Interview with Fuyuki Shinada

3.24.2023

特殊技術・造型品田冬樹インタビュー

Interview with Fuyuki Shinada, Special Technology/Molding

「ゴジラのイメージの原点は、被爆した恐竜なんです」

“The origin of the image of Godzilla is the dinosaur that was bombed.”

ゴジラとバラゴンの体格差は、人間と中型犬ぐらいの比率

The physical difference between Godzilla and Baragon is about the same as that of a human and a medium-sized dog.

——— まずは今回のお仕事の発端からうかがえますか?

——— First of all, can you tell us about the origins of this work?

品田
Shinada

昨年(2000年)の6月、ある海外のイベントに金子修介監督と行って、その帰りの飛行機で「今度ゴジラをやることになって・・・」と言われたのです。その時は他にどんな怪獣が出るのかは聞いていませんでしたが、8月か10月頃、銀座の東宝本社でバラン、バラゴン、アンギラスが出てきてゴジラが凄くデカいという設定を聞きました。当初は怪獣のバトルをゴジラをスーツ、他の怪獣を全部ギニョールと合成という案があったのですが、それだと見てる側がジレンマを感じる。「怪獣の大きさで差をつけて、大きいゴジラと小さい怪獣を作ったら?」と言ったのが、後々(ゴジラ役の)吉田瑞穂サンに土下座しなくちゃいけないようなゴジラを作ってしまい(笑)、とりまとめが大変になるとは、夢にも思わなかったです。

In June of last year (2000), I went to an overseas event with director Shusuke Kaneko, and on the way back on the plane, he told me, “I’m going to do Godzilla next time…” At that time, I didn’t know what other monsters would appear, but around August or October, I heard that Varan, Baragon, and Anguirus would appear at the Toho headquarters in Ginza, and that Godzilla would be huge. At first, there was a plan to have Godzilla as a suit for the monster battle, and synthesize all the other monsters with Guignol, but that would create a dilemma for the viewers. I said, “Why don’t you make a big Godzilla and a small monster by making a difference in the size of the monsters?,” but later I made a Godzilla that would make Mizuho Yoshida (who plays Godzilla) kneel on the ground ( Lol), I never dreamed that it would be difficult to organize.

(笑)
(smile)

——— で、例の怪獣変更があったと品田1月の半ばにGOサインが出て、実質2月から動き始めたんですよ。「5月の頭にはゴジラを欲しい」と言われてましたから。ただGOサインと一緒に金子監督から「怪獣をモスラ、キングギドラに変える」ということも伝えられて…当初監督が考えてた演出プランに怪獣フォーメーションというのがあったんです、3匹の怪獣の特長を生かした戦い方で。それはあきめざるを得なかったですね。2月からだと準備期間としては短いですね。バラゴンを開米プロに外注してゴジラと並行して作って納品し、息つく間もなくキングギドラを作ってヘロヘロになり、モスラでぐでんぐでんになり(笑)、そのまま撮影にもつき合いゴジラだけでスーツ3体、上半身ギニョール、吹っ飛びゴジラの計5つ作りましたから。

——— So, in mid-January, Shinada gave me the go-ahead to change the monster, and it actually started in February. Because I was told, “I want Godzilla at the beginning of May.” However, along with the green light, Director Kaneko told me that he would change the monsters into Mothra and King Ghidorah in a way of fighting that makes the most of it. I had to give up on that. February is a short time to prepare. Baragon was outsourced to Kaimei Pro, made and delivered in parallel with Godzilla, and before he could catch his breath, he made King Ghidorah and became completely exhausted, and Mothra became dead drunk (laughs), and he continued shooting as it was, and Godzilla alone had three suits: upper body guignol, and blow-off Godzilla.

——— モスラは当初、毛をなくす予定だったと聞いていますが?

——— I heard that Mothra was originally going to lose her hair?

品田
Shinada

金子監督から「毛を使わな「いものを」と要望されたのですが、目の回りの白い部分を毛以外のモールドで作ると、モスラじゃなくなっちゃうんです(笑)。ですから足と首の回りは別のモールドを使い、目と羽の付け根他、部分的には毛を残すことにしました。デザイン・ラインとしては、線で追うと旧モスラに近いんですが、デザインとしては蜂っぽいですね。で、キングギドラはゴジラより小さくしてほしいと完全に覚醒していないという設定ですから。「ウルトラQ」のリトラのように目覚めたばかりで戦いを強いられる、そのけなげさを表現したい。本来キングギドラは獅子っ鼻でオヤジ面なんですね。その獅子っ鼻を下げて犬っぽい表情にして、幼さを出したつもりです。

Director Kaneko asked me to make something that doesn’t use hair, but if the white parts around the eyes were made with a mold other than hair, it wouldn’t be Mothra (laughs). Therefore, I decided to use a different mold for the legs and neck, and leave some hair on the eyes, the base of the wings, and other areas. As for the design line, it’s close to the old Mothra if you follow the line, but the design is like a bee. So, King Ghidorah is set to be smaller than Godzilla and has not fully awakened. I want to express the bravery of being forced to fight just after waking up like Litra in “Ultra Q.” Originally, King Ghidorah had a lion nose and an old man face. By lowering that lion nose and making it look like a dog, I intend to make it look young.

——— ゴジラの白目に対して、キングギドラとバラゴンの瞳が人間っぽい感じがしますね。

——— In contrast to Godzilla’s white eyes, King Ghidorah and Baragon’s eyes look more human.

品田
Shinada

バラゴン、キングギドラの瞳の色彩をかなりリアルにしたんです。ゴジラが感情移入を拒否する白目ですから、それと対比させる意味で瞬きをする動作も、上下双方からできるようにしました。さらにゴジラの喉仏が動いたり、息を吸うと胸が動いたり、そのあたりはもう暴走してます(笑)。

I made Baragon and King Ghidorah’s eye colors look very realistic. Since Godzilla refuses to empathize with the whites of his eyes, I made it possible to make him blink from both the top and bottom in contrast. In addition, Godzilla’s Adam’s apple moves, and when he breathes, his chest moves.

——— ゴジラの縫いぐるみを2m20cmにするというのは、品田さんと金子監督のアイディアだと聞いていますが?

——— I heard that it was Shinada-san and Kaneko’s idea to make Godzilla’s suit 2 meters and 20 centimeters?

品田ゴジラとバラゴンとの体格差を人間と中型犬ぐらいに設定し、そこから計算しました。でかい分重いし着脱もしづらいんですが、圧倒的な体格差があるにも関わらず、果敢に戦うバラゴンというのが監督の狙いですから。バラゴンは今回、美味しい役回りですね。

I set the physical difference between Shinada Godzilla and Baragon to be about the size of a human and a medium-sized dog, and calculated from there. It’s heavy and difficult to put on and take off, but the director’s aim is to make Baragon fight boldly despite the overwhelming difference in physique. Baragon has a delicious role this time.

——— キングギドラに関しては、新しい方式が用いられたとか?

——— Was a new method used for King Ghidorah?

品田
Shinada

従来のキングギドラはとにかく大きくて、操演のピアノ線がやたらに多かったわけです。だからゴジラはギドラの身体の下にもぐって戦うということができたんですが、今度のようにギドラがゴジラより小さいという設定で操演の線があると戦いようがない。ならばギドラの左右の首にスーツアクターさんの手を入れてしまおうというアイディアなんです。操演で操るギドラと2つのタイプを併用しようと。当初ワキをしめて手を入れるようにしたんです。人間のフォルムを隠すように作ったらもっと動けるだろうと。すると重さで手が下がってきた(笑)。操演のギドラは、ゴジラがギドラのエネルギーを吸い取って熱線で爆散させるあたりで使っています。操演で人が入ると、その都度着脱したり手がかかるので、ブルーバック撮影も含めて操演ギドラはほとんど人が入っていません。

The conventional King Ghidorah was just too big, and there were a lot of piano wires for the puppeteers. That’s why Godzilla was able to fight under Ghidorah’s body, but if Ghidorah is smaller than Godzilla and there is a line of control like this time, there is no way to fight. So the idea is to put the hands of the suit actors on Ghidorah’s left and right necks. Trying to use both types together with Ghidorah, which is manipulated in the operation. At first, I had to tighten my armpits and put my hands in. I thought that if I made it so as to hide the human form, I would be able to move more. Then my hand dropped because of the weight (laughs). Ghidorah in the operation is used when Godzilla absorbs Ghidorah’s energy and explodes it with a heat ray. When people enter the operation, it takes a lot of effort to put on and take off each time, so there are almost no people in the operation Ghidorah, including the blue background shooting.

Caption

宣伝部発注によるキャンペーン用ゴジラと品田冬樹。初代ゴジラへの熱き思いを新世紀ゴジラへ、みごと活かした

Godzilla and Fuyuki Shinada for the campaign ordered by the advertising department. The passion for the first generation Godzilla was brought to life in the new century Godzilla.

Source: Sonorama MOOK ゴジラモスラキングギドラキングギドラ 大怪獣総攻撃, Asahi Sonorama, p 80.