Meeting with Storyboards

8.9.2022

企画からシナリオまで
From planning to scenarios

絵コンテによる打ち合わせ
Meeting with a storyboard

ぜ特撮を、なぜ怪獣映画を作るのか。それは、作っているスタッフ員が大の怪獣好きだからなのだ。絵コンテによる打ち合わせにも会社のえらい人たちがすすんで参加する。

Why make special effects, why make a monster movie? That’s because the staff members who make them really like monsters. Great people from the company willingly participate in meetings about storyboards.

絵コンテによる打ち合わせは合理的だ。それは、撮影開始以前に映画のイメージを、だれにでも理解できるようにし、むだがわぶけれからだ。

Meetings with storyboards are rational. It’s because it makes the image of the movie understandable to anyone before the filming starts, and it’s a waste of time.

「地球防衛軍」より、円谷英二と森岩雄重役にコンテを説明する製作者田中友幸。

Producer Tomoyuki Tanaka explaining storyboards to Eiji Tsuburaya and Executive Director Iwao Mori from “Earth Defense Force.”

昭和30年代の東宝黄金期をきずいた製作者、藤本真澄の顔が右はしにみえる。

The face of Masumi Fujimoto, the creator of Toho’s golden age in the 1950s, can be seen on the far right.

田中友幸(ひだり)と森岩雄。日本の特撮を世界的水準にまで、高めた大製作者だ。

Tomoyuki Tanaka (Hidari) and Iwao Mori. He is a great producer who raised Japanese special effects to the world level.

「宇宙大戦争」より、コンテを説明する円谷英二特技監督。この絵コンテに一枚枚に極秘の印が押され、会社の機密書類と同様のあつがいをうけていた。それだけ重要だったのだ。

Special effects director Eiji Tsuburaya explaining the storyboards from “The Great War of the Universe.” Each sheet of this storyboard was stamped with a top-secret stamp, and was treated as if it were a confidential company document. It was that important.

「空の大怪獣ラドン」より。絵コンテはピクトリア=スケッチよばれ、森岩雄が発案者だった。

From “The Big Monster Rodan in the Sky”. The storyboard was called pictoria sketch, and Iwao Mori was the inventor.

絵コンテは、映画が企画され、脚本の準備稿ができてから作られ、ストーリーととも検討された。

The storyboards were created after the film had been planned and the script had been drafted, and were considered along with the story.

撮影スタッフというしょに、ラドンやメガヌロンデザインを真剣にみる森岩雄。

Iwao Mori, who is a shooting staff member, takes a serious look at Rodan and Meganulon designs.

藤本真澄も円谷英二も、だれもかもじつに楽しそう。怪獣好きなまえに、映画作りが大好きなのだ。

Sanezumi Fujimoto, Eiji Tsuburaya, and everyone seem to have fun. Before they liked monsters, they love making movies.

Source: Godzilla Movie Collection Book (ゴジラ大全集 テレビマガジンデラックス コレクションブック 2) (Kodansha, p 52).