Godzilla 40th Anniversary Special Book

1.17.2022

Godzilla 40th Anniversary Special Book

Introduction

1954年一昭和29年は東宝映画のみならず、日本映画界、いや世界中の映画ファンにとって忘れられない年であろう。この年、東宝映画は2本の超大作作品を発表し、記録的なヒットをした。一本は黒澤明監督の「七人の侍」、もう一本は本多猪四郎監督の「ゴジラ」である。周知のように、この2本は日本のみならず、世界中で公開され、多数のファンを産み出している。

1954 will be an unforgettable year not only for Toho movies but also for Japanese movie industry and movie fans all over the world. That year, Toho Film released two blockbuster films and made a record hit. One is “Seven Samurai” directed by Akira Kurosawa, and the other is “Godzilla” directed by Ishiro Honda. As is well known, these two are released not only in Japan but all over the world, and have produced a large number of fans.

特に「ゴジラ」は、それまではジャンルとして認知されていなかった “怪獣映画”というジャンルの祖として、その名を永遠に留めている。

In particular, “Godzilla” has retained its name forever as the ancestor of the “monster movie” genre, which had not been recognized as a genre until then.

本ディスクは、その「ゴジラ」と同作の海外版である「怪獣王ゴジラ」の2作品を収録し、さらに貴重なオリジナル資料等を復刻、収蔵した特別盤であり、「ゴジラ」生誕40周年を記念して企画された。

This disc is a special edition that contains two works of “Godzilla” and the overseas version of the same work, “Godzilla, the Monster King,” and also reprints and stores valuable original materials, etc., and is the 40th anniversary of the birth of “Godzilla”. It was planned to commemorate.

日本が産んだ最大のキャラクター “ゴジラ”。日本の怪獣映画の原点であり、又、戦後の日本映画の特殊撮影技術の起点となった本作を、思う存分楽しんで戴きたい。

The biggest character “Godzilla” born in Japan. We hope that you will enjoy this work, which was the origin of Japanese monster movies and the starting point of special shooting technology for postwar Japanese movies.

MAKING OF GODZILLA

■ 岸川靖 Yasushi Kishikawa

昭和29年3月、米国のビキニ水域での水爆実験による第5福竜丸事件が発生し、核の恐怖が社会の関心を集めていた。

In March 1954, the Daigo Fukuryu Maru incident occurred in the hydrogen bomb test in the waters of Bikini in the United States, and the fear of nuclear weapons attracted public attention.

東宝プロデューサーの田中友幸は、この事件と、米国で「原子怪獣現わる」(53年。日本公開は大映の配給によって、54年10月17日より公開された)の公開を知り、太古の恐竜が原水爆実験で難り、日本を襲うという映画の企画を考えた。

Toho producer Tomoyuki Tanaka learned of this incident and the release of “The Beast from 20,000 Fathoms” in the United States (1993. The Japanese release was released on October 17, 1954 by the distribution of Daiei), and thought about planning a movie in which an ancient dinosaur had difficulty in an atomic bomb experiment and attacked Japan.

大作映画「栄光のかげに」の中止もあって、この企画は陽の目を見ることになる。又、当時の製作本部長であった森岩雄の強力な支持を得、さらに特撮技術者の円谷英二が、独自にインド洋に大ダコが出現する企画を考えていたことも推進力となった。

With the cancellation of the blockbuster movie “In the Shadow Glory,” this project will see the sun. In addition, with the strong support of Iwao Mori, who was the general manager of the production division at that time, Eiji Tsuburaya, a special effects engineer, was also a driving force for planning the appearance of a large octopus in the Indian Ocean.

完成した原作は監督本多猪四郎と助監督の村田武雄の手によって「G作品準備稿」へと形を整えた。シナリオが完成し、次に行われたのはピクトリアルスケッチの作成であった。これは本ディスクの特典として復刻している絵コンテであり、シナリオの全シーンを絵にしてスタッフのイメージ統一をはかり、さらに本編(ロケ、セット)、特撮(合成、ミニチュアワーク他)の区別をつける目的があった。

The completed original was shaped into a “G work preparation draft” by director Ishiro Honda and assistant director Takeo Murata. The scenario was completed, and the next step was to create a pictorial sketch. This is a storyboard reprinted as a privilege of this disc, aiming to unify the image of the staff by drawing all the scenes of the scenario, and further distinguishing the main story (location, set), special effects (composite, miniature work, etc.) There was a purpose to put it on.

ピクトリアルスケッチの作成は、美術監督の渡辺明に一任され、彼は美大の学生を助手にして、わずか3日間程で、その全てを完成させた。

The creation of the pictorial sketch was left to the art director Akira Watanabe, who completed it all in just three days with the help of an art school student.

ゴジラのデザインは、まず漫画家の阿部和助が描いた。ただしその絵の頭部は、水爆のキノコ雲のイメー強く、前出の渡辺明によって、より恐竜らしくリファインされた。

Godzilla’s design was first drawn by manga artist Kazusuke Abe. However, the head of the painting was strongly imaged by the mushroom cloud of the hydrogen bomb, and was refined more like a dinosaur by Akira Watanabe mentioned above.

そのデザイン画を基に、彫刻家利光貞三がネンド原型を製作した。

Based on the design drawing, sculptor Teizo Toshimitsu created the clay prototype.

映画の製作発表は7月5日に行なわれた。製作費七千万円、監督は本多猪四郎、脚本は村田武雄、特殊技術に円谷革ニ(特技監督というクレジットは「ゴジラの逆襲」(55)より)。という、そうそうたるメンバー。

The production announcement of the movie was made on July 5. The production cost is 70 million yen, the director is Ishiro Honda, the script is Takeo Murata, and the special technology is Eiji Tsuburaya (credit of special effects director is from “Godzilla Raids Against” (55)). That’s right, such a member.

キャストも志村喬といったベテランと、新人である宝田明、河内桃子、平田昭彦を主役に配し、この大作にかける意気ごみが感じられる。撮影は8月7日より本編が、8月下旬からは特撮(2班体制)がスタートした。

The cast also features veterans such as Takashi Shimura and newcomers Akira Takarada, Momoko Kochi, and Akihiko Hirata, and you can feel the enthusiasm for this masterpiece. The main part of the shooting started on August 7, and the special effects (two-group system) started from the end of August.

完成は同年10月25日で、同日撮影所で試写会が行こなわれた。公開は11月3日から始まり、大ヒットとなったのは周知の事実である。

It was completed on October 25th of the same year, and a preview was held at the studio on the same day. It is a well-known fact that the release started on November 3rd and became a big hit.

デザイン画を検討するスタッフ、写真奥。左は田中プロデューサー。手前左に阿部和助の描いたゴジラ頭部のデザイン画が見える。

The staff who examines the design picture, the back of the photo. The left is Tanaka producer. You can see the design picture of Godzilla’s head drawn by Kazusuke Abe on the front left.

ピクトリアルスケッチを壁に貼り、シナリオを検討するスタッフ。

The staff who put pictorial sketches on the wall and considers scenarios.

完成したネンド原型。NGとなった。

Completed clay prototype. It became NG [not good].

コジラのネンド原型を造型中の利光貞三。これは第二回のもので、全身に鱗(うろこ)がある。

Teizo Toshimitsu is modeling the clay prototype of Kozira. This is the second one, and there are scales all over the body.

完成したネンド原型。これが最終決定となり、スチール写真にも使用されている。

The completed clay prototype. This was the final decision and is also used in still photography.