JUMP I love Godzilla 6

2.25.2022

これが、日本特撮技法だ!!

This is the Japanese special effects technique !!

スター•ウォーズだけが、特撮じゃない。その証拠におい、見てくれ、これを!!

Star Wars is not the only special effects. Look at that proof, look at this !!

ぬいぐるみプレイは超ハードワーク!!
Costume play is super hard work !!

ぬいぐるみは、中に入る人間の体格に合わせ、正確に作られた。左は、ゴジラの衣装合わせ。着てるのは、〝ゴジラ役者〞中島春雄。材質はッレタン演で作った肉の表面を、ラテックスで仕上げした。

The costume animals were made accurately according to the physique of the human being inside. On the left is Godzilla’s costume matching. This “is Godzilla actor” Haruo Nakajima wearing it. As for the material, the surface of the meat made by urethane performance was finished with latex.

重量•約60キロ。一日の〝演技〞で、バケツ2杯分ぐらいの汗が出てしまうのだ。

Weight • Approximately 60 kg. One day’s “acting” will cause you to sweat about two buckets.

これで、水中に入って動き回ることもあるのだから、かなり危険な仕事でもあるのだ。〝日本特撮〞は、この様な、超ハードワークに支えられていた。

It’s also a pretty dangerous job, as one can get into the water and move around. “Japanese special effects” was supported by such super hard work.

人物と怪獣とを、一分のスキのなく合成!!

Combining people and monsters seamlessly!!

写真は「南海の大決闘」のワンシーン。原注民が、舞い降りたモスラにかけ寄っていく場面だ。実は、このモスラ、全長2メートルの操演用モデルで、別個に撮った前景の人物と、フィルムの真ん中で合成されているのだ。合成は、オプティカル•プリンターという、特殊な合成機械を使って光学合成されていた。当時、”日本特撮”は、技術的に世界の最先端を行っていたのだ。ゴジラが口から吐く熱線もこの手法!!

The photo is a scene from the “Great Battle of the South Sea.” It is a scene in which the original people approach Mothra, who has fallen down. In fact, this Mothra, a 2-meter-long operating model, is composited with a separately shot foreground person in the middle of the film. Compositing was performed optically using a special compositing machine called an optical printer. At that time, “Japanese special effects” was technologically at the forefront of the world. This method is also used for the heat rays that Godzilla spits from his mouth!!

家屋破壊のシーンは、足だけのゴジラ!!

The scene of house destruction is Godzilla with only legs !!

「ゴジラの逆襲」のワンシーン。足だけのゴジラが、大阪城を踏みつぶそうとしてる!! 当時、ぬいぐるみは、かなり重たかったため、全身が出ないシーンは、「部分」を作って撮影された。だから、ゴジラにも、シッポだけとか頭だけのぬいぐるみがある。

A scene from “Godzilla Raids Again.” Godzilla with only legs is trying to trample Osaka Castle !! At that time, the costume was quite heavy, so the scene where the whole body did not come out was shot by making a “part.” Therefore, Godzilla also has a costume with only a tail or a head.

頭の部分は、手を入れて、ギニョール(手踊り人形)のように動かして、撮影されたのもある!!

The head part was sometimes photographed by putting a hand in it and moving it like a hand puppet (hand dance doll) !!

[ギニョール from French “guignol”]

これが、〝日本特撮〞だ!

This is “Japanese special effects”!

ピアノ線で動かす操演は現代の〝文楽〞だ!

The performance that moves with the piano wire is a modern “Bunraku”!

[文楽 is bunraku, Japanese puppet theatre (theater)​]

日本特撮の真髄、それは、ミニチュアワークと操演だ!! 操演とは、ぬいくるみを、ピアノ線で天井から吊って動かす方法で、…と言ってしまえば簡単だが、実際は、数人がかりの大変な作業だ。キングギドラの場合、三つの首•ニ股•一対10人近くの人間が必要だった。

The essence of Japanese special effects is miniature work and practicing !! Practical effect is a method of hanging a costume from the ceiling with a piano wire. It’s easy to say, but it’s actually a daunting task with a few people. In the case of King Ghidorah, three necks, two legs, and one to ten people were needed.

ビデオで合成してしまう今のアメリカの合理的特撮に対し「空を飛ぶ物は、実際に空を飛ばせ!」という精神でつらぬかれた汗と根性の特撮こそが、〝日本特撮〞だった!!

In contrast to the current rational special effects of the United States, which are synthesized in the video, the sweat and guts special effects that were struck by the spirit of “for things that fly in the sky, actually fly in the sky!”!!

火山の溶岩は、溶かした鉄を使って一発勝負の撮影!!

Volcanic lava is shot with melted iron in a one-shot game !!

「ラドン」のラスト。阿蘇山が爆発するシーンは、ミニチュアのセットに、火薬を仕掛け、同時に、鉄を溶かした〝溶岩〞を流し込んで行なわれた。やり直しのきかない一発撮影で、溶岩の熱で、セットが燃え出し実に緊迫感あふれる撮影ができたという。これこそ〝日本特撮〞だ!!

The last of “Rodan.” The scene where Mt. Aso exploded was done by setting gunpowder on a miniature set and at the same time pouring “lava” that melted iron. It was a one-shot shooting that could not be redone, and the heat of the lava burned the set, and it was possible to shoot with a sense of urgency. This is “Japanese special effects” !!

外人に絶対マネのできないのが、ミニチャアワークだろう。この異常な精巧さは、何なんだろう、本当に!! 下の写真は、「モスラ」の特撮セットで、立っているのは、特撮の神様、故•円谷英二。こうやって何日もかけて作ったセットを、たった1回の撮影のために、壊してしまうというのが、〝日本特撮〞だ!! この美意識こそが、数々の傑作を創ち上たのだ。

Miniature work is something that foreigners can never imitate. What is this extraordinary sophistication, really !! The photo below is the special effects set of “Mothra,” and the one standing is the god of special effects, the late Eiji Tsuburaya. It is “Japanese special effects” that destroys the set that was made over many days in this way for only one shooting !! This aesthetic sense created many masterpieces.

★ 現在、「復活フェスティバル ゴジラ1983」と銘うち、東宝特撮名作映画10本が、全国で好評上演されています。

Currently, 10 Toho special effects masterpiece movies, which are called “Revival Festival Godzilla 1983,” are being performed nationwide.

協力/キングレコード 竹内 博
©東宝•東宝映

Cooperation / King Record Hiroshi Takeuchi
© Toho • Toho Pictures


The End

Source: 週刊 Weekly Young Jump No. 36 • 8/25