Memories of “Godzilla”

6.5.2023

“ゴジラ”の思い出
Memories of “Godzilla”

お正月に「ゴジラ対キングギドラ」を見た。ゴジラ大好き人間の私はワクワクする1時間40分を過ごした。本多猪四郎監督と円谷英二氏の第1作以来ゴジラファンだった私にとっても、この大森一樹監督ゴジラは音響、特撮、そして話も、好きな作品に仕上がっていたと思う。

I saw “Godzilla vs. King Ghidorah” on New Year’s Day. As someone who loves Godzilla, I spent an exciting hour and 40 minutes. Even for me, who has been a Godzilla fan since the first movie directed by Ishiro Honda and Eiji Tsuburaya, I think that this Godzilla directed by Kazuki Omori was a work that I liked in terms of sound, special effects, and story.

私のデビューは「メカゴジラの逆襲」という旧ゴジラシリーズの最後の作品であった。歴代ゴジラにとっこれは悲しい時代であったと思う。当時、ゴジラは正義の味方になり下がり(?)予算はなく、破壊する都市もなかった。

My debut was the last work of the old Godzilla series called “Terror of MechaGodzilla.” I think that this was a sad era for successive generations of Godzilla. At that time, Godzilla became an ally of justice (?) There was no budget and no cities to destroy.

芝浦から上がり東京で対決するはずのゴジラとメカゴジラは”ある造成地”で戦った。打ち合わせの時に東京に行こうとするメカゴジラをゴジラが必死でくいとめるということにしては、というアイデアが出されたが、さすがにそれだけカンベンしてもらったことを思い出す。

Godzilla and MechaGodzilla, who were supposed to rise from Shibaura and face off in Tokyo, fought on “a certain land.” At the time of the meeting, the idea of Godzilla desperately trying to stop MechaGodzilla trying to go to Tokyo was put forward, but I remember that it was just that.

東京が壊れなくて喜ぶのはたぶん東宝の経理担当だけで、ゴジラ(映画)ファンは怒るに違いない。

Toho’s accountants are probably the only people who are happy that Tokyo hasn’t collapsed, and Godzilla (movie) fans must be upset.

しかし、このような苦労の中でも、本多監督は本格派ゴジラ映画の一編に仕上げてくださったと思う。

However, I think that Director Honda managed to create a full-fledged Godzilla movie despite all these hardships.

当時私はシナリオ学校で1年ほど勉強したところだった。ある日、東宝映像の方がプロット募集に来ら応募したのが製作者でゴジラ生みの親の田中友幸氏に気に入ってもらえ、それがきっかけで初めて脚本を書いたのである。

At that time, I had just studied for about a year at a scenario school. One day, a person from Toho Pictures came to recruit a plot, and when I applied, Tomoyuki Tanaka, the creator of Godzilla, liked it, and that was the impetus for me to write the script for the first time.

Pullquote

忘れられないデビューの感動
Unforgettable debut impression

幼い時から東宝の近くで育ち、映画が大好きだった私は撮影所の中ではすてきな夢のような出来事が起こっているように思えたものだった。その憧(あこが)れの撮影所の門を自分のシナリオを持ってくぐった感動は今も忘れることができない。

Growing up near Toho from an early age, I loved movies, and it seemed like wonderful things were happening in the studio. I still can’t forget the excitement of passing through the gates of that dream studio with my own scenario.

メカゴジラの作動装置にサイボーグの美少女がつながれ、彼女の憎しみの意志によってメカゴジラが戦うが、自らを破壊することによりその作動をとめる。サイボーグが涙を流すというのが話のテーマだった。私はゴジラが初めての仕事だったことに今も誇りと喜びを感じている。それはゴジラ大好きということもあるけれど、歴代ゴジラ作品の唯一の女性ライターであると思うことと主人公が美少女であったことも初めての試みだったと思うのである。そんなことにたいし意味はないかもしれないけれど、私のデビューはゴジラ作品よと言う時、なんともいえない自慢らしい心地を味わうのである。

A beautiful cyborg girl is connected to MechaGodzilla’s operating device, and MechaGodzilla fights with her will of hatred, but stops its operation by destroying herself. The theme of the story was that cyborgs shed tears. I still feel proud and happy that Godzilla was my first job. It is partly because I love Godzilla, but I think it was also my first time to think that I was the only female writer of successive Godzilla works and that the main character was a beautiful girl. It may not mean much, but when I say that my debut is a Godzilla work, I feel an indescribable sense of pride.

(高山由紀子=シナリオライター)
(Yukiko Takayama = scenario writer)

Source: tmhsty