣伝大作戦】
[Secret publicity strategy]

作品の製作と並行して行われる宣伝活動は、作品をヒットに繋げるための極めて重要な要素だ。確実なヒットが求められる本作の宣伝を担当した のは、大ヒット作『ゴジラvsモスラ」も手がけた大野浩だった。各社とのタイアップや、順を追っての素材解禁など、メディア露出の基本スタイルもすでに確立したこの時期、大野がとった戦略は徹底した秘密主義だった。

The promotional activities that are carried out in parallel with the production of the work are extremely important factors in making the work a hit. Hiroshi Ohno, who also worked on the blockbuster “Godzilla vs Mothra”, was in charge of advertising for this work, which was expected to be a sure hit. At this time, when the basic style of media exposure had already been established, such as tie-ups with each company and the release of materials in order, Ohno’s strategy was thoroughly secretive.

最大の秘匿事項は、「ゴジラがどう死ぬか」。予告編でもCMでも、核心となる映像は一切使われなかった。秘密にするほど観たくなる。この心理を突いた作戦だが、これもまた、そもそもゴジラ映画への注目度の高かったこの時期だったからこそ功を奏した戦略だった。「あのゴジラ」が「死ぬ」。それだけで、ほかを隠しても目を引けるだけの訴求力が「ゴジラ」そのものにあった。そんな時代だったのだ。人気シリーズの最終作だからこそとれた宣伝スタイルだったといえるだろう。 恒例となっていた東京国際映画祭への出品も控え、試写会の数もわずかに2回と絞りに絞った。

The biggest secret is “how Godzilla dies.” None of the trailers or commercials used any of the core visuals. The more you keep it a secret, the more you want to see it. It was a strategy that tapped into this psychology, but this was also a strategy that worked because it was at this time when the attention to Godzilla movies was high in the first place. “That Godzilla” “dies.” With that alone, “Godzilla” itself had enough appeal to attract attention even if other things were hidden. Such was the era. It can be said that it was a promotional style that could be achieved because it was the final work of a popular series. In addition to the annual Tokyo International Film Festival, the number of preview screenings has been narrowed down to just two.

そしてもうひとつ、重要な要素がシークレット扱いにされていた。ゴジラジュニアの登場だ。次世代ゴジラであるジュニアの登場が判明した途端、「ゴジラ死す」があくまで「先代ゴジラの死」となってしまい、キャラクターの最期としてのインパクトが半減してしまう。 ジュニアもまた、実はポスターに堂々と描かれていたりするのだが、 ストーリー上は一切秘密とされ、各種紙媒体への写真露出もNG、恒例のソフビ人形も公開日まで 発売されなかった。当時の少年たちは、公開初日の劇場のグッズ売り場で初めて、あの「緑色のゴジラのような怪獣」を目にしたのだった。

And one more important factor was treated as a secret. It is the appearance of Godzilla Junior. As soon as it became clear that Junior, the next-generation Godzilla, would appear, “Godzilla dies” becomes “the death of the predecessor Godzilla,” and the impact of the character’s final moments is halved. Junior is also depicted proudly on posters, but the story is kept completely secret, photo exposure in various print media is prohibited, and the customary soft vinyl dolls were not released until the release date. The boys at that time saw that “green Godzilla-like monster” for the first time in the goods section of the theater on the opening day.