Godzilla’s enemies must be stronger than Godzilla

2.21.2023

P 317

1962 ~ 84 GODZILLA —— 中野昭慶
1962 ~ 84 GODZILLA —— Teruyoshi Nakano

ゴジラの敵はゴジラより強くなければいけない
Godzilla’s enemies must be stronger than Godzilla

◆ マンネリ・ゴジラの打破
◆ Defeating Stereotypical Godzilla

僕自身の中にいろいろな迷いがあって、それを振り切るためにも思いきった手法を使おうと、ゴジラとアンギラスの会話の中に吹き出しを入れたんです。そうでないと『ゴジラ対ヘドラ』でゴジラを空に飛ばしたりした意味がなくなると思った。ガイガンの武器はカッターでしょ、でもゴジラの手を切り落としてはまずい。ゴジラの放射能に耐え、ゴジラに負けない方法をいろいろ考えました。

I had a lot of hesitation in myself, and I put a speech bubble in the conversation between Godzilla and Anguirus to use a drastic method to shake it off. Otherwise, I thought that there would be no point in sending Godzilla to the sky in “Godzilla vs. Hedorah.” Gigan’s weapon is a cutter, but don’t cut off Godzilla’s hand. I thought about various ways to withstand Godzilla’s radiation and not lose to Godzilla.

Caption

残酷なシーンが多々あった(第12作)
There were many cruel scenes (12th work)

P 318

ガイガンは強くなければいけないからね。悪役が強ければ強いほど、主役が生きる。悪役を強くするために、ゴジラが血を流すシーンや光線を浴びてひっくり返る残酷なシーンが必要だったんです。

Gigan has to be strong. The stronger the villain, the more alive the main character. In order to make the villain stronger, we needed a scene where Godzilla bleeds and a cruel scene where he was hit by a beam of light and flipped over.

もはや、ゴジラはきれいごとの主役から汚れた主役になった。今考えてみると、ヒーローが汚れたり傷ついたりするのは七〇年代初期の特色だったんです。ゴジラもそんな時代の雰囲気に影響されていたのかもしれない。とにかく、ゴジラをヒーローにしなければいけなかった。それまでの原点回帰といった発想はいっさいなかった、むしろ原点回帰はやめようとした。

Godzilla has gone from being a clean protagonist to a dirty protagonist. Now that I think about it, it was a feature of the early ’70s that heroes got dirty and bruised. Godzilla may have been influenced by the atmosphere of that era. Anyway, Godzilla had to be a hero. Until then, there was no idea of returning to the origin, rather, I tried to stop returning to the origin.

それと、シリーズ化していたからマンネリになるのを恐れたんです。最近の僕は、マンネリに対する考え方が変わってきたけど。山田洋次監督は「マンネリを意識しすぎる、マンネリも一つのドラマツルギーだ」とおっしゃっている。「マンネリをマンネリとしてちゃんととらえるべきだ」とも。マンネリを堂々とやっていくと、マンネリでなくなるんですね。でもあの頃は、とにかくマンネリを打破しようとして、ゴジラのデザインやヒーロー像をいろいろ変えていきました。

Also, I was afraid that it would become a rut because it was a series. Lately, I’ve changed my way of thinking about ruts. Director Yoji Yamada says, “I’m too conscious of the rut, and the rut is also a dramaturgy.” He also said, “You should catch the rut as the rut.” If you go about in a rut, it will stop being in a rut. But at that time, I tried to break the rut, and changed Godzilla’s design and hero image in various ways.

ガイガンもヘドラもメカゴジラも、みなゴジラの分身に見える、ゴジラが自分の分身と戦うのが七〇年代ゴジラ映画の特色のようですねといった質問がファンからあった。

Fans have asked that Gigan, Hedorah, and MechaGodzilla all look like Godzilla’s alter ego, and that Godzilla fighting his own alter ego seems to be a feature of 70’s Godzilla movies.

Caption

ゴジラ塔の前に立つ監督の福田純 (第12作)

Director Jun Fukuda standing in front of the Godzilla Tower (12th film)

P 319

僕はなるほどなあ、と思いました。僕も多分、そんな意識をもって作っていたような気がする。

I thought it was enough. I think I probably made it with that kind of awareness in mind.

ヒーローは最強でなくてはいけない、敵も最強でなくては面白くないでしょ。でも、とてつもなく強い相手が出てきてゴジラを倒してはいけない。ゴジラ映画の最低条件は、最後に必ずゴジラが勝つことです。となると最強の敵はゴジラの分身的存在、つまりガイガン的になるんです。

Heroes have to be the strongest, and enemies have to be the strongest, too. But Godzilla shouldn’t be defeated by an extremely strong opponent. The minimum requirement for a Godzilla movie is that Godzilla always wins at the end. In that case, the strongest enemy is Godzilla’s alter ego, that is, Gigan-like.

ゴジラより強いけど最後は負ける相手との矛盾し存在を作るにあたって随分悩んだ、シナリオライターともよく打ち合わせをしました。まあ、ゴジラは弱者であったという映画を一回くらいやっても面白いけど。

I had a lot of discussions with the scenario writer, who had a lot of trouble creating a contradictory existence with an opponent who is stronger than Godzilla but will lose in the end. Well, it would be interesting to do a movie about Godzilla being a weakling once.