決定版ゴジラ入門 Definitive Edition Godzilla Introduction

[154]

小型兵器
Small Weapons

★小さくても、恐るべき威力を持つたものばかりだ。
Even though it’s small, it has formidable power.

♦ブローニングM1919 A6軽機間銃♦
Browning M1919 A6 Light machine gun

東京に小陸するゴジラを、初めてむかえ撃ったのがこの機関銃だ。
This machine gun shot the first Godzilla that landed in Tokyo for the first time.

♦M1カービン銃♦
M1 carbine gun

士官用の小型ライフル銃として使われている。
It is used as a small rifle for officers.

♦64式自動小銃♦
64 type automatic rifle

日本製の高性能アサルトライフルだ。
It is a high-performance assault rifle made in Japan.

♦SY—3号のパイロット銃♦
SY-3 pilot gun

超小型の銃で、麻酔弾を撃つためのものだ。
It is an ultra small gun and it is intended to shoot anesthetic bullets.

♦M20改 4ロケットランチャー♦
M20 Revolution 4 Rocket Launcher

戦車も破かしてしまう小型ロケート弾を発車する。
It fires a small locate bullet that will also destroy the tank.

[155]

♦『赤い竹』の短機間銃♦
“Red bamboo” short machine gun

弾倉が折りたたみ式になっているサブマシンガンだ。
It’s a sub machine gun in which the magazine is collapsible.

♦メーザー銃♦
Maser gun

小型探険車のメーザー砲を1本はずしたものだ。
It is one which has a removable small explorer’s maser cannon.

♦超音波発信機♦
Ultrasonic transmitter

チタノザウルスのにが手な超音波を出す。
It gives off ultrasound at Titanosaurus.

♦受信機打ちこみ銃♦
Receiver incoming gun

超音波受信機を、チタノザウルスの首に打ちこんだ。
It is an ultrasonic receiver place in the neck of Titanzaurus.

♦M宇宙人の銃♦
M Nebula Alien Gun

小型の破かい弾を、発射する銃だ。
It is a gun that fires a small rupture bullet.

♦X星人の銃♦
Planet X Alien gun

小型だが、光線に当たると人間のからだが消滅するほだのパワーがある。
It’s small, but it has the power of blowing out the human body when fired.


決定版ゴジラ入門 Definitive Edition Godzilla Introduction

[156]

夢の対決
Dream confrontations

ゴジラ対海底軍艦
Godzilla vs. Ocean Bottom Warship

▲海底軍艦『轟天号』。
Submarine warship “Gotengo”.

神宮寺大佐。
Colonel Jinguji.

「轟天号は、ただいまより、ゴジラの侵攻を食いとめるために出撃する!」
“Jinguji is back stop Godzilla’s invasion!”

艦長•神宮寺大佐の指令で、海底軍艦『轟天号』は、その巨体をゆっくり浮上させていった。ゴジラがふたたびあらわれ、太平洋から一直線に日本へ向かうという知らせに、大佐は、ついに秘密格納庫にねむっていた、無敵の万能戦艦を目ざめさせる決意をしたのだ。

As commanded by Colonel Jinguji, the undersea warship “Gotengo” slowly caused the giant to levitate. To the news that Godzilla reappears and heading straight from the Pacific Ocean to Japan, the colonel made a determination to awaken an unbeatable all-purpose battleship, which had been sleeping in a secret hangar.

大佐は、まず轟天号を南鳥島沖まで飛ばして、洋上でゴジラを食いとめる作戦を立てた。

The Colonel first flew the Gotengo off the coast of Minamitorishima and set up a strategy to attack Godzilla offshore.

ゴジラを探知するソナー音をひびかせながら、ゴジラの正面から接近する轟天号。泳ぐのやめ、いぶかしげに見つめるゴジラ。とつぜん、轟天号のドリルの先たんから、白い霧状の光線がほとばしった。なんと、マイナス273度。なにものをも凍らせる、アトミック冷戦砲だ。

While sounding the sonar sound that detects Godzilla, the Gotengo approached Godzilla from the front. Godzilla stopped swimming and gazed quizzically.

Suddenly, a white misty light ray flushed from the tip of the Gotengo drill. Minus 273 degrees. It is an Atomic Cold War cannon that also freezes everything.

低音に弱いゴジラは、あわてて放射火炎をあびせる。間一ぱつ、急速上昇で放射火炎をかわす轟天号。人類の科学の力が勝つか、神秘的な太古の生命が勝つか。地球の未来をかけた、一大攻防戦が今始まった。

With a weak voice, Godzilla quickly fires his radiation flame. One after another, the Gotengo rapidly rising shoots a radiation ray. Will the power of human science win or the mysterious ancient life prevail? A big battlefield war against the future of the planet begins now.

[157]

第5章
Chapter 5

これがゴジラ映画だ
This is a Godzilla Movie

Godzilla The Movie

★『ゴジラ映画』の監督、特撮監督、俳優などの制作スタッフや、全19作品のストーリーを知ろう!

Let’s learn the story of the director of “Godzilla movies”, the director of special effects, and the production staff such as actors and the story of all 19 works!


決定版ゴジラ入門 Definitive Edition Godzilla Introduction

[158]

●ゴジラ映画を制作した人たち
People who produced Godzilla movies

これまでの内容は、すべて東宝株式会社が制作してきた、18本のゴジラ映画をもとにしてできたものです。この章では、その19作品のゴジラ映画と、その映画を作った人たちについてご紹介します。

The contents so far were made based on 18 Godzilla movies, all produced by Toho Corporation. In this chapter, we will introduce the 19 Godzilla films and the people who made the movies.

1954年、東宝は特殊撮影を大幅に取り入れた、これまでにない新しい映画を作ろうと計画しました。そしてその映画の制作をわたし(田中友幸)が担当するころになりました。

In 1954, Toho planned to make an unprecedented new movie that took a lot of special photography. And it came about when I (Tanaka Tanaka) was in charge of making the movie.

この映画の撮影は、本多猪四郎•円谷英二両監督のもとにひみつのうちにすすめられ、その年の11月3日に、ついにベールをぬぎました。それが『ゴジラ』だったのです。

Shooting of this movie was recommended as a secret under the supervision of Ishiro Honda and Eiji Tsuburaya, finally unveiled on November 3 of that year. That was “Godzilla”.

人類のおろかな水爆実験によって呼びさまされた大怪獣•ゴジラが、人類の文明を破かいするというこの映画は、当時の人たちにおどろきをあたえ、空前の大ヒット作になりました。

A large monster called by a foolish hydrogen bomb experiment by humankind Godzilla breaking human civilization, surprised the people of those days and became an unprecedented big hit.

また、アメリカをはじめとする外国でも公開され、やはり大ヒットとなったのです。

In addition, it was released in the United States and other foreign countries, and it became a big hit again.

そしてその後も、つぎつぎと特撮映画を制作しました。この中から、ラドンやモスラ、キングギドラなどの怪獣も誕生しました。

After that, I made special effects movie one after another. From this, monsters such as Radon, Mothra, King Ghidorah were born.

脚本家が、書いたおもしろいシナリオを、円谷特技監督がかずかずのアイディアを使っさをあたえるように、俳優の演技を指導しました。

The screenwriter used an used an interesting scenario just as special effects director Tsuburaya used numerous ideas, and directed performance of the actors.

カメラマンは、監督の意図がいちばんよく表現できるように、画面のすみずみまで気をくばって撮影し、照明係は、どのようにライトを当てれば、ゴジラが自然にあるもののように見えるかをくふうしました。

Photographers film carefully so that the director’s intention could be best expressed on screen, and the lighting clerk learns how to see Godzilla as if he were real.

美術係はゴジラは破かいする建物を、本ものの写真をもとにこまかく作り、ゴジラがほんとうにあばれているかのように見せたのです。

The art department created buildings to be destroyed Godzilla based on photography books, to show it as if Godzilla had really set it ablaze.

ゴジラのぬいぐるみに入って演技した中島氏や、画面をよりいっそう引き立たせるたくさんのすばらしい音楽を作曲した、伊福部氏の名を忘れることもできません。

I can not forget Mr. Nakajima who entered Godzilla’s suit and Mr. Ifukube who composed so much wonderful music to further complement the screen.

これらのスタッフ全員が力を合わせ、すばらしい映画を作りあげたのです。

All the staff joined forces and made a wonderful movie.

[159]

ゴジラ映画 全作品リスト
Complete List of all Godzilla movies

題名 / 監督 / 特技監督 / 脚本 / 封切日 / 備考

Title / Director / Special Effects Supervisor / Screenplay / Release Date / Remarks

1 ゴジラ / 本多猪四郎 / 円谷英二 / 村田武雄 本多猪四郎 / 1954.11.3 / 原作 = 香山滋
1 Godzilla / Ishiro Honda / Fiji Tsuburaya / Murata Takeo, Ishiro Honda / 1954.11.3 / Original = Kayama Shigeru

2 ゴジラの逆襲 / 小田基義 / 円谷英二 / 村田武雄 日高繁明 / 1955.4.24 / 原作 = 香山滋
2 Godzilla Raids Again / Motoyoshi Oda / Fiji Tsuburaya / Murata Takeo, Hidaki Shigeru / 1955.4.24 / Original = Kayama Shigeru

3 キングコンゴ対ゴジラ / 本多猪四郎 / 円谷英二 / 関沢新一 / 1962.8.11
3 King Kong vs. Godzilla / Ishiro Honda / Fiji Tsuburaya / Shinichi Sekizawa / 1962.8.11

4 モスラ対ゴジラ / 本多猪四郎 / 円谷英二 / 関沢新一 / 1964.4.20
4 Mothra vs. Godzilla / Ishiro Honda / Eiji Tsuburaya / Shinichi Sekizawa / 1964.4.20

5 三大怪獣地球最大決戦 / 本多猪四郎 / 円谷英二 / 関沢新一 / 1964.12.20
5 Ghidorah The Three-Headed Monster / Ishiro Honda / Eiji Tsuburaya / Shinichi Sekizawa / 1964.12.20

6 怪獣大戦争 / 本多猪四郎 / 円谷英二 / 関沢新一 / 1965.12.19
6 Invasion of the Astro Monster / Ishiro Honda / Eiji Tsuburaya / Shinichi Sekizawa / 1965.12.19

7 ゴジラ•エビラ•モスラ南海の大決闘 / 福田純 / 円谷英二 / 関沢新一 / 1966.12.17
7 Godzilla • Ebira • Mothra Great Battle in the South Sea / Jun Fukuda / Eiji Tsuburaya / Shinichi Sekizawa / 1966.12.17

8 怪獣島の決戦ゴジラの息子 / 福田純 / 有川貞昌 / 関沢新一 斯波一絵 / 1967.12.16
8 Son of Godzilla / Jun Fukuda / Sadamasa Arikawa / Shinichi Sekizawa, Iwami Ichi / 1967.12.16

9 怪獣総進撃 / 本多猪四郎 / 有川貞昌 / 馬淵薫 本多猪四郎 / 1968.8.1
9 Destroy All Monsters / Ishiro Honda / Sadamasa Arikawa / Takeshi Kimura, Ishiro Honda / 1968.8.1

10 ゴジラ•ミニラ•ガバラオール怪獣大進撃 / 本多猪四郎 / 円谷英二(監修) / 関沢新一 / 1969.12.20
10 Godzilla • Minila • Gabara All Monsters Attack / Ishiro Honda / Eiji Tsuburaya (Supervised) / Shinichi Sekizawa / 1969.12.20

11 ゴジラ対ヘドラ / 坂野義光 / 中野昭慶 / 馬淵薫 坂野義光 / 1971.7.24
11 Godzilla vs. Hedorah / Yoshimitsu Banno / Teruyoshi Nakano / Takeshi Kimura, Yoshimitsu Banno / 1971.7.24

12 地球攻撃命令ゴジラ対ガイガン / 福田純 / 中野昭慶 / 関沢新一 / 1972.3.12
12 Godzilla vs Gigan / Jun Fukuda / Teruyoshi Nakano / Shinichi Sekizawa / 1972.3.12

13 ゴジラ対メガロ / 福田純 / 中野昭慶 / 福田純 / 1973.3.17 / 原作 = 関沢新一
13 Godzilla vs. Megalon / Jun Fukuda / Teruyoshi Nakano / Jun Fukuda / 1973.3.17 / Original = Shinichi Sekizawa

14 ゴジラ対メカゴジラ / 福田純 / 中野昭慶 / 福田純 山浦弘靖 / 1974.3.21 / 原作 = 関沢新一 福島正実
14 Godzilla vs. Mechagodzilla / Jun Fukuda / Teruyoshi Nakano / Jun Fukuda, Hiroyasu Yamamura / 1974.3.21 / Original = Shinichi Sekizawa Masami Fukushima

15 メカゴジラの逆襲 / 本多猪四郎 / 中野昭慶 / 高山由紀子 / 1975.3.15
15 Terror of MechaGodzilla / Ishiro Honda / Teruyoshi Nakano / Yukiko Takayama / 1975.3.15

16 ゴジラ / 橋本幸治 / 中野昭慶 / 永原秀一 / 1984.12.15
16 Godzilla / Koji Hashimoto / Ishiro Honda / Hideichi Nagahara / 1984.12.15

17 ゴジラVSビオランテ / 大森一樹 / 川北紘一 / 大森一樹 / 1989.12.16 / 原作 = 小林晋一郎
17 Godzilla vs Biollante / Kazuki Omori / Koichi Kawakita / Kazuki Omori / 1989.12.16 / Original = Kobayashi

18 ゴジラVSキングギドラ / 大森一樹 / 川北紘一 / 大森一樹 / 1991.12.14
18 Godzilla vs King Ghidorah /

19 ゴジラVSモスラ / 大河原孝夫 / 川北紘一 / 大森一樹 / 1992.12.12
19 Godzilla vs Mothra / Takao Okawara / Koichi Kawakita / Kazuki Omori / 1992.12.12

20 ゴジラVSメカゴジラ / 大河原孝夫 / 川北紘一 / 大森一樹 / 1993.12.11
20 Godzilla vs MechaGodzilla / Takao Okawara / Koichi Kawakita / Kazuki Omori / 1993.12.11


決定版ゴジラ入門 Definitive Edition Godzilla Introduction

[160]

制作した人たち
People who made it

本多猪四郎(映画監督)
Honda Ishiro (film director)

数多くの東宝特撮映画を監督したことで有名ですが、もとは記録映画(ドキュメンタリー•フィルム)作りをめざしていました。

He is famous for supervising many Toho special effects movies, but originally aimed at making recorded movies (documentary films).

そのため、『ゴジラ』においても、「もしゴジラのような大怪獣が、東京にあらわれたどうなるだろうか」という想像にもとづいて、人びとやゴジラの行動を、記録映画のようにたんでんにとらえているため、まるでゴジラがほんとうにいる動物であるかのような、すばらしい映画を作りました。

Therefore, even in “Godzilla”, based on the imagination, “What if a big monster like Godzilla appeared in Tokyo?” takes actions of people and Godzilla like a documentary film and a drama. So he made a wonderful movie as if Godzilla was like an animal.

その後も円谷特技監督とはピタリと息の合ったゴンビを組み、本編と特撮部分がたくみにからみ合った、すばらしい特撮映画を作り出していきました。本多•円谷両監督による作品は、その後の日本怪獣映画の一つの形となり、外国にも多くの影響をあたえたのです。

After that, he joined Tsuburaya Special Effects and produced a wonderful special effects movie. The work by Honda and Mr. Tsuburaya became one form of Japanese monster movie afterwards and was a great influence on foreign countries.

円谷英二(特技監督)Eiji Tsuburaya (Special Effects Director)

『ゴジラ•シリーズ』だけでなく、東宝のSF•戦記•ファンタジー•時代劇•コメディ映画などの特撮シーンを監督し、また、テレビの『ウルトラ•シリーズ』などを作り出してきた、日本特撮映画の育ての親といえる人です。

He not only directed the “Godzilla series” but also supervised Toho’s SF • war history fantasy • historical drama • comedy movies and other special effects scenes, and created TV “Ultra Series.” He is a person who can be said to be its parent.

少年時代から機械いじりが大好きで、成人してからもいろいろの発明をして、たくさんの特許を持っています。

Since his boyhood he loved tinkering with machine and even during adulthood he made various inventions and holds many patents.

カメラとフィルムの技術者として、映画界入りしましたが、以前から興味を持っていた特撮の研究をしていくうちに、特撮を専門にするようになりました。

As a camera and film technician, he entered the film industry, but as he was researching special effects that he was interested in for a while, he began to specialize in special effects.

新しいものが好きで、日本で最初のクレーンを使った撮影や、スクリーン•プロセス機(背景に別の場面を写し出す機械)の開発をしたことでも有名です。

He liked new things and he was also famous for shooting with the first crane in Japan and developing screen-process machines (machines that project different scenes in the background).

円谷監督の、このような新しい技術の開発により、日本の特撮技術は世界でも一級品になったのです。

Tsuburaya’s development of such new technology had made Japan’s special effects technology a first-class product in the world.

小田基義(映画監督)Satoshi Oda (Film Director)

戦前からの映画監督で、『ゴジラ•シリーズ』では『ゴジラの逆襲』1本だけ監督しました。

He was a film director from the prewar, and in the “Godzilla series” he directed only “Godzilla Raids Again”.

福田 純(映画監督)Jun Fukuda (film director)

『ゴジラ•シリーズ』の後半をほとんど監督しました。また、『惑星大戦争』や『エスパイ』などのSF映画やアクション映画、青春映画の監督もしています。

He almost supervised the second half of the “Godzilla Series.” In addition, he also oversaw SF movies such as “The War in Space” and “ESPY”, action movies and youth movies.

明るくて、楽しい映画を作るのが得意な監督です。

He was a good manager who was good at making bright and fun movies.

◀︎ 円谷英二 Eiji Tsuburaya
▶︎ 本田猪四郎 Ishiro Honda

[161]

◀︎有川貞昌 Sadao Arisawa
◀︎中野昭慶 Akiyoshi Nakano
▲利光貞三 Shizumitsu Toshimitsu

板野義光(映画監督)Yoshimitsu Itano (Film Director)

水中撮影を中心とする記録映画を多く監督しています。『ゴジラ•シリーズ』では『ゴジラ対ヘドラ』1本だけですが、この時は脚本や特撮なども共同担当し、ひじょうにユニークな作品に仕あげました。

He oversaw many recorded movies mainly underwater photography. In “Godzilla series” he did only one “Godzilla vs. Hedorah,” but at this time he also covered screenplays and special effects. He did very unique work.

有川貞昌(特技監督)Akagi Sadashi (Special Skills Director)

円谷監督のもとで修業を積み、特撮カメラマンとして、『ゴジラ』をはじめとする、ほとんどすべての円谷作品にかかわりました。

As a director with director Tsuburaya, he was involved in almost all Tsuburaya works, including “Godzilla” as a special-effects photographer.

特技監督としては、『ゴジラ•シリーズ』で、『ゴジラの息子』と『怪獣総進撃』の2本を作りました。

As a special skill director, he made two movies “Godzilla’s Son” and “Destroy All Monsters” in “Godzilla Series”.

思いきった合成シーンの使用や、独特のカメラ•アングルは、カメラマンならではのできばえでした。

The use of the unexpected synthetic scene and the unique camera angle were unique to this cameraman.

中野昭慶(特技監督)Nakano Akiyoshi (Special Supervisor)

円谷監督亡き後の、東宝特撮技術陣の中心的役割として、『ゴジラ•シリーズ』や『日本沈没』、『連合艦隊』などのSF映画や戦争研究映画などを手がけてきました。

As the central role of Toho special effects engineering team after the death of effects director Tsuburaya, he worked on SF movies such as “Godzilla series,” “Sinking of Japan,” “Imperial Navy” and war research movies.

研究熱心で、爆発シーンの火薬の使いかたなどをくふうしました。

He was keen on research and on how to use explosion scenes.

渡辺 明(美術監督)Akira Watanabe (art director)

昔からの東宝特殊美術の中心スタッフで、『ゴジラ•シリーズ』でもかつやくしました。

He was the central staff of the old Toho special arts, and he quickly made to “Godzilla series” too.

ゴジラのあの独特の姿をデザインしたほか、キングギドラなどのデサインも手がけました。『ゴジラ』の特には、東京の町のセットに使うミニチュアのスケールを25分の1と決め、このスケール規格は、その後の怪獣映画やテレビ特撮作品にも影響をあたえました。

In addition to designing that unique figure of Godzilla, he has also worked on designs as King Ghidorah. In the special of “Godzilla”, he decided the scale of the miniatures used for the set of the city of Tokyo as 1/25, and this scale standard also affected subsequent monster movies and TV special effects works.

井上泰幸(美術監督)Inoue Yasuyuki (Art Director)

渡辺美術監督のもとで修業し、渡辺氏のあとをついて、昭和41年以降の特殊美術のチーフになりました。温厚な人がらですが、理論家でもあり、特撮に必要なさまざまの装置を開発しました。

After studying art director under Watanabe, he became the chief of special art after 1964 following Mr. Watanabe. He was a warm person, but he is also a theorist and had developed various devices necessary for special effects.

また、人気の高い「メーザー殺獣重光線車」などの、ミニチュアデザインもしています。

In addition, he was doing miniature designs such as the popular “Maser killer heat ray car.”

利光貞三(造形家)Satoshi Toshimitsu (architect)

美術学校で彫刻などの勉強をして、ゴジラをはじめ、たくさんの怪獣のぬいぐるみや、特撮のセットに使うミニチュアを作りました。

He studied sculpture at the art school and made miniatures for Godzilla, many stuffed animals and special effects sets.

ゴジラの巨大な背びれを考え出し、あのワニのようにザラザラして皮ふを、最終的に仕あげた人です。

He figured out the huge dorsal fins of Godzilla and finally got rough skin like that crocodile.

北 猛夫(美術監督)Kita Takeo (Art Director)

本編美術の監督で、時代劇•現代劇をとわず、リアルな美術設計を得意としました。

As feature art director, he wrote about historical drama and contemporary drama, he was good at realistic art design.

『ゴジラ•シリーズ』でも、大いに腕をふるいました。

Even in the “Godzilla series”, he had a lot of skills.


決定版ゴジラ入門 Definitive Edition Godzilla Introduction

[162]

向山 宏(合成技師)Hiroshi Mukoyama (Composite technician)

特撮に欠かせない、合成シーンを担当していました。『ゴジラ』では、逃げどう群集と、その上からのしかかるように歩くゴジラの姿を、みごとにワンカットで合成して、映画の迫力を増しました。

He was in charge of composite scenes indispensable for special effects. In “Godzilla”, the crowds escaping and the appearance of Godzilla walking on top are composited into one shot, and the power of the movie has increased.

岸田九一郎(証明技師)Kuichiro Kishida (Verification technician)

戦前から映画界でかつやくしていた人で、『ゴジラ』で、初めて特撮シーンの召明を手がけしましたが、ゴジラの巨大感•重量感を出すたくみなライティングで腕をふるいました。

A man, who had been working in the movie circle since before the war, handled the first scouts of special effects scenes in “Godzilla” and created the gigantic feeling of Godzilla with lightning.

中代文雄(操演技師)Fumio Nakashiro (Acting technician)

特撮映画の操演一すじに歩み、操演技術の進歩に大きな役割をはたしました。

He walked on the first stage of special effects movies and played a major role in advancing maneuvering techniques.

航空機、怪獣、スーパーメカなどを、さまざまのくふうをこらして動かし、メカの機能や、怪獣の生命力を生き生きと表現したのです。

He mobilized aircraft, monsters, super mecha, and others, and expressed the function of the mechanism and the life force of the monsters vividly.

中島春雄(ぬいぐるみ俳優)Haruo Nakajima (Suit actor)

『ゴジラ•シリーズ』の真の主役、ゴジラ自身を、ぬいぐるみの中に入って長く演じつづけました。ゴジラの動きや、生物としての活動のしかたをほとんど自分でくふうして演技し、ゴジラ=中島氏といってよいほどです。

He continued to play Godzilla in the suit for a long time, the true leading role of the “Godzilla series.” Performing Godzilla’s movement and activities almost like a living thing, Godzilla = You can say Mr. Nakajima.

関沢新一(脚本家)Shinichi Sekizawa (Screenwriter)

映画城監督などを経験した後、脚本家としてかつやくしています。

After being a movie castle director etc, he became a script writer.

SF映画が大へん好きで、東宝SF•怪獣シリーズの脚本を書く以前に、SF映画の監督をしたこともあるほどです。

He loved science fiction movies and he directed science fiction movies before writing the scripts of the Toho SF • monster series.

馬淵 薫(脚本家)Kaoru Mabuchi (Writer)

昭和40年までは、木村武の名で脚本を書いていました。

Until 1965, he wrote scripts in the name of Takeshi Kimura.

『ゴジラ•シリーズ』は『怪獣総進撃』と『ゴジラ対ヘドラ』の2本のみですが、特撮映画ののほうを多く手がけています。

Although only two “Destroy All Monsters” and “Godzilla vs. Hedorah” in the “Godzilla series”, he handled a lot of special effects movies.

SF設定のおもしろさを、最大限に生かしたストーリーを書くのが得意です。

He ws good at writing stories that made the most of interesting SF settings.

香山 滋(作家)Shigeru Kayama (Author)

わたしが書いた、日本最初の巨大怪獣映画である『ゴジラ』の原案を、すぐれた想像力で小説化しました。

I wrote the original draft of “Godzilla”, the first Japanese monster movie, written in my novel with excellent imagination.

すでに、SF性の濃い怪奇幻想、秘境冒険小説を発表していましたが、そのすばらしい感覚が『ゴジラ』においても生かされ、日本SF史に残る名作にしたのです。つづく『ゴジラの逆襲』の原作も、手がけています。

Already, although producing a dark SF fantasy, a secret adventure novel, its wonderful feeling was made use of even in “Godzilla”, making it a masterpiece remaining in the history of Japan SF. Continuing, I also worked on “Godzilla Raids Again.”

田中一清(スチールカメラマン)Kazuki Tanaka (Still cameraman)

映画の宣伝•記録用の写真(スチール)を担当していました。

He was in charge of photos (stills) for recording and movie promotion.

[163]

昭和24年の映画『青い山脈』のスチールを作る時に、人物の後ろの青空に雲を合成したものを作ったのがきっかけとなり、『ゴジラ』をはじめとする、東宝特撮映画のスチールを多く撮影するようになりました。

When making the stills of the 1949 movie “Blue Mountain Range”, he made a combination of clouds in the blue sky behind the character, which led him to do a lot of Toho special effects movie stills including “Godzilla.”

伊福部 昭(作曲家)Akira Ifukube (Composer)

日本の映画音楽を語るにおいて欠かせない人で、ことに『ゴジラ•シリーズ』をはじめ本来はクラシック音楽の作曲家で、数多くの交響曲を作曲し、海外でも有名な日本音楽界の大家です。

He is an indispensable person when talking about film music in Japan, especially a composer of classical music including “Godzilla series” in particular, composing many symphonies. He is a famous renown Japanese musician overseas.

『ゴジラ』においては、身長50メートルの大怪獣を表現する重厚なメロディだけでなく、鳴き声や足音までも、独自のくふうで作りあげました。

In ‘Godzilla’, he produced not only a heavy melody expressing a large monster with a height of 50 meters, but also the cries and footsteps were made with his own unique style.

聞くだけでも胸の高鳴るマーチや、また、古代雅楽•アイヌ音楽•南洋音楽などについての知識を生かした、哀愁ただようメロディは、映画の名シーンとともに一体化され、SF映画ファンの圧倒的支持を受けています。

A melancholy melody that made use of knowledge of ancient Gagaku • Ainu music • Nanhai music etc. even with just listening is integrated together with the famous scenes of the movie and received overwhelming support from science fiction film fans.

出演した人たち People who appeared

平田昭彦 Akihiko Hirata

知的なマスク(顔立ち)で、学者や博士の役を多く演じています。ことに『ゴジラ』の芹沢博士や、『メカゴジラの逆襲』の真船博士は、人気の高い役どころです。

He is an intellectual mask (facial expression) and plays many roles of scholars and doctors, Dr. Serizawa, in particular “Godzilla”, and Dr. Mafone of “Terror of MechaGodzilla,” popular highlights.

志村 喬 Takashi Shimura

黒澤明監督の作品にはほとんど出演した、世界的な名優で、『ゴジラ』では山根博士役として、ベテランの味を見せています。

He is a world-renowned actor who appeared in director Akira Kurosawa’s work, and in “Godzilla” she is showing a veteran experience as a role of Dr. Yamane.

怪獣映画では、誠実な学者や、人情味のある新聞社デスクなどを演じました。

In monster movies, he played a sincere scholar, a newspaper company desk and more with humanity.

宝田 明 Akira Takarada

『南海の大決闘』に身られるように、コミカル(軽妙)な味を持つスターで、青春映画などにも多く出演しました。

He is a star with a comical taste, as it is in the “Ebirah, Horror of the Deep,” and has also appeared in youth movies as well.

佐原健二 Kenji Sahara
都会的センスにあふれた好青年といった役どころを演じるかと思えば、『モスラ対ゴジラ』ではにくにくしげな悪役も演じました。テレビの『ウルトラQ』などにも出演しています。

He played a role of a young man full of urban sense, he also played a hard-hit villain in “Mothra vs. Godzilla.” He also appeared on “Ultra Q” on TV.

久保 明 Kubo Akira

青春映画に多く出演しましたが、SF映画にも主役、または準主役で出演しました。『怪獣大戦争』『ゴジラの息子』などでは、コミカルな役どころ。『怪獣総進撃』では、まじめな役どころでした。

He appeared in the youth movies more often, but also appeared in the SF movie as leading role or semi-protagonist. In “Monster Zero”, “Son of Godzilla”, etc., he was in a comical role. “Destroy All Monsters” was a serious role.

土屋嘉男 Yoshio Tsuchiya

宇宙人など、個性的な役どころを多く演じています。

He played many unique roles, such as aliens.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7