10.24.2024
On Godzilla 1989
Godzilla
ゴジラ
身長 / 80m
体重 / 5万t
出身地 / 大黒島
Height / 80m
Weight / 50,000t
Birthplace / Daikoku Island
前作のラストで三原山火口に落とされ休眠していたが再び活動を始め、バイオメジャーによる爆破テロで完全復活。東京上陸を阻止せんとする自衛隊と交戦し、同じ遺伝子を持つビオランテに引き寄せられ芦ノ湖と若狭湾で激闘を繰り広げる。
At the end of the previous film, he was dropped into the crater of Mt. Mihara and went dormant, but he started to become active again, and was revived in its entirety by a terrorist bombing carried out by Bio Major. he engages in combat with the Self-Defense Forces trying to prevent the invasion of Tokyo, and is drawn to Biollante, who shares the same genes, and a fierce battle unfolds at Lake Ashi and Wakasa Bay.
平成ゴジラシリーズが開幕。ゴジラ4人目の特技監督に就任した川北紘一のコンセプトは、歴代のゴジラとは違った爬虫類的で恐竜的なイメージの追及だった。また、一見してスピーディーに動きそうな鋭さと、野性的な恐怖感が求められた。造形は1984年版と同じく安丸信行がクレジットされているが、実質的な作業は東宝特殊美術チームの後輩の小林知己が担っている。小林は後のインタビューで「自分が新たなゴジラの顔の原型を作り、体は安丸さんが1984版で作った皮膚パターンを再使用して貼り込んだ」と語っている。小林知己は2009年、60代初めの若さで死去した。小さめでシャープな頭部のディテールは、目は猛禽類をモデルに黒目がちの眼球に、赤みを帯びた光彩は照明を反射して煌く。歯列は『ゴジラVSビオランテ」原作者の小林晋一郎のアイデアで、ワ二を思わせる2列となり、獰猛さと生物感が徹底された。また、海用ゴジラスーツは84年版の体が流用されているがベースは同じなので違和感はない。通称はビオゴジ。
The Heisei Godzilla series begins. The concept of Kawakita Koichi, the fourth Godzilla special effects director, was to pursue a reptilian and dinosaur-like image that was different from previous Godzillas. In addition, the character was required to have a sharpness that suggests it moves quickly at first glance, and a sense of wild fear. Yasumaru Nobuyuki is credited for the sculpting, as in the 1984 version, but the actual work was done by Kobayashi Tomoki, a junior member of Toho’s special effects art team. Kobayashi later said in an interview, “I made the prototype for the new Godzilla’s face, and reused the skin pattern that Yasumaru made for the 1984 version and pasted it onto the body.” Kobayashi Tomoki passed away in 2009 at the young age of his early 60s. The small and sharp details of the head are modeled after birds of prey, with dark eyeballs, and a reddish iris that reflects the light and sparkles. The row of teeth was the idea of Shinichiro Kobayashi, the original author of Godzilla vs. Biollante, and is two rows reminiscent of a crocodile, thoroughly conveying its ferocity and biological nature. The Godzilla suit for the sea is the same as the one used in the 1984 version, but since the base is the same, it doesn’t feel out of place. It is commonly known as BioGoji.
おかひでき
Oka Hideki
「ゴジラはどうやったってゴジラだよねー」って東宝さんに言われたような気がした年の暮れ。たくさんのゴジラファンが釈然としない気分になって落ち込んだ。そーなの?これが、この当たり障りのないデザインが本当に俺サインカ本たちが待ってた新しいゴジラなの?たくさんのゴジラファンがそんなことを思った。でもみんな答えを出せなかった。それから丸5年が過ぎ、ある日唐突にビオゴジはやってきた。「これが俺のゴジラだ!文句あっか!」川北紘一特技監督積年の想いと怨念が形を成した、奇跡のゴジラだった。俺たちの魂も震えた!けどその神通力も長くは続かないもんで・・・・・・のちに川北さんも思ったんじゃなかろうか?「ゴジラはどうやったってゴジラだよな」と。
At the end of the year, I felt like Toho had said to me, “Godzilla is Godzilla no matter what.” Many Godzilla fans were left feeling unsatisfied and depressed. Is that really it? Is this inoffensive design really the new Godzilla that the fans of the original film industry have been waiting for? Many Godzilla fans wondered that. But no one could come up with an answer. Five years later, BioGodzilla suddenly appeared. “This is my Godzilla! Do you have any complaints?” Special effects director Kawakita Koichi’s long-held feelings and grudges gave form to this miraculous Godzilla. Our souls trembled! But that supernatural power didn’t last long… I wonder if Kawakita also thought later, “Godzilla is Godzilla no matter what.”
Source: オール東宝怪獣大図鑑, p 220