Kishioka Takashi on Godzilla Raids Again

4.18.2023

キシオカタカシ
Kishioka Takashi

様々なバリエーションが存在するゴジラだが、「巨大生物」という観点から見ると、個人的にはこの初登場の二代目ゴジラがベストだと思う。初代ゴジラの造形は踏襲しているが、敵怪獣アンギラスの存在もあり体型はスリムに。さらに怪我の功名のコマ落とし撮影で、アンギラスとのバトルには他のシリーズ以上の躍動感が生まれている。常に敵の喉元を狙っていく凶暴さ・・・・・・その「獣性」が素晴らしい。前作のような圧倒的脅威ではないが、主人公との直接的因縁の末に打ち倒される、ヒールとしての役割を見事に果たす。このゴジラの悪の魅力で、『ゴジラの逆襲』はマイ最多リピート映画となった。

There are various variations of Godzilla, but personally, I think this first appearance of the second generation Godzilla is the best from the perspective of a “giant creature.” Although it follows the modeling of the original Godzilla, it has a slim body due to the presence of the enemy monster Anguirus. In addition, the time-lapse photography of the achievement of injury creates a more dynamic feeling than other series in the battle with Anguirus. The ferocity that always aims at the enemy’s throat ・・・ That “beast nature” is wonderful. It’s not an overwhelming threat like the previous work, but it plays the role of a healer who is overthrown at the end of a direct relationship with the protagonist. With this evil charm of Godzilla, “Godzilla Raids Again” became my most repeat movie.

Caption

プールを進むゴジラ。ゴジラの皮膚のディティールがよく分かる。逆襲ゴジラは一体しか製作されていないため、ブールのシーン含め、ほぼすべて同じスーツで撮影されている(足のアップでは前作の1号スーツが使われた)。

Godzilla going through the pool. You can clearly see the details of Godzilla’s skin. Since only one GyakuGoji was produced, almost all of them were filmed in the same suit, including the boolean scene (the No. 1 suit from the previous work was used for the close-up of the legs).

Source: オール東宝怪獣大図鑑, p 27