8.27.2024
Jet Jaguar Review
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「ゴジラ」シリーズで異彩を放った電子ロボット
The electronic robot that stood out in the “Godzilla” series
ジェットジャガー 評判記
Jet Jaguar Review
「第二次怪獣ブーム世代の逆襲
“The Counterattack of the Second Monster Boom Generation
第二章俺たちの愛したゴジラ
Chapter 2: The Godzilla We Loved
『ゴジラ対メガロ』(1973年)に登場した正義の電子ロボット・ジェットジャガー。ゴジラシリーズに登場するキャラクターのなかで、ジャガーほど誕生から今日までの間に世間の評価が大きく変わった者はいない。
Jet Jaguar, the righteous electronic robot that appeared in Godzilla vs. Megalon (1973). Of all the characters that appear in the Godzilla series, no one has changed as much in public opinion as Jaguar from his birth to the present day.
文: ギンティ 小林
Text: Ginty Kobayashi
ジェットジャガーが登場する『ゴジラ対メガロ』が公開された1973年の3月といえば、第二次怪獣ブームの真っ直中。テレビでは『ウルトラマンA』『仮面ライダーV3』『マジンガー Z』などの特撮番組&ロボットアニメが週に15作以上放送されていた熱いシーズン。そんな時期にジャガーは誕生した。ジャガーは、もともと新怪獣募集企画で小学6年生の少年が応募したレッド・アローンという『超れてしまう・・・。音波で相手を発狂させる怪獣だった。しかし、”今、巨大ヒーローが熱い!”という時世にすり寄ろうとした大人の事情が豪快にトッピングされた結果、少年が考えたデザイン&設定を1ミリも残していない正義の電子ロボットにトランスォームされてしまう・・・。
Godzilla vs. Megalon, in which Jet Jaguar appears, was released in March 1973, right in the middle of the second monster boom. It was a hot season when more than 15 special effects and robot anime shows such as Ultraman Ace, Kamen Rider V3, and Mazinger Z were broadcast on TV every week. Jaguar was born during this time. Jaguar was originally a monster called Red Alone, a monster that was submitted by a sixth-grade boy in a new monster recruitment project, and that would drive opponents crazy with sound waves. However, as a result of the adult circumstances that tried to get in touch with the times when “giant heroes are hot right now!” were added on top, Jaguar was transformed into a righteous electronic robot that did not retain even a millimeter of the design and setting that the boy had conceived.
そこまでしてニーズにすり寄ったジャガーなのに、映画が公開されると多くのチビッコから「なんでゴジラの世界に巨大ヒーローを出すの!?!!怪獣同士が戦うのがおもしろいところなのに!」と拒絶されてしまう・・・。それだけではない。劇中、若き天才エンジニア・伊吹吾郎(佐々木勝彦)が開発した180㎝の人間型万能ロボのジャガーが突如スペックを無視して50mに巨大化した際、開発者の伊吹博士が「正義の心が自身を巨大化させた」とアバウトな説明をしてしまうSF考証のガードの弱さ、チビッコのリスペクトを門前払いするニヒルな面構え、昭和のパチンコ台チックな景気がよすぎるカラーリングも嫌われる要因となった・・・。そこがカッコいいのに!
Even though Jaguar went to such lengths to meet the needs of children, when the movie was released many children rejected it, saying, “Why put a giant hero in the world of Godzilla?! The interesting thing about it is that monsters fight each other!” But that’s not all. In the movie, when Jaguar, a 180cm humanoid all-purpose robot developed by the young genius engineer Goro Ibuki (Katsuhiko Sasaki), suddenly grows to a giant size of 50m, ignoring the specifications, the developer, Dr. Ibuki, gives a vague explanation that “it was his sense of justice that made him grow to a giant size.” This weak defense of SF research, his nihilistic face that turns away the respect of children, and the overly optimistic color scheme that reminds one of a Showa era pachinko machine were also factors that caused people to dislike the movie… But that’s what makes it cool!
心を鬼にしてさらに書かせてもらうと、「人類の核実験に怒った海底人が地上に怪獣を送り込む」というハードかつ壮大なストーリーにもかかわらず、低予算のせいで自衛官や政府の偉い人だけでなく、女性キャラが一人も登場しないため、「昼間からブラブラしてる若者たちが、こぢんまりとしたカルト教団と場末で戦っていると怪獣とロボが乱入してくる話にしか見えない」などと非難する者も・・・。しかし、それは違うと思う。選ばれし者しか登場しないソリッドな物語のおかげでジェットジャガーの活躍に集中できるのだ!
If I may go on to be ruthless, I will say that despite the hard-hitting and epic story of “undersea people who are angry about human beings’ nuclear experiments send monsters to the surface,” due to the low budget, not only are there no Self-Defense Force or government officials, but there is not even one female character. Some have criticized the film, saying, “It just seems like a story about young people hanging around in the daytime fighting a small cult in a back alley, when monsters and robots burst in.” However, I don’t think that’s the case. Thanks to the solid story that only features the chosen few, you can focus on Jet Jaguar’s exploits!
Captions
レコード提供: 鈴木啓之
Record provided by: Hiroyuki Suzuki
子門真人が歌った『ゴジラ対メガロ』主題歌「ゴジラとジェットジャガーでパンチ・パンチ・パンチ」
“Godzilla vs. Megalon” theme song sung by Masato Shimon: “Godzilla and Jet Jaguar Punch Punch”
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ギンティ小林/昭和46年生まれ。映画雑誌の編集&ライターを経て現在はフリーライター。心霊スポット取材もしており、「新耳袋殴り込み」シリーズ(角川ホラー文庫)、近著『ばちあたり怪談』(二見文庫)を発表している。
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それに劇中、ジャガーが巨大化した直後、のそのそとメガロに歩み寄っていくから挨拶でもするのかな?と思いきや、いきなりメガロの顔面を殴打して、クールに空手チックな構えをキメる瞬間はサイコーにカッコいい!…と、弱論強弁気味に反論してみたが、ジェットジャガーは長い間、ゴジラ映画史上屈指の黒歴史キャラの烙印を押されただけでなく、自分のようなジャガーを愛する人間は”センスの悪い』特撮ファンと認知される暗黒の時代が続いた。
Also, in the movie, right after Jaguar grows to a gigantic size, he slowly walks up to Megalon, and you think he might be saying hello, but then he suddenly punches Megalon in the face and coolly assumes a karate-like stance, which is the coolest moment ever!…I tried to argue this in a somewhat weak but strong way, but for a long time, Jet Jaguar was not only branded as one of the most embarrassing characters in Godzilla movie history, but a dark era continued in which people like me who love Jaguar were perceived as special effects fans with “bad taste.”
だが、そのムードは少しずつ変化していく。まず、ジャガーへの愛を積極的にアピールしたのは日本ではなくアメリカのファンだった。『ゴジラ対メガロ』は76年に全米公開されてヒットして以来、頻繁にテレビ放送もされ、カルト的な人気を誇るようになっていた。その結果、幼少期にジャガーにハートをつかまれた人たちが大人になった2010年代になると、ジェットジャガーのフィギュア、貯金箱、ぬいぐるみなどのグッズが発売されるように。さらに映画『レディ・プレイヤー1』(18年)の原作小説『ゲームウォーズ』(13年)やコミック『ゴジラ:ルーラーズ・オブ・アース』(13年)にジャガーが登場。『ルーラーズ・オブ・アース』では、180㎝のジャガーがオルガの口に潜入し、巨大化してオルガを破壊、機龍に搭乗してデストロイアと戦うなど数々のベストバウトを披露している。
However, the mood gradually changed. First of all, it was not Japanese fans but American fans who actively expressed their love for Jaguar. Since Godzilla vs. Megalon was released in the US in 1976 and became a hit, it has been frequently broadcast on television and has gained a cult following. As a result, in the 2010s, people who fell in love with Jaguar as children grew up and started to sell Jet Jaguar figures, piggy banks, stuffed toys, and other goods. Jaguar also appeared in the original novel Game Wars (2013), which was the basis for the movie Ready Player One (2018), and the comic Godzilla: Rulers of Earth (2013). In Rulers of Earth, the 180cm tall Jaguar sneaks into Orga’s mouth, grows huge to destroy Orga, and boards Kiryu to fight Destroyah, among other best fights.
日本でも15年に雑誌『特撮秘宝』(洋泉社)でジャガーの熱い連載企画が組まれ、PS3ソフト『ゴジラ -GODZILLA-』にジャガーが登場するなどホットな出来事がありつつ、19年4月1日に、事件は起きた。東宝の公式 YouTube チャンネルが、映画『ジェットジャガー』の特報を発表!・・・と、これはエイプリルフールのジョークだったが、2021年、この嘘がまことになる。『ゴジラS.Pヘシンギュラポイント〉』である。この作品、実質的な主役はジェットジャガーだった! しかも本作のジャガーは「社会のメインにはいない、エンジニアが開発したロボ」というオリジナルの設定を継承し、カツアゲする作品になった。「自我を持ち、正義に目覚める」「スペックを無視して巨大化する」というオリジナルでツッコまれた展開も大量のSF考証で完全武装して踏襲!最後はロボ映画の名作『アイアン・ジャイアント』(日本公開00年)級の泣ける活躍をアピール、というジャガーの魂を見事に昇華させ、ジャガーが好きなために馬鹿にされてきた方たちの涙を豪快にカツアゲする作品になった。
In Japan, a hot serialization project on Jaguar was organized in the magazine “Tokusatsu Hiho” (Yosensha) in 2015, and Jaguar appeared in the PS3 software “Godzilla -GODZILLA-“, and there were other hot events, but on April 1, 2019, an incident occurred. Toho’s official YouTube channel announced a special preview of the movie “Jet Jaguar”! … This was an April Fool’s joke, but in 2021, this lie became true. It was “Godzilla S.P. Hesingular Point.” Jet Jaguar was the actual main character of this work! Moreover, Jaguar in this work inherited the original setting of “a robot developed by an engineer who is not in the mainstream of society” and became a work of extortion. The plot developments that were criticized in the original, such as “gaining a sense of self and awakening to justice” and “growing gigantic despite specs,” are fully armed with a large amount of sci-fi research and followed through! At the end, Jaguar’s spirit is beautifully elevated to a tear-jerking performance on the same level as the classic robot movie “The Iron Giant” (released in Japan in 2000), making this a film that will bring tears to the eyes of those who have been ridiculed for loving Jaguar.
そして2023年、ジェットジャガー誕生50周年を記念して、スーツ再現プロジェクトが始動!ついにジェットジャガーが、どこに出しても恥ずかしくないキャラクターとして認知される時代が来たのだ!・・・たぶんですけど。
Then in 2023, to commemorate the 50th anniversary of Jet Jaguar’s birth, a project to recreate the suit will be launched! The time has finally come when Jet Jaguar will be recognized as a character that can be proud of anywhere!…At least, that’s just us.
ジェットジャガーに続いた東宝の等身大→巨大ヒーローと言えば・・・!
Speaking of Toho’s life-sized giant hero following Jet Jaguar…!
『ゴジラ対メガロ』公開後の1973年4月から日本テレビ系で放送された東宝映像製作の特撮ドラマ『流星人間ゾーン』。もともとゴジラを主役とした特撮番組として企画がスタートしたが、巨大ヒーロー物に変更された経緯をもつ本作は、『対メガロ』の“ゴジラとヒーローが共闘する”コンセプトを受け継いでる。福田純、本多猪四郎といった「ゴジラ」シリーズの監督が参加する本作には、ゴジラ以外にもキングギドラ、ガイガンがゲスト出演。『地球攻撃命令ゴジラ対ガイガン』(72年)、『対メガロ』の2作のラストで、身の危険を感じると常に宇宙にトンズラしていたガイガンが本作ではついにやっつけられる。
“Meteorman Zone” is a special effects drama produced by Toho Eizo that aired on Nippon Television from April 1973 after the release of “Godzilla vs. Megalon.” It was originally planned as a special effects program starring Godzilla, but was later changed to a giant hero film, and it follows the concept of “Godzilla vs. Megalon” where Godzilla and a hero fight together. This film, which features Godzilla series directors Jun Fukuda and Ishiro Honda, also features guest appearances by King Ghidorah and Gigan in addition to Godzilla. At the end of “Godzilla vs. Gigan” (1972) and “Godzilla vs. Megalon,” Gigan would always flee into space whenever he felt threatened, but in this film he is finally defeated.
Caption
右から、ジェットジャガーを開発した伊吹吾郎(佐々木勝彦)、ジェットジャガー、吾郎の弟・六郎(川瀬裕之)、吾郎の後輩・陣川博(林ゆたか)
From the right, Goro Ibuki (Katsuhiko Sasaki), who developed Jet Jaguar, Jet Jaguar, Goro’s younger brother Rokuro (Hiroyuki Kawase), and Goro’s junior colleague Hiroshi Jinkawa (Yutaka Hayashi).
時代は今、ジャガーに熱い視線を送る!
The current era is turning its attention to Jaguar!
『流星人間ゾーン〈東宝DVD名作セレクション〉Vol.1~5』
DVD発売中各2,750円
発売・販売元:東宝
©1973東宝映像美術
“Shooting Star Man Zone
DVDs on sale now, 2,750 yen each
Released and sold by: Toho
©1973 Toho Eizo Bijutsu
※ 画像は『Vol.3』
※ Image is from “Vol.3”
Source: 昭和40年男, pp 36-37
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この映画を御覧になった方は御存知の害であるが、ラドンは翼をもつた怪獣である。この翼は実はうすいフォームラバーの板である。布を使用せずに、このような材料を用いたのは、軽くてしかもある程度の量感を出そうとした、特殊技術部苦心の考案である。同じ映画にヤゴというラドンの幼虫が出てくるが、この眼は尿素樹脂製のボタンを十数個半球状に固定してつくりあげた複眼である。ラドンの翼とともに傑作であると思う。
Those who have seen this film will know that Rodan is a monster with wings. The wings are actually thin foam rubber plates. Using this material instead of cloth was a painstaking idea by the special effects department to create a light film that also had a sense of volume. The same film also features a Rodan larva called a yago, whose compound eyes are made by fixing a dozen or so urea resin buttons into a hemispherical shape. I think this, along with Rodan’s Wings, is a masterpiece.
さて今度のモゲラであるが、今までの怪獣がすべて「生命」をもつており、動物的な形態と動作を必要としたのに反して、このモゲラはロボットであり、したがつてメカニカルな感じを出す必要がある。このために、まず油粘土で各部分の原型をつくり、この原型から石膏型をとり、この石膏型に配合ラテックスを流し込んで造型を行つた。ゴジラと同様、内部に人間が入つて動かすので、クッションにフォームラバーを用いた(生ゴムからのスボンヂは比重が大きいため望ましくない)。
Now, as for the new Moguera, all the previous monsters had “life” and needed animal-like forms and movements, but this Moguera is a robot, so it needs to have a mechanical feel. To achieve this, we first made a prototype of each part using oil-based clay, then took a plaster mold from this prototype, and poured compound latex into this plaster mold to create the shape. As with Godzilla, a human being will be inside to move it, so foam rubber was used for the cushions (pants made from raw rubber are not recommended due to their high specific gravity).
このようなクッション材料の選択は、使用上相当重要視する必要があり(製品の動作その他に影響がある)、筆者はデイソシアネートとポリエステルとを適当な型を用いて反応させ、モルトプレン成型品をつくってみたら面白いだろうと思つている(機械的の発泡作業や高熱加硫を必要としない点も、設備のないスタヂオ内の作業として適当である)。
The selection of such cushioning materials is important in terms of use (as it affects the product’s operation and other aspects), and I think it would be interesting to react deisocyanate and polyester in a suitable mold to create a moltoprene molded product (the fact that it does not require mechanical foaming or high-temperature vulcanization makes it suitable for work in a studio without such equipment).
成形後は、外観を金属製らしく見せるために、ポリエステル系の合成樹脂塗料を用いて仕上げが行われた。
After molding, the part was finished with a polyester-based synthetic resin paint to give it a metallic appearance.
なお、このモゲラは、地球防衛軍の攻撃によつて破壊された体内から、ロボットを運転する機械装置が現われるようになっている。さらに各部分を動かす装置まで取りつけて、全体の重さは一二貫に達する。この重量を全身に支えて、しかも活潑に動き廻らなければならない俳優氏に敬意を表してこの稿を終る。
Furthermore, the mechanical device that controls the robot appears from inside this Moguera’s body, which was destroyed by the attack of the Earth Defense Force. Furthermore, the device that controls each part is also attached, and the total weight reaches 12 kan. I would like to end this article by expressing my respect for the actor who has to support this weight with his whole body and move around energetically.
Caption
街頭に立つモゲラ
Mogera on the street