Eiichi Asada profile

11.25.2023

● 助監督
浅田英一

● Assistant director
Eiichi Asada

僕は助監督として最初にやったのが、『ゴジラ対メガロ』。あのときは、本編と特撮が一緒だったんですけどね。『ゴジラ』は、『零戦燃ゆ』が終って、すぐそのまま入りました。

The first movie I worked on as an assistant director was Godzilla vs. Megalon. At that time, the main story and special effects were the same. I entered “Godzilla” right after finishing “Zero Fighter.”

今回は忙しいせいもあって、後半は2班だったんです。B班で約2週間やっていたんです。それで、ある意味で助監督兼監督でやっていたし、それはいろんな意味で勉強になったね。自分のイメージだけじゃなくて、中野さんのイメージをどう生かすかと思ったんですが、そんな場面が映画の中でうまく生かされたら、いいですね。

Due to the busy schedule this time, there were only two groups in the second half. I worked with Team B for about two weeks. So, in a sense, I worked as an assistant director and director, which was a learning experience in many ways. I thought about how to make use of not only my own image, but Nakano-san’s image, and it would be great if such a scene could be used well in the movie.

特撮は、9時から大体9時、10時、徹夜もありました。ワンカットの準備に普通2時間はかかかりますからね。仕掛けが入り、火薬が入り、特殊効果と美術のなおし、照明と、ともかく時間がもっとほしかったなあが実感です。

The special effects started at 9 o’clock and usually stayed up until 9 o’clock or 10 o’clock, sometimes all night. It usually takes two hours to prepare one cut. The gimmicks, the gunpowder, the special effects, the art, the lighting, and all that, I really wish there had been more time.