Godzilla’s Resurrection

2.21.2022

ゴジラの復活
Godzilla’s resurrection

「ゴジラ」が製作された昭和29年は黒澤明監督の代表作「七人の侍」, 木下恵介監督の代表作「二十四の瞳」などが生まれた年です。日本映画80年の歴史の中で,最も充実した年といえば、この昭和29年でしょう。 「ゴジラ」はそんな土壌の中に生まれました。

The year 1954, when “Godzilla” was produced, was the year in which Akira Kurosawa’s masterpiece “Seven Samurai” and Keisuke Kinoshita’s masterpiece “Twenty-Four Eyes” were born. In the 80-year history of Japanese cinema, 1954 is probably the most productive year. “Godzilla” was born in such a soil.

「ゴジラ」 が製作されて30年。「七人の侍」を超える活 劇映画が生まれないように、「ゴジラ」を超える怪獣映画はまだ日本に生まれてきません。ゴジラの場合は、その 性格が変っていったということもあります。どのように 変っていったかといえば、 最初の、あくまでも憎々しく、強く、夜の大都会に出現して、重厚に破壊するゴジラは、 翌年の「ゴジラの逆襲」で終っています。

It’s been 30 years since “Godzilla” was made. Just as action movies that surpass “Seven Samurai” will not be born, there will be no monster movies surpassing “Godzilla” in Japan. In the case of Godzilla, it can be said that his personality has changed. As for how things have changed, the first Godzilla, which is absolutely hateful, strong, appears in the big city at night, and destroys it heavily, ends with “Godzilla Raids Again” the following year.

東宝創立30周年記念映画として登場した。「キングコング対ゴジラ」では, ゴジラの活躍の主舞台として昼間の 富士山麓が登場、これが以後定着しました。この時、ゴジラ自身の性格は変っていません。しかし、キングコン グと決闘するために、動きやすい、軽いぬいぐるみを作ることに苦心しました。その結果、富士山麓のあの軽快な大決闘が可能になったのです。

It appeared as a movie commemorating the 30th anniversary of Toho’s founding. In “King Kong vs. Godzilla,” the foothills of Mt. Fuji in the daytime appeared as the main stage for Godzilla’s activity, and this has since become established. At this time, Godzilla’s own personality has not changed. However, in order to duel with King Kong, it was struggle to create a soft, light suitl that can move around. As a result, that light-hearted duel at the foot of Mt. Fuji became possible.

この「キングコング対ゴジラ」の大成功により, ゴジラ路線は大きく変更されました。 ぬいぐるみはますます 軽く、動きやすくなり、怪獣対決は, ますます軽わざ的 になり、遂には、飛び上がって,当時流行の「シェー」 の仕草をしてみせたり、 座頭市のまねをするまでになりました。

Due to the great success of this “King Kong vs. Godzilla,” Godzilla’s route has changed greatly. Suits became lighter and easier to move, monster confrontations became more and more nimble, and finally, Godzilla jumped up and made the “Shee” pose, which was popular at the time, mimicking Zatoichi

この路線変更は,当然観客層も変え、ゴジラは子供た ちのアイドルになりました。当然のようにゴジラの性格 も子供向きになり、人類の味方となって, 怪獣道からい えば堕落してしまったのです。

This route change naturally changed the audience, and Godzilla became an idol for children. As a matter of course, Godzilla’s personality also became suitable for children, he became an ally of mankind, and he fell from the path of monsters.

あらゆる意味で、ゴジラとゴジラ映画のすべての要素を持ち、すべての鍵を握っているのは「キングコング対 ゴジラ」です。

In every sense of the word, it’s King Kong vs. Godzilla that has all the elements of Godzilla and the Godzilla movies and holds the key to everything.

ゴジラの性格を歴史的にたどると、凶悪で鈍重で、夜の都会で人間を襲う時代、「ゴジラ」「ゴジラの逆襲」。主たる敵が人間から怪獣に変ったため, さらに体力をつけるトレーニングを積み, 動きを軽快に, スピードをつけ、体力的には能力アップしたが、 性格的にはあまり変らない時代、「キングコング対ゴジラ」「モスラ対ゴジラ」。モスラに説得されて, 性格もやさしく、人間の味方となる が、体力的には益々軽快に強くなった時代, 「地球最大の 決戦」以後 と3つに大別されるでしょう。そしてゴジラが子供だけの時代が長く続くのです。TVの怪獣など, 日本中の怪獣がそうであったように。

Tracing the character of Godzilla historically, “Godzilla” and “Godzilla Raids Again” were the times when he was vicious and dull, and attacked humans in the city at night. Since his main enemy changed from a human to a monster, he trained to increase his physical strength, made his movements lighter and faster, and improved his physical ability, but his personality did not change much. “Mothra vs. Godzilla”. Persuaded by Mothra, he has a gentle personality and becomes an ally of humans, but his physical strength can be divided into three periods: the era when he became stronger and more agile, and the period after “The Greatest Battle on Earth.” And the time when Godzilla is only for child continues for a long time. Like monsters in Japan, such as monsters on TV.

そして今、ゴジラは、その原点に帰ってきた訳です。”ゴジラは凶悪でなければならない。”ゴジラは鈍重なほど重厚でなければならない.” ゴジラは夜の大都会に出現 しなければならない、そして何よりも, “ゴジラは人間の 敵でなければならない…

And now, Godzilla has returned to its origin. “Godzilla must be evil.” Godzilla must be dull and heavy. “Godzilla must appear in the big city at night, and above all,” Godzilla must be a human enemy …

いま、その精神を原点に戻したゴジラは、30年間の技 術の進歩を最大限に発揮して, さらに恐しく、さらに大きく、壮大に復活しつつあるのです。

Now, Godzilla, which has returned that spirit to its origin, is making a 30-year technological progress to the fullest, and is making a revival that is even scarier, bigger, and grander.

Source: ゴジラクラブ Vol. 1