Eiji Tsuburaya Memoir

6.6.2023

MEMOIR

特技監督
Special Effects Director

円谷 英二
EIJI TSUBURAYA

1901.7.10 – 1970.1.25

『ゴジラ』以前、特撮は、本編に比べてワンランク下の扱いを受けていた。ところが、特技監督・円谷英二は特撮の価値を飛躍的に上げた。ツブラヤ印のある映画は、世界のクロサワと同等に、世界的に売れ始めたのである。

Before “Godzilla,” special effects were treated as one rank lower than the main story. However, special effects director Eiji Tsuburaya dramatically increased the value of special effects. Movies with the Tsuburaya stamp began to sell worldwide on a par with Kurosawa around the world.

子どものころから、彼は発明家だった。1901年7月10日、福島県須賀川町(今の須賀川市)生まれ。17年、神田電機学校(今の東京電機大学)夜間部に入学。このころ、学費の足しにと玩具会社でアルバイトをし、「自動スケート」(足踏みギアの付いた三輪車)、「玩具電話」(電池式で実際に通話が可能)、「自動スピード電話ボックス」(今ていう証明写真ボックス)などを発明。17年、多額の特許料が入る。

From childhood he was an inventor. Born on July 10, 1901 in Sukagawa-machi (now Sukagawa-shi), Fukushima Prefecture. When he was 17 years old, he entered Kanda Electric School (now Tokyo Denki University) night club. Around this time, he worked part-time at a toy company to supplement his school expenses. Invented what is now called ID Photo Box. In 2017, he received a large patent fee.

天然色活動写真株式会社の枝正義郎に認められ、映画界に入る。20年、国際活映(国活)に入社。27年、林長二郎(長谷川一夫)主演作『稚児の剣法』でキャメラマンを務める。林を何重にもオーバーラップさせる特撮手法を取り入れ、映画は大成功する。28年、松竹京都下加茂撮影所に入社。30年、荒木マサノと結婚、これを機に「円谷英二」(正字は「圓谷」だった)を名乗る。31年、セットの奥行きを出すために背景画を作る、ミニチュアセットを作る、一部の画面を合成するなど、今の特撮技術に通じることを行った。33年、日活入社。『キング・コング』日本公開。この特撮に衝撃を受けた円谷は、フィルムを取り寄せ、一コマ一コマを分析研究した。34年、日活を退社。

Recognized by Masahiro Eda of Tennenshoku Kaido Shashin Co., Ltd., he entered the film industry. In 2020, he joined Kokusai Katsuei. In 1927, he acted as a cameraman in the film Chigo no Kenpo, starring Chojiro Hayashi (Kazuo Hasegawa). He adopted a special effects technique that overlaps Hayashi many times, and the movie is a great success. In 1928, he joined Shochiku Kyoto Shimogamo Studio. In 1930, he married Masano Araki, and took this opportunity to call himself “Eiji Tsuburaya” (the correct spelling was “Mariya”). In 1931, he created a background image to give depth to the set, made a miniature set, synthesized some screens, etc. Joined Nikkatsu in 1933. “King Kong” released in Japan. Tsuburaya, who was shocked by this special effects, ordered the film and analyzed and studied each frame. In 1934, he left Nikkatsu.

東宝の前身であるJOトーキーに移籍。12月には自ら設計した鉄製クレーンを撮影を使用する。36年、日独合作映画『新しき土』で、日本で初めてスクリーンプロセスの技術を使用し、自ら作った装置を、アーノルド・ファンク監督に絶賛される。

Transferred to JO Talkie, the predecessor of Toho. In December, he will use a steel crane of his own design for filming. In 1936, he used screen process technology for the first time in Japan in the Japanese-German co-produced film “The Daughter of the Samurai,” and received acclaim from director Arnold Funk for his self-made equipment.

37年、PCL映画とJ0が合併、「東宝」が設立され、東京東宝撮影所に移る。研究予算を得、オプティカル・プリンターの実験に取りかかる。42年、太平洋戦争突入。東宝は軍の要請による戦意高揚映画を製作。円谷率いる東宝特技課は、特撮が重要な役目を果たす戦争映画を担当していく。42年、特撮の腕をふるった『ハワイ・マレー沖海戦』公開。真珠湾の特撮セットが話題になる。同年、オプティカル・プリンターをついに完成。43年、『ハワイ・マレー沖海戦』の成功を見た松竹映画円谷組の特撮スタッフを引き抜きを計り、特技課の10名ばかりが松竹へ移籍、大打撃を被る。

In 1937, PCL Eiga and J0 merged to form “Toho” and moved to Tokyo Toho Studio. Obtained a research budget and began experimenting with optical printers. In 1942, the Pacific War broke out. At the request of the military, Toho produced a war-spirited movie. Tsuburaya’s Toho special effects department will be in charge of war movies in which special effects play an important role. In 1942, he released “The War at Sea from Hawaii to Malaya,” which showed his skill in special effects. Special effects set for Pearl Harbor becomes a hot topic. In the same year, the optical printer was finally completed. In 1943, after seeing the success of the Battle of Hawaii and Murray, he attempted to pull out the special effects staff from the Shochiku movie Tsuburaya Group, and only 10 members of the Special Skills Division were transferred to Shochiku, suffering a major blow.

47年、東宝争議に嫌気がさし、東宝を離れ独立。同じく東宝をやめた有川貞昌、円谷と意気投合して円谷特殊技術研究所を立ち上げた。のちに円谷組キャメラマンとなり、東宝の2代目特技監督になる。48年、GHQの公職追放によって「戦時中に戦意高揚映画に加担した」かどで、重役陣ともども追放される。京都に行き、大映京都撮影所で、『透明人間現わる』の特撮を担当。透明人間の見事な視覚効果を演出。50年、円谷特殊技術研究所を東宝撮影所に移設。有川貞昌、富岡素敬がこれに加わる。52年、やっと公職追放解除になる。本社に招かれ、本多猪四郎監督の『港へ来た男』が東宝復帰作となる。35年、本多猪四郎監督の戦争映画『太平洋の鷲』が企画され、前年にハリウッド視察を行った製作本部長(撮影所長)の森岩雄によって「ピクトリアル・スケッチ」(総覧的な絵コンテ)が導入される。

In 1947, disgusted with the Toho dispute, he left Toho and became independent. He hit it off with Sadamasa Arikawa, who had also quit Toho, and Tsuburaya and launched Tsuburaya Special Technology Research Institute. He later became a cameraman for Tsuburaya Group and became Toho’s second special effects director. In 1948, he was expelled from GHQ, along with his executives, for “complicit in a wartime wartime movie.” He went to Kyoto and was in charge of the special effects for “Invisible Man Appears” at Daiei Kyoto Studio. He creates stunning visual effects for the Invisible Man. In 1950, the Tsuburaya Specialty Research Institute was moved to Toho Studios. Sadamasa Arikawa and Mototaka Tomioka joined them. In 1952, his expulsion from public office was finally lifted. He was invited to the head office and returned to Toho with Ishiro Honda’s The Man Who Came to the Port. In 1935, director Ishiro Honda’s war film “Operation Kamikaze” was planned. Iwao Mori, the head of the production division (director of the studio), who visited Hollywood the previous year, introduced “pictorial sketches” (comprehensive storyboards).

54年、『G作品(ゴジラ)』の企画が起こされ、日本初の怪獣特撮映画『ゴジラ』になる。『キング・コング』のように、コマ撮りで撮ってみたかった特撮がメインの映画だが、ぬいぐるみを使った撮影になった。

In 1954, the project of “G work (Godzilla)” was started, and it became Japan’s first monster special effects movie “Godzilla.” Like “King Kong,” the main feature of the movie is special effects, which he wanted to shoot stop-motion, but the filming ended up using suits.

円谷英二の名前は世界に轟いた。翌55年、『ゴジラの逆襲」で世界で初めて〝特技監督〟とクレジットされる。

Eiji Tsuburaya’s name roared throughout the world. In 1955, he was credited as a special effects director for the first time in the world for “Godzilla Raids Again.”

61年、『ハワイ・ミッドウェイ大海空戦太平洋の嵐』撮影のため、東宝撮影所内に円谷念願の特撮専用ステージである第1ステージが完成。

In 1961, Tsuburaya’s long-awaited special effects stage, the first stage, was completed in Toho Studios for the filming of “Storm Over the Pacific.”

63年、東宝の専属契約解除。「株式会社円谷特技プロダクション」(今の円谷プロ)を設立。『ウルトラQ』を皮切りに、『ウルトラマン』を制作。怪獣ブームを煽り、彼の名前はお茶の間の隅々にまで知れわたり、「特撮の神様」とまで呼ばれるようになった。

In 1963, the exclusive contract with Toho was terminated.
He established Tsuburaya Tokugi Production Co., Ltd. (now Tsuburaya Pro). Starting with “Ultra Q,” he produced “Ultraman.” Fueling the monster boom, his name became known in every corner of the living room, and he came to be called the “God of Special Effects.”

『ゴジラ』で始まった特撮の世界は、シリーズを経て飛躍的進歩を遂げた。

The world of special effects that began with “Godzilla” has made dramatic progress through the series.

Captions

『モスラ』(61年)の円谷英二とモスラ(幼虫)。70年、円谷英二は、気管支ぜんそくに伴う狭心症により死去。特撮の地位を飛躍的に高め、怪獣とともに生きた太く長い特撮人生だった。

Eiji Tsuburaya and Mothra (larva) from “Mothra” (1961). In 1970, Eiji Tsuburaya died of angina pectoris associated with bronchial asthma. He dramatically raised the status of special effects and lived a long and thick special effects life with monsters.

前ページ/タバコを手放さない人だった。右/『キングコング対ゴジラ』の円谷英二。ゴジラに身ぶり手ぶりで芝居の説明をしている。スーツアクターの中島春雄がそれを聞いている。

Previous page/ He was a person who never gave up smoking. Right/ Eiji Tsuburaya from King Kong vs. Godzilla. He uses gestures to explain the play to Godzilla. Suit actor Haruo Nakajima is listening to it.

Source: Godzilla 60: Complete Guide Magazine House Mook, pp 36-37